Inlägg från: Horisonten |Visa alla inlägg
  • Horisonten

Bf juli 2018

malikan skrev 2018-02-23 07:03:28 följande:

Dags för rul! Behöver man va kissnödig denna gången med?

Jag kissade också innan. Kanske 15 min innan. Och hon såg allting. Hade jag inte kissat innan så hade jag nog kissat på mig. Haha. Så kissignödig som jag var och hon trycker ju en del när hon gör undersökningen med så.

Lycka till :) Skall ni ev ta reda på kön?
  • Horisonten
    malikan skrev 2018-02-23 07:57:05 följande:

Jag typ kissar ner mig så fort jag ligger på rygg så det får räcka isåfall :D

Ja, jag hoppas bäbis är medgörlig!

Haha jag förstår. Hoppas det går bra idag. Håller tummarna. :) Uppdatera oss gärna här sen :)
  • Horisonten
    malikan skrev 2018-02-23 09:05:47 följande:

En frisk liten flicka verkar det vara!

Kommer dock få ett ul i v 32 för moderkakan ligger för utgången just nu! Men brukar rätta sig till sa hon så hoppas på det!

Åh grattis till flickan :) Såg allt bra ut annars? Vilket bf datum? Har också hört att den flyttar med sig när bebis växer. Så det hoppas vi på :)
  • Horisonten
    malikan skrev 2018-02-23 09:16:45 följande:

Ja allt såg jättebra ut! Blev kvar på 19/7!

Åh vad skönt. Spännande då skiljer det bara en dag mellan oss :)
  • Horisonten
    Mamma till S skrev 2018-02-23 10:19:19 följande:

Någon här som tänkt söka graviditetspeng/havandeskapspeng eller vad det idag heter!! Jobbar i vården å känner redan nu att det börjar blir tungt.. Bara v 21 så känns ju sådär. Får ju isf gå hem tidigast i maj! Suck.

Ja jag kommer söka det. Då både min läkare,sjukgymnast och FK tyckte det. Jobbar ju också inom vården. Men jag har ju inte jobbat sen typ v 6 tror jag det var. Pga illamåendet och sen även pga foglossningen. Så varit sjukskriven. För kan absolut inte jobba med de jag gör med illamåendet som år kvar ännu. Och absolut inte med denna foglossning och smärta :(
  • Horisonten
    Meedaa1 skrev 2018-02-23 10:48:23 följande:

Rul avklarat här också. Allt såg bra ut vad hon kunde se. Bf 18 juli samma som innan

Åh vad skönt och härligt. :) Grattis :) Samma Bf som mig.
  • Horisonten
    Mamma till S skrev 2018-02-23 11:28:39 följande:

Åh fy, usch va jobbigt!! :( Stackare.

Men hur söker man? Måste ha intyg från chefen? Läkare?

Kan man ansöka redan du, även om man ska gå i maj?

Jag har också varit sjukskriven för illamåendet en tid , nu är det bättre med det men känner tyngdmässigt kommer jag inte orka.. Är det svårt o få beviljat?

Ja varit tufft. Mycket tuffare än vi kunde ana eller föreställa oss att de skulle bli. Hade aldrig räknat med att ligga in 3 gånger på sjukhus och så. Men i slutet blir det bra :)

Ja du söker via FK där det finns olika blanketter. Du skriver om dina arbetsuppgifter,sen skall din chef också skriva om de och om de är möjligt med omplacering eller inte. Sen måste de finnas moderskapsintyg. Annars tror jag inte de behövs läkarintyg eller så. Man kan söka från att man har moderskapsintyget tror jag. Men man får väl tidigast graviditetspenning ifrån v 32 tror jag det är.

Usch skönt att de år bättre men förstår också med tyngden. Mitt illamående är ju kvar och så som jobbet var innan jag gick hem var tungt och svårt. Så skulle absolut inte kunna gå nu.

Jag vet inte om det är svårt. Men klart de har ju blivit hårdare generellt med saker kring FK. Men allt handlar nog om de finns möjlighet till omplacering,vem man har som handläggare och hur både du och din chef skriver i ansökan. Men sök du om du kan redan nu. Så du har tid på dig. För mig när jag skulle söka första gången jag var gravid så tog det evigheter innan min chef skickade in sina papper så FK kunde inte ta beslut. Men tillslut efter att ha jagat min chef så skickades de in. Så jag skulle tipsa om att vara ute i väldigt god tid
  • Horisonten
    Hermioney skrev 2018-02-23 11:48:04 följande:

Har alla här smärtsamma foglossningar?

Jag har bara lite ont nån gång ibland men jag kan inte ligga på rygg för det gör ONT allra längst ner i ryggen. Känns som att ligga på två stenar.

-Nån annan som har samma?

Ja jag har ju extremt smärtsam foglossning som började i v 12 redan men som bara blivit värre och värre. På ryggen kan jag inte alls lika på sen några veckor pga det gör ont men även för jag mår ännu mer illa och känner mig konstig då.

Men jag har ju foglossning både i ryggen,framfogen,ljumskarna och höfterna och att det strålar ner i framsida lår ofta. Så väldigt svårt att gå. Så går ju med kryckor ute för att få någon som helst avlastning och lindring. Sen går jag även och få akupunktur och har glidlakan i sängen och foglossningsbälte som hjälper sådär.

Men har du pratat med någon sjukgymnast för att få hjälp? Finns ju övningar som kan hjälpa,kudde mellan knänen när du ligger ner,tänka på hur du står,går och sitter. Sen finns ju tens apparat som man kan låna som kan lindra,foglossningsbälte,ev akupunktur. Skulle råda dig att kontakta sjukgymnast så du får just den rätta och bästa hjälpen för just dina besvär
  • Horisonten
    Hermioney skrev 2018-02-23 12:19:16 följande:

Såna besvär har ju inte jag.

Jag undrade mest om det var fler som inte har ont.

Jag har bara ont nån gång ibland förutom ryggen som gör ont om jag lägger mig på rygg.

Är jag konstig som inte har ont konstant? Borde alla ha ont av foglossning nu? Jag oroar mig för att benen inte kommer öppnas upp så den inte kommer ut :-|

21+3 idag

Okej men skulle ändå råda dig till att söka hjälp med övningar eller så innan se ev blir värre. Tänkte liksom ju tyngre och större man blir desto mer belastning blir det ju för ryggen. Jag sökt ju sjukgymnast redan innan denna graviditeten för att bygga upp kroppen. Då jag visste att skulle jag bli gravid igen så skulle foglossningen komma tidigare och troligtvis bli ännu värre.

Så tänker kan du lindra så du inte alls får ont och de inte blir värre är det ju värt det.

Ne du är inte konstigt och alla får inte ont av foglossning. En del får de ju att lukra upp sig utan att de känner något ju. Tror inte du behöver oroa dig. Men prata med bm så kanske kan lugna dig. Min foglossning blir ju väldigt mycket värre om jag rör mig mycket pch så.

Kanske att du känner din mer om du rör dig mer,gör en viss rörelse eller just ligger på rygg. De första är att tänka på hur du går och så. Och ev bälte. För mig hjälpt bälte mycket bra när jag väntade första barnet när jag bara hade foglossning i ryggen och inte alls så illa som andra och denna graviditeten.
  • Horisonten
    Hermioney skrev 2018-02-23 12:33:13 följande:

Kanske därför. Jag rör mig knappt. Jag ligger ner så mycket jag kan.

Det känns svagt ibland när jag väl rör mig.

Ja men precis. Kan mycket väl vara därför. Sen kanske du får mer ont när du ligger ner också tänker jag om bebis ligger och trycker bak mot ryggen eller sparkar där emot. Om du förstår hur jag tänker?
Svar på tråden Bf juli 2018