• mamadada

Bf juli 2018

mamadada skrev 2018-02-15 14:46:46 följande:

En fråga till alla er, min barnmorska är lite underlig..

Jag träffade henne senast när jag var i vecka 11, är nu i vecka 19.
    Då tog hon blodvärde på mig och sa att de såg bra ut men att alla brukar få äta järntabletter vid halva graviditeten.

Men nu förra veckan meilade jag hene att om vi ska titta på mina blodvärden ifall jag ska börja äta järntabletter nu, så skrev hon tillbaka att ja det kan du göra vi behöver inte ta några prover.

Blev lite fundersam att hon inte ville kontrollera mina blodvärde innan hon ordinerade järntabletter till mig, har läst att man inte ska äta järntabletter om man har normala blodvärden, dvs  mellan 120-130 då det kan vara farligt.

Så jag tvingade mig en tid till henne och var där idag.
    Mitt blodvärde låg på 122 idag och barnmorskan insisterade på att jag skulle börja äta järntabletter? Jag sa till henne att jag har läst att det finns nya studier som visar att det kan vara farligt, hennes svar va: LYSSNA PÅ DIN BARNMORSKA ISTÄLLET! Känns som jag vill byta barnmorska nu för känner mig inte trygg hos henne. ( hon brukar förövrigt verka också lite borta, hon frågar mig ibland , Vad ska vi mer göra? Vad vill du mer göra? :/ Är van vid erfaren barnmorska som leder besöket och vet vad hon gör och tar mig seriöst.

ni kan läsa om inlägget här där det står mer om blodvärden vid graviditet och järntabletter www.niomanader.se/blodvardet-hb/

Är det någon mer som fått börja äta järntabletter och vad låg era värden på? 

Vill tillägga att läs hela inlägget jag klistrat in , denna mening gjorde mig rädd:
     ?Höga blodvärden under graviditeten kan vara skadliga för fostret och fördubblar risken för att det väntade barnet ska dö i livmodern före, eller i anslutning till förlossningen.?
  • mamadada

Någon som har erfarenhet av gravidkudde?
    Har precis beställt en från ecoliving en gravidkudde som heter Maggan,
    kostade 990kr och hoppas den är värd pengen.
    Sover uruselt pga foglossningen.. :(

• mamadada
    Hermioney skrev 2018-03-12 13:52:47 följande:
    Jag har en "nalle"kudde mellan knäna. Funkar bra.
    Hahah jag med!! Men det känns som jag ANTASTAR nallen varje gång så jag tyckt synd om att se den söta nallen krossas mellan mina knän!
    Och så behöver jag lite mer stöd tror antar jag för sover ändå så dåligt, vissa morgon måste jag krypa här hemma pga smärtan o sedan med kryckor resterande dagen ..väntar ivrigt på ¨maggan.
    Kul att höra att många är så nöjda med sina gravidkuddar ,ger mig hopp om att snart kan jag sova bättre!
  • mamadada
    Nu behöver jag er hjälp!!
     Är så oerhört otränad, är i vecka 30 på fredag och väger 88kg. Orkar knappt upp från soffan eller sängen utan at flämta o klaga som en stucken gris.
    Har precis köpt en crosstrainer, tänkt börja träna lite smått och bara lyssna på kroppen vad den orkar med, bara för att känna att jag får lite styrka i kroppen inför kommande 10 veckor samt förlossningen.
    Hade förra graviditeten enorma problem med mina knän då jag gick med så mycket vikt o hade så lite styrka. Samt direkt efter jag hade fött så somnade jag direkt och sov bara i 4 timmar av total utmattning.
    Har hört bara positivt om att motionera och röra på sig lite. Är sjukskriven och sitter bara hela dagarna, så tänkte köra med crosstrainer varje dag en liten stund i takt med hur kroppen orkar. Någon annan som motionerar eller kan ge mig lite tips ?
  • mamadada
    malikan skrev 2018-04-24 16:20:17 följande:

Har du testat att simma? Det är skonsamt för kroppen och man känner sig inte så tung under tiden

Hihi..Jag kan inte simma ???? har önskat mig att jag kunnat det men aldrig lärt mig, är lite smårädd för vatten och drunkning så mina försök till att lära mig simma har inte gått så bra då jag är för försiktig av mig. Håller huvudet att gå under vattenytan får jag panik. Lite pinsamt men ...haha
  • mamadada

Har slemproppen börjat lossna för er?

• mamadada
    malikan skrev 2018-05-30 14:38:49 följande:

Igår var jag hos bm, allt såg bra ut! Bm trodde inte jag skulle gå tiden ut pga påverkad tapp men gör jag det blir jag bedömd för igångsättning v 37-38, vi får väl se... ska på sista tappkollen på tisdag!

Hade sjuka förvärkar hela dagen och kvällen/natten igår så min man blev lite orolig, haha, en annan är ju van nu

Idag fick vi hämta sonen med värmeslag från dagis så sitter och har vak på honom nu när han sover, stackarn :(

Hej, ville bara fråga varför du fått göra tappkoll? Ska alla egentligen göra det eller har du haft nå speciell skäl till det? :)
  • mamadada
    tellis mom skrev 2018-06-22 19:31:35 följande:

BF Lista:

3 Hermioney

7 Iowhannah

9 tellismom

13 mamadada

19 malikan

23 ostbågen

31 Perpen

Fyll på :)

• mamadada

Hej igen alla väntande mammor! Nu behöver jag lite tips..
    Har nog undanträngt detta lite men nu när jag blir fulla 38 veckor på fredag börjar jag få lite smått panik.
    Har en dotter på 4 år, och har ingen som kan vara barnvakt under tiden när jag ska föda osv. Hur ska jag göra?
    Jag vill inte ge väldiga trauman för min dotter och ha med henne i rummet när jag föder, hon är väldigt känslig , blir ledsen om jag än har ett litet sår på fingret...
    Hur kan jag lösa detta?
    Min man kan ju i försig vara utanför med henne men samtidigt vill jag helst inte vara själv och föda. Har blivit så dåligt bemött tidigare av några läkare osv pga min etnicitet,har fått nog en viss trauma speciellt efter en gång... så det blir ännu mer utsatt situation som jag inte vill gå igenom när jag ska föda :/
    Börjar bli så stressad för det här, vet inte vart jag ska vända mig.

Har absolut ingen som kan sitta barnvakt just då. Hur hade ni löst detta ?

• mamadada
    Perpen skrev 2018-06-25 19:45:54 följande:
    Finns det ingen släkting eller vän som kan hjälpa till? Tror som du att det inte är bra att ha med barnet under förlossningen (en förlossning kan vara nog så traumatisk för en vuxen). Vi har en plan för förlossning en och har en barnvakt men skulle det av någon anledning inte fungera så får mannen vara hemma med barnen och jag åker in själv. Vill inte gå igenom förlossningen utan honom men det är bättre han tar hand om barnen. Ni har inte funderat på en doula som stöd under förlossningen ifall han måste passa barnet?
    Ingen :( Ja hört talas om doulor, men vart hittar man såna? kostar det mycket ? tack för tipset :)
  • mamadada
    Fins Mamma skrev 2018-06-26 01:59:10 följande:
    Någon på dagis? Fröken som hon känner redan?
    Nej, vi valde att ta ut henne ur dagis med samtycke med pedagogen,(hon höll med oss 100%,men endå gjordes ingen anmälning) då ett par av fröknarna särbehandlade henne och var väldigt oproffsiga. :( synd att ett litet barn ska behöva vara med om sådant pga etnicitet. 
    Så vi har absolut ingen att få hjälp av. Får väll bli en doula eller antingen att min man är med henne...Tack för tipset endå :)
  • mamadada

SÅÅÅ FRUSTRERAD! Haft onda sammandragningar/värkar? sen inatt,ibland mellan 4 minuters mellanrum ibland mellan 15 minuters. Väldigt intersiva ibland och har en slags mensvärk nästan hela tiden.
    Åkte in på förlossning och var öppen bara 1 cm!!!! Trots nästan en timma på apparaten dom mäter värkarna med,sa bm att ja du har värkar tydligen runt 2-3 gånger per 10 minuter,men jag tror inte att det satt igång :( ? 
    Trodde jag hade kommit längre än så, och så misstänkte dom att jag kanske har uvi så dom gav mig antibiotika för fem dagar.
    Dom trodde inte att jag kommit in i latensfasen än , men är detta möjligt med " onda sammandragningar " så ofta? Förr har jag inte haft sammandragningar som gjort ont men nu gör dom ganska ont från o till. Så besviken och trött på det här nu...är i vecka 39 nu. Vill bara gråta 

• mamadada

Satted jag igång?? Går in i vecka 40 imorgon. Va nyss och gjorde hinnsvepning, var öppen 1, 5 cm och BM drog runt i ca 30 sekunder och vidgade den till 3 cm? ? Har aldrig hört att man öppnar upp just vid hinnsvepning. När jag frågade förblir jag öppen nu till 3 cm och jag fick riktigt ingen svar på det. Gjorde riktigt ont så hon slutade till slut. Hon sa att jag var mogen och hade 1.5 cm kvar av tappen först. Vet inte hur jag ska tolka detta....Hon sa att det har en slags igångsättning att hon tror att bebisen är här inom ett par dagar.. skumt

• mamadada

Perpen: okej. Men kan man verkligen dra öppningen större ? Från 1.5 cm till 3cm? Inne bär inte hinnsvepning att man lovar hinnan runt barnets huvud ?

• mamadada

Hinnsvepningen igår kanske hade en effekt , kl 10 idag gick slemproppen ???? nu hoppas jag på att nåt händer. Går in i vecka 40 idag ! Heja alla bebisar !!

• mamadada

Är det någon annan som är extreeemt svullen i låren? Ovanför knäna på innersidan så är de som stora klumpar av vatten? samt rött märke stort som en handflata på bägge sidor vid innerlåren som är så smärtsamma att jag inte kan gå ,sitta,stå, ligga. Har inte sovit på flera nätter då jag inte kan ligga på sidan då en enkel beröring på låren får mig skrika av smärtan. Är det verkligen bara vatten? pratat med barnmorskan men hon säger alla svullnar..härda ut. Jag vet jag är svullen i fötterna vaderna o händerna men det här är något helt annat... det här är INTE normalt, vad ska jag göra för att få hjälp?

• mamadada
    Perpen skrev 2018-07-07 14:46:25 följande:

Håller med lowhannah. Det låter inte normalt och låter som något du borde ta med vårdcentralen. Är det så illa att smärtan hindrar dig från att sova borde du kanske rent av ringa 1177 och se om det finns någon helgmottagning du kan besöka så du får hjälp nu och inte på måndag.

Tack för tipset! Ringde 1177 och hon tyckte att det var konstigt att förlossningen inte bett mig åka in. Så jag ringde förlossningen igår igen och som tur var det en annan som svarade som bad komma in direkt. Har varit inne för observation för dom misstänker blodproppar i benen, har röntgen/ultraljud nu på förmiddagen så får vi se. Fick blodförtunnande spruta i säkerhets skull. Samt så hade jag förhöjda infektionsvärden. Så vi får se om dom kan sätta ihop pusselbitarna efter röntgen. Har oxå haft huvudvärk sen igår som dom vill observera. Har oxå fått lite ondare sammandragningar ända sen igår, var 15 minut ca kommer dom. Hoppas på en bebis samtidigt när jag endå ligger inne här nu..Har inte sovit på två dagar och börjar bli riktigt trött nu..
  • mamadada

Den 10 juli kom våran prinsessa <3 vägde 3.920kg och var 52 cm lång. Var då i 39+4. Denna förlossning varade längre än med min första. Åkte in kl 5 på morgonen och ute var hon vid 6 tiden på dagen. Dom fick ta hål på hinnorna och lägga värk stimulerande då jag öppnade mig så segt. Fick eda men dom fick sticka den två gånger då första gången stack dom den i själva benet istället för mellan kotorna eller vad det ska nu vara. Otroligt jobbigt just då och hade värkar medan dom höll på och var tvungen att sitta blickstilla och jag bröt ihop totalt och grät bara. Ska tillägga att har nålfobi oxå. Men allt gick bra tillslut fast hon var stor och fastnade lite grann. Men denna belöning. . Är så kär i henne <3 lycka till till alla andra som väntar på era små hjärtan !

• mamadada

vad tyst det var här då :D Hur går det med alla små bebisar? är det bara min som måste gå och vaggas ibland ett par timmar runt i hemmet för att somna? det är det värt endå<3 

Svar på tråden Bf juli 2018