-
Förutom det som de andra nämnde är det även bra att ha isofix på den större bältesstolen. Vi klickar bara i den och sen är den på plats. Man måste inte ha det så egentligen utan det räcker med att bara ställa stolen på sätet och fästa barnet med bältet. Det är förvisso smidigt och enkelt - MEN man måste fästa stolen varje gång man kör, oavsett om det sitter ett barn i den eller inte. Gör man inte det skulle stolen flyga iväg som en projektil vid en krock. Men eftersom vi har isofix på vår stol så behöver vi inte bry oss om att bälta den när den är tom eftersom stolen redan sitter fast. :)Hermioney skrev 2018-07-03 16:29:30 följande:Nu när jag tänker efter, varför ska man ha isofix till bilbarnstolar? De tar man väl aldrig ut ur bilen? Det är väl bara babyskyddet man kånkar på? -Eller?
-
Sen tycker jag det är smidigt med isofix för det går snabbt att ta ur stolarna och snabbt att sätta in dem igen när man t.ex. vill städa bilen, tvätta stolarna eller vill tillfälligt sätta stolarna i en annan bil. :)
-
Grattis till tösen! Vad skönt att förlossningen gick bra. :)Moorii skrev 2018-07-05 02:52:00 följande:
På bf + 11, 01:55, så tittade vår lilla tös ut. Kom in vid 22 och var då öppen 4 cm, så det gick rätt fort! Hann få epidural, tack och lov. Sprack ingenting och vi mår alla finfint. Att få upp henne på bröstet var en oslagbar känsla <3 Underbar förlossning jämfört med första!
Och till er andra. Ge inte upp hoppet. Ungen kommer ju ut förr eller senare! ;) Själv har jag 27 (eller 26, har inte helt bra koll) dagar kvar till fl. Så jag är helt inställd på en augusti-bebis.
Den senaste tiden har jag börjat drömma jobbiga, livliga drömmar igen. Senast i natt drömde jag att förlossningen startade och att jag var tvungen att förlösa mig själv. Låg på golvet mot en spegel för att kunna se när huvudet kom ut. Och ut kom det. Problemet var att kroppen tydligen fastnade och huvudet trillade därför av och kroppen stannade kvar inuti mig. Givetvis dog bebisen. Usch.
Nu är det dags för jobb. Är en zombie på eftermiddagarna nu mera. Märks att jag egentligen inte riktigt orkar för humöret brukar sjunka drastiskt i takt med timmarna som går. Men Utöver denna vecka så är det bara en vecka kvar. :)
Trevlig dag på er! :) -
Ja hinnsvepning är ett sätt att försöka starta förlossningen. Ibland är det väldigt effektivt ganska direkt och ibland fungerar det inte. Håller tummarna för att det drar igång för dig. :)mamadada skrev 2018-07-05 12:01:46 följande:
Satted jag igång?? Går in i vecka 40 imorgon. Va nyss och gjorde hinnsvepning, var öppen 1, 5 cm och BM drog runt i ca 30 sekunder och vidgade den till 3 cm? ? Har aldrig hört att man öppnar upp just vid hinnsvepning. När jag frågade förblir jag öppen nu till 3 cm och jag fick riktigt ingen svar på det. Gjorde riktigt ont så hon slutade till slut. Hon sa att jag var mogen och hade 1.5 cm kvar av tappen först. Vet inte hur jag ska tolka detta....Hon sa att det har en slags igångsättning att hon tror att bebisen är här inom ett par dagar.. skumt
Här borta återstår några timmar av arbetsdagen. Det jag tycker är värst (förutom huvudvärk, trötthet och foglossning) är värmen. Den är totalt olidlig och jag är konstant svettig. :( Är tacksam över att jag inte har så stort problem med klåda som andra av er verkar ha. Jag får infall ibland få det kliar på magen, benen eller armarna. Då kliar jag tills jag får lättare rivsår men det är tack och lov inte dagligen det sker.
Ang. Kort stubin kan jag sålla mig till den skaran. Mina två vildingar driver mig till totalt vansinne ibland. Mycket av den vakna lediga tiden går åt till att avstyra krig och katastrofer. Och laga mat. Sen är det typ dags att gå och lägga sig. -
Heja heja och kämpa på! Det är absolut max 2 veckor tills du har din bebis i famnen istället för i magen. Skicka ut man och barn på promenad eller en lekplats om de stör så får du lite lugn och ro. :)Iowhannah skrev 2018-07-06 07:01:00 följande:
Ugh. I går kväll/i natt hade jag så mycket förvärkar och sammandragningar att jag var helt övertygad om att jag skulle vakna med värkar, men ikke. Magen kändes som den gjorde kvällen innan sonen föddes och jag blev peppad, nervös och sjukt redo. Men nu känner jag mig bara lurad, det blir nog ingen bebis alls.
En dag till bf nu. Pallar inte mer. Hemmet är fullt av trots och gnäll och skrik (från både barnet och sambon, men mest barnet. Det är en fin kombination av två personer med sämst morgonhumör) och jag vill bara vara själv i tystnad.
Eller bädda ner dig i sängen med barnet och titta i böcker. Titta på bilder eller liknande. Mina ungar älskar att bläddra i fotoalbum och prata om vad som är på bilderna. Du får kanske inte sova helt men du får ändå i alla fall lite vila. :)
Själv försöker jag ta rekord i gäspningar idag igen. Vaknade ofta som vanligt under natten men vid ett tillfälle var jag så kissnödig att det gjorde ont (?!).
Men är överlycklig över att det är fredag. Kommer inte orka göra något på kvällen och lär däcka i soffan vid 19 som vanligt på fredagar. Men det innebär måååånga timmars extra sömn (förhoppningsvis). Ska bli underbart! -
Det gör han säkert! Mina ungar tycker det är spännande att se bilder på mig och mina syskon när vi var barn, se hur vi bodde och vilka djur vi hade mm. Värt att testa i alla fall. :)Iowhannah skrev 2018-07-06 08:44:54 följande:
Du, det där med fotoalbum var kanske inte en dum idé! Han älskar att titta på bilder från när han själv var bebis (nja, han älskar att titta på sig själv), kanske att han skulle uppskatta gamla bilder på mig som liten :)
-
Håller med lowhannah. Det låter inte normalt och låter som något du borde ta med vårdcentralen. Är det så illa att smärtan hindrar dig från att sova borde du kanske rent av ringa 1177 och se om det finns någon helgmottagning du kan besöka så du får hjälp nu och inte på måndag.mamadada skrev 2018-07-07 12:17:14 följande:
Är det någon annan som är extreeemt svullen i låren? Ovanför knäna på innersidan så är de som stora klumpar av vatten? samt rött märke stort som en handflata på bägge sidor vid innerlåren som är så smärtsamma att jag inte kan gå ,sitta,stå, ligga. Har inte sovit på flera nätter då jag inte kan ligga på sidan då en enkel beröring på låren får mig skrika av smärtan. Är det verkligen bara vatten? pratat med barnmorskan men hon säger alla svullnar..härda ut. Jag vet jag är svullen i fötterna vaderna o händerna men det här är något helt annat... det här är INTE normalt, vad ska jag göra för att få hjälp?
-
Hur gammal är sonen? Han kanske behöver sova lite även om kvällarna är eländiga? Min treåring har fått sova på förskolan nästan varje dag i två veckor nu, (dock bara 30 min) för annars orkar hon inte. Värmen är kämpig för barnen med. Kvällarna är ett envishetskrig som testar tålamodet till det yttersta. Det är synd om dem (5 åringen har också svårt att komma till ro) för det är ljust och varmt och fuktigt i klass med en bastu. Vi har lagt ner stressen att få dem i säng samma tid som tidigare för det funkar inte. Vi varvar ner vid samma tid som vanligt, ibland tidigare, och låter nedvarvningen ta lååååång tid. När ungarna väl somnat (ofta strax innan 20) brukar jag däcka strax efteråt.Iowhannah skrev 2018-07-09 21:01:43 följande:
I dag har jag haft rätt intensiva sammandragningar. Jag har verkligen känt hur de startar längst ner och liksom arbetar sig uppåt, för att sedan sakta tappa i styrka. De ha varit lite som värkar, bortsett från att de inte har gjort ont.
Usch. Varje dag efter BF är en enda pina. Dessutom har sambon börjat låta sonen sova middag igen, vilket leder till att nattningarna blir evighetslånga. Jag ska nog ta upp det med honom sen, när/om han kommer ut ur sovrummet.
-
Ok. Det är smart att låta honom försöka vila tidigare. Min treåring vilar alltid före 12. Men då är hon vaken från 6 på morgonen också. Hade hon vilat sent hade det varit omöjligt att få henne i säng.Iowhannah skrev 2018-07-10 07:02:01 följande:
Han är 2,5 år och slutade egentligen sova middag för två, tre, månader sedan. Vi pratade om det i går kväll och sambon (som är den som numera ansvarar för sonens sömn, och även anser att han ska sova senast 1930) höll med mig till viss mån, han ska få sova middag men inte så länge. Kanske max en halvtimme eller nåt. Sen har middagsluren blivit rätt sent också, vilket inte direkt hjälper.
Får hoppas det ordnar sig för er så han får lite lättare att somna. :)
Jag tycker kvällarna är så tråkiga nu för jag och mannen ses typ aldrig. Vi umgås aldrig bara vi två utan dagarna går ut på jobb, matlagning och läggning. Och även om klockan inte är så mycket så går jag och lägger mig nästan direkt efter barnen för jag orkar inte vara vaken och jag vet att jag måste för annars orkar jag inte jobba. Börjar längta mer efter ledigheten nu. Men man ju inte ledig på riktigt när man är hemma med barnen. Men det kanske går att vila något på dagen då i alla fall. :) -
Vad spännande! Hoppas det dragit igång för dig.Iowhannah skrev 2018-07-10 23:45:29 följande:
Efter en natt och en dag med återkommande förvärkar så bestämde vi oss för en färdknäpp och det verkar nästan som att det funkade! Jag har haft galna förvärkar i 1-1,5 timmar nu. Det är som ett konstant molande som förstärks vid sammandragningar. Jag har tagit alvedon men orkar varken sätta mig på pilatesbollen eller värma vetekudden för båda kräver att jag går upp ur sängen.
Jag ska försöka sova i natt men vi får se hur det går, i värsta fall blir det pilatesboll och Netflix (fast jag är skapligt trött). Hoppas det är på gång nu! :D
Lite trist att det inte startade på samma sätt som förra gången dock. Så svårt att veta när/om man ska ringa barnvakten och förlossningsmedföljaren :/
Själv räknar jag ner dagarna. Till ledigheten. Tre kvar. :) bm besök idag (37+0). :)