Bf juli 2018
En fråga till alla er, min barnmorska är lite underlig..
Jag träffade henne senast när jag var i vecka 11, är nu i vecka 19.
Då tog hon blodvärde på mig och sa att de såg bra ut men att alla brukar få äta järntabletter vid halva graviditeten.
Men nu förra veckan meilade jag hene att om vi ska titta på mina blodvärden ifall jag ska börja äta järntabletter nu, så skrev hon tillbaka att ja det kan du göra vi behöver inte ta några prover.
Blev lite fundersam att hon inte ville kontrollera mina blodvärde innan hon ordinerade järntabletter till mig, har läst att man inte ska äta järntabletter om man har normala blodvärden, dvs mellan 120-130 då det kan vara farligt.
Så jag tvingade mig en tid till henne och var där idag.
Mitt blodvärde låg på 122 idag och barnmorskan insisterade på att jag skulle börja äta järntabletter? Jag sa till henne att jag har läst att det finns nya studier som visar att det kan vara farligt, hennes svar va: LYSSNA PÅ DIN BARNMORSKA ISTÄLLET! Känns som jag vill byta barnmorska nu för känner mig inte trygg hos henne. ( hon brukar förövrigt verka också lite borta, hon frågar mig ibland , Vad ska vi mer göra? Vad vill du mer göra? :/ Är van vid erfaren barnmorska som leder besöket och vet vad hon gör och tar mig seriöst.
ni kan läsa om inlägget här där det står mer om blodvärden vid graviditet och järntabletter www.niomanader.se/blodvardet-hb/
Är det någon mer som fått börja äta järntabletter och vad låg era värden på?
?Höga blodvärden under graviditeten kan vara skadliga för fostret och fördubblar risken för att det väntade barnet ska dö i livmodern före, eller i anslutning till förlossningen.?