Okänd33 skrev 2017-11-22 18:36:28 följande:
?Genom att vara med i gruppen tillgodoser väl inte din man sig info kring ert barn??
Nej men det gör ju inte jag heller. Jag tillgodoser mig noll mer info om mitt vårt barn.
?Jag hoppas verkligen att ni båda är delaktiga i eran graviditet utan att vara det genom sociala medier. Den infon får han väl av dig och er barnmorska. ?
Vi är väldigt delaktiga båda två i vår graviditet. Men det är för oss båda två vår första graviditet någonsin och därmed är allt väldigt nytt och som _vi_ förstått från gruppen är vi inte ensamma om att få första tid hos barnmorska först om jättelång tid, när vi veta om det här i över en månad. Så någon info från vår barnmorska har vi inte fått överhuvudtaget.
Eftersom du inte känner mig så vet du heller inte om att jag är borta merparten av varje vecka långt borta från min man, pga jobb. Det innebär förstås att vi kan prata på lite olika tider, när det passar för båda. Däremellan har jag varit oerhört glad att han visat eget intresse att söka information själv men också att läsa i gruppen om vad som händer för att ha större förståelse för mig och allt som är nytt.
Jag som gravid kvinna kände att det var skönt att kunna prata med andra människor som också väntade barn och dela erfarenheter, oro och glädje. Kvinnor som män, spelar ingen roll. När jag gick med i gruppen fanns inget om att inte männen var välkomna, hade det varit så hade jag definitivt inte delat med mig av privat information om mig själv.
Nu var ju syftet framförallt som adminen skrev i PM till min man att det var för att skydda kvinnorna från sexuella trakasserier, så det var definitivt det som var problemet.
Du glömde svara mig ;)
Men ville kommentera din nedersta mening. Den personliga erfarenheten hon haft, är hennes, och inte anledningen till att pappor inte får vara med.
Anledningen är att det är gravida kvinnor med BF under samma månad som gärna vill dela erfarenheter. Det stod också i meddelandet i gruppen. Och det är också det medlemmarna står bakom, de vill helst dela med andra gravida i samma båt.
Av de grupper jag varit med i (har tyvärr blivit en del grupper då jag gått in och ur pga missfall) så har beslutet varit detsamma. Så jag tror inte det är unikt.
Vill man ha en föräldragrupp, så är det absolut en jättebra idé.
Ett bra tips till din man är att skaffa appar, så han kan följa vecka för vecka vad som händer i din kropp och med barnet.
Sådana tips hittar man även på fl i gravidtrådar - som är för alla :)
Ovia Pregnancy, Pregnancy+, gravid app, 1771 vårdguiden och gravidboken är bra tips!