• Tumvante

Bf juli 2018

smulan5 skrev 2017-11-15 07:49:46 följande:

Jag får samma när jag försöker gå in på dig

Tror jag håller fast i ditt FL namn tills måndag eftermiddag.

Jag vill gärna gå med i en fb grupp, men har redan varit med i tre olika i år, och vill ha lite mer trygghet med mitt plus denna gången.

Fick svagaste osynliga skuggan någonsin på ÄL +10, mikroskopiskt bättre igår på ÄL +11, fick bekräftat med blodprov att HCG låg på 14 igår, tydligare plus idag på ÄL +12...

Nytt blodprov för att bekräfta stigningen på måndag (därmed mitt avvaktande till måndag eftermiddag ;))

Har 1 barn sedan tidigare, och därefter 1 MA och 3 biokemiska (alla i år). Är under utredning. Känner mig inte så säker på att det går hela vägen i min nu 6.e graviditet.

Grattis till alla här inne :)

• Tumvante
    Empan86 skrev 2017-11-16 19:55:45 följande:

Tack jag ligger o väntar på att sambon ska komma hem :) har lagt in testet på en bulle i ugnen och ska överasska honom....hade en blödning i måndags och har varit helt förstörd eftersom testet va negativt. Men haft sååå mycket känningar idag så tog ett test...så han tror att d inte gick vägen....

Gud så kul, är säker på att ni har har fest och firat ikväll då. Vad härligt efter så mycket kämpade. Grattis!
  • Tumvante
    beso skrev 2017-11-16 20:31:42 följande:

Usch blir så ledsen när jag läser! Den där känslan man får ibland om att nåt e på tok eller när man känner att allt e bra..verkar stämma för många! :O Själv känner jag att allt e jättebra hittills o d känns skönt iaf! :)

Alltid nåt bra iaf! ;)

Läste om dina tidiga MF... beklagar. Har själv ett MA och 3 bio bakom mig, alla i år. Hoppas det går vägen för dig! Själv har jag inte börjat behandling (väntar på sista vändan prover), men läkaren sa ?kör på, ni har 65% chans?... så nu ska vi följa denna graviditeten med TLC... dvs frekvent monitorering första trimestern. Nr 2 HCG blodprov på måndag. Har fått mer Molvärk senaste dagarna, och känsligt luktsinne.
  • Tumvante
    Nor113 skrev 2017-11-16 21:10:21 följande:

Hoppas de verkligen håller i sig nu. Vad låg ditt första hcg prov på och i vilken vecka togs de?

Första togs i tisdags, och det var bara 14. Men var på ÄL+11 där, eller 3+4. Så väldigt tidigt.

Tack :)
  • Tumvante
    UngmammatillE skrev 2017-11-17 19:22:02 följande:

Hej alla! Plussade för två dagar sen och igår tog jag ett digital. De kom gravid 1-2. Men idag med ett nytt digital så kom de inte gravid. Babyplans tidiga är alla tydligt positiva(5 st). Visst är de bara för att hcg-nivån kronglar? Annars skulle jag väl inte få plus på digitala? Och 5 plus på sticka? Skickar med bild på digitala från igår. Har BF 30 Juli :)

Jag har också babyplan tidiga... men jag tycker inte mina test ökar på som de ska i styrka... blir dina streck starka?
  • Tumvante
    UngmammatillE skrev 2017-11-18 10:18:47 följande:

Ja de är jättestarka nu, och digitala imorse blev positivt igen :)

Det var ju härligt för dig! Har du bild på ett starkt babyplantest? ... borde egentligen inte lägga tid på at nojja, utan få mitt blodprov på måndag och se om jag kan glädja mig eller förbereda på att det börjar blöda...
  • Tumvante
    UngmammatillE skrev 2017-11-18 16:02:15 följande:

Det jag tog igår kväll kastade jag men de va starkare än de här som jag tog dagpenningar.

Tack :) liknar mitt från igår ÄL+14. Känner mig lugnare :)

• Tumvante
    beso skrev 2017-11-19 08:56:52 följande:

Åh fy va jobbigt! Men det kan gå vägen iaf. Hoppas det fortsätter att öka på testen. När jag fick missfall blev testen negativa efter ca 3dagar.. Jag ska göra ett tidigt vul pga av tidigare upprepade missfall. En v efter bim sa hon att det inte va säkert att man såg något så vi bokade 2v efter bim för att vara 'säkra.

Lycka till! Håller tummarna!

Tycker det kan vara lite fel att ropa missfall innan du blivit kollad. 20% blöder i sina graviditeter. Kan vara hematom. Lycka till, hoppas allt är bra!
  • Tumvante
    Sopp skrev 2017-11-19 21:40:18 följande:

Ska någon av er göra NIPT? Gör man UL innan man skickar iväg något prov?

NIPT är samma som KUB, bara med andra bokstäver? Jag bor i dk, och det är standard. Man kan ju ändå säga nej, till att få resultatet. Gjorde med dottern, och skulle göra igen, om detta är en som kommit för att stanna i magen hela vägen :)
  • Tumvante
    Sopp skrev 2017-11-19 21:40:18 följande:

Ska någon av er göra NIPT? Gör man UL innan man skickar iväg något prov?

... och ja, man tar blodprov i ca vecka 9, och går på UL i ca vecka 13, och så kombinerar de resultat av blodprov, med nackspalt och mammans ålder. Så tror jag de säger att alla tal under 1:300 är bra sannolikhet.
  • Tumvante
    Sopp skrev 2017-11-19 21:56:30 följande:

Nä inte i Sverige iaf? I Sverige är KUB "bara" ett ultraljud där man med hjälp av olika mått räknar ut någon form av sannolikhet för en kromosomavvikelse, medan NIPT tar du blodprov på mamman för att screena DNA hos fostret och får därför ett ganska säkert svar www.1177.se/Stockholm/Fakta-och-rad/Undersokningar/NIPT/

Men det kan ju vara så att i Danmark så gör man både och i samma veva? 

Läste om skillnaden nu. I båda tas där blodprov, men nipt gör en med avancerad screening av blodprovet, KUB tittar bara på tre proteinmarkörer. Jag tror det bara är KUB som görs i dk.
  • Tumvante
    Sopp skrev 2017-11-19 22:20:48 följande:

Aha, jag har aldrig tagit blodprov i samband med KUB på mina två tidigare graviditeter - eller så gjorde de det hos MVC utan att jag fattade det :) funderar på att betala för NIPT denna gång

Här tog de blodprovet och kollade samtidigt om jag hade haft femte sjukan. De tar ju blodprovet flera veckor innan, så man tänker nog inte på det...
  • Tumvante
    beso skrev 2017-11-20 10:04:53 följande:

Nu e jag orolig..är på bim +3 och kissade på stickan efter att bara hållt urinen inne i 2h ca..men strecket e lika svagt som för 6dagar sedan.. Vet att man ska hålla i minst 3-4h..samt att mitt hcg är som starkast runt 11.00.

Vad tror ni är det kört är livrädd nu! :( :(

Jag var ju också prolog. Men testen kan visa svagt, och hcg fortfarande öka. Jag testade idag igen och fick ett lite starkare streck, men inte superstarkt, och HCG i blodet var på 203.
  • Tumvante
    beso skrev 2017-11-20 13:08:35 följande:

Hur mkt låg ditt hcg på gången innan och hur många dagar emellan?

Här är bild som säger allt. HCG 14 tisdags och HCG 203 idag. Så väldigt tidigt i tisdags.

• Tumvante
    beso skrev 2017-11-20 16:47:22 följande:

Spännande att se! Jag tycker dock mina rfsu test e lika svaga sen 14 nov eller svagare..olika test visar olika..

Predictor earl visar samma svaga styrka idag som för 6dagar sen..

Testfabrikanterna lägger ju olika mängd bläck i... så det kan vara att de du har inte har så mycket bläck.
  • Tumvante
    Okänd33 skrev 2017-11-22 13:35:06 följande:

Oj jävlar. Ok så nu fick min partner ett PM från admin i fbgruppen att hon och andra blivit utsatta för sexuella trakasserier av män tidigare och därför inte vill ha några män där, "Sorry".

Är det någon som öppet vill kalla pappan till mitt barn för någon som sexuellt trakasserar andra när han inte gjort ett skit, inte ens vågat skriva något i gruppen eller någonting?

Jag är ledsen men om ni är fler som tycker att det HÄR är sättet man handskas med män och orättvisor!? Alltså shit. Inte så jävla konstigt att den här världen är åt helvete eftersom vi tydligen ska straffa den som INTE gjort något.

Nu var där två pappor som blev medlemmar, så de var tydligt inte den gravida parten, men skulle säga att partners generellt inte behöver utsättas för det som skrivs... för om man varit med i sådana grupper, så vet man ja jävlar i det vilka detaljer om livet som gravid det kan bli till.

...och tyvärr så drar sig många för att posta bilder på sin växande mage (som ofta är i underkläder) etc när det finns män i gruppen.

så jag hoppas att du förstår att många tyvärr är glada för det valet som togs i gruppen, och att där skulle uppstå oenighet omkring det var oundvikligt.

Givetvis har partners också frågor och funderingar, och behöver förstå sin roll, och vad som händer hos den gravida. Men från det till att ska få varenda dirty detaljer om livet inuti en hormonstin gravidkropp, kan vara to much.

Hoppas att du kan hitta/skapa en grupp som passar ditt behov.
  • Tumvante
    Okänd33 skrev 2017-11-22 15:11:58 följande:

Måste fråga en annan sak här när jag ändå är igång med det höga blodtrycket.

Facebook är ju betydligt mindre anonymt än här på det här forumet. Hur kommer det sig att folk "vågar" posta här i ett helt öppet forum där man dessutom då kan bara anonym?

Är även familjeliv.se enbart för kvinnor (inte kvinnlig partner då, för man vill väl bespara det som försigår i en gravidstinn kropp)?

Var ligger skillnaden?

Är det inte betydligt mer rimligt att man postar de här så kallat hemliga, pinsamma, gravidstinna bilderna här där man är anonym istället och låter Facebook vara en levande plattform där man diskuterar -- mycket i realtid -- och kan söka stöd oavsett vem i förhållandet man är?

Jag är med i en grupp med andra gravida i samma gravidperiod, för att kunna dela/fråga andra som har erfarenheter/upplever detsamma. Där kan din man inte bidra på samma sätt.

Vill du att din man ska veta vad som händer i en gravidkropp, kan du ju ha en öppen dialog med hur du känner i din kropp. Det är så min man tar rollen. Han är fullständigt ointresserad i andra Kvinnors graviditeter, utan är bara intresserad av min graviditet.

Därför tycker jag att förslaget om en egen grupp för föräldrar, evt en partnergrupp är en bättre lösning. Tror tyvärr inte att du kan se tråden nu, men folk är faktiskt glada över valet och anser att gruppen ändrat karaktär om alla föräldrar var välkomna. Och då tycker jag och nog även du att det är bättre att andra grupper startas, där man kan välja den som passar ens egna preferenser.
  • Tumvante
    Okänd33 skrev 2017-11-22 18:36:28 följande:

?Genom att vara med i gruppen tillgodoser väl inte din man sig info kring ert barn??

Nej men det gör ju inte jag heller. Jag tillgodoser mig noll mer info om mitt vårt barn.

?Jag hoppas verkligen att ni båda är delaktiga i eran graviditet utan att vara det genom sociala medier. Den infon får han väl av dig och er barnmorska. ?

Vi är väldigt delaktiga båda två i vår graviditet. Men det är för oss båda två vår första graviditet någonsin och därmed är allt väldigt nytt och som _vi_ förstått från gruppen är vi inte ensamma om att få första tid hos barnmorska först om jättelång tid, när vi veta om det här i över en månad. Så någon info från vår barnmorska har vi inte fått överhuvudtaget.

Eftersom du inte känner mig så vet du heller inte om att jag är borta merparten av varje vecka långt borta från min man, pga jobb. Det innebär förstås att vi kan prata på lite olika tider, när det passar för båda. Däremellan har jag varit oerhört glad att han visat eget intresse att söka information själv men också att läsa i gruppen om vad som händer för att ha större förståelse för mig och allt som är nytt.

Jag som gravid kvinna kände att det var skönt att kunna prata med andra människor som också väntade barn och dela erfarenheter, oro och glädje. Kvinnor som män, spelar ingen roll. När jag gick med i gruppen fanns inget om att inte männen var välkomna, hade det varit så hade jag definitivt inte delat med mig av privat information om mig själv.

Nu var ju syftet framförallt som adminen skrev i PM till min man att det var för att skydda kvinnorna från sexuella trakasserier, så det var definitivt det som var problemet.

Du glömde svara mig ;)

Men ville kommentera din nedersta mening. Den personliga erfarenheten hon haft, är hennes, och inte anledningen till att pappor inte får vara med.

Anledningen är att det är gravida kvinnor med BF under samma månad som gärna vill dela erfarenheter. Det stod också i meddelandet i gruppen. Och det är också det medlemmarna står bakom, de vill helst dela med andra gravida i samma båt.

Av de grupper jag varit med i (har tyvärr blivit en del grupper då jag gått in och ur pga missfall) så har beslutet varit detsamma. Så jag tror inte det är unikt.

Vill man ha en föräldragrupp, så är det absolut en jättebra idé.

Ett bra tips till din man är att skaffa appar, så han kan följa vecka för vecka vad som händer i din kropp och med barnet.

Sådana tips hittar man även på fl i gravidtrådar - som är för alla :)

Ovia Pregnancy, Pregnancy+, gravid app, 1771 vårdguiden och gravidboken är bra tips!
  • Tumvante

Wow, har inte sett att tråden levt vidare så gott. Själv är jag gravid på nytt... med nya förhoppningar. Hoppas det går bra för er, trots foglossning och symptom.

• Tumvante
    Iowhannah skrev 2018-02-18 22:08:10 följande:

Vad härligt, grattis! När fick du missfall? Vilken vecka är du i nu?

Fick tidigt missfall i 5+4 i slutet av november (mitt 5.e missfall)... är 4+0 nu. Men får immunbehandling nu, då de misstänker överaktivt immunförsvar. Så det är spännande nu :/

Tack i allafall. Tittade inte in i gruppen så mycket därefter ju... men ni har ju kommit långt nu :)
Svar på tråden Bf juli 2018