• Bella1000

sorg

Min bror och hans sambo fick barn för 10 månader sedan och jag har fått träffa barnet 6 gånger och då har det varit på födelsedagar/dop!
    Hela min familj, syster, mamma och pappa plus kusiner har ansträngt oss och bjudit in dem till olika grillfester, helgluncher, promenader, precis ALLT men dom säger alltid nej och att dom inte har tid! Jag och min bror bor 15 min ifrån varandra! Jag och mamma har tagit upp det här med dom och försökt få dem att förstå vilken enorm sorg det är för alla oss att inte få ta del i barnets liv men utan resultat! Det finns inga konflikter sedan innan mellan oss men nu börjar det ju bli det... finns det ingenting man kan göra?

Ledsen syster och faster

• Svar på tråden sorg
  • trash panda

Föräldrarna väljer själva hur ofta de vill att övriga släktingar ska fumgås med barnet. Ni övriga har naturligtvis inga rättigheter att få träffa deras barn.

• Alessia

För de flesta är det jättestort och fullständigt absorberande att få sitt första barn. Det kan ibland vara så mycket man orkar med med amning, nattvak, kanske kolik. En ny varelse att inrätta sitt liv runt och kanske också så att man omvärderar sitt förhållande till varandra nu när det finns en tredje liten människa som ska passa in. 

Jag avskydde verkligen alla släktingar som kretsade som gamar (tyckte jag i min trötthet) runt mig och mitt nyfödda barn. Ville låsa dörren om oss och få vara ifred. Det skulle vara kaffe, mat, tack så mycket för (den fula) babykoftan du stickat (kommer aldrig att använda den) pratas, gullas, vyssjas -- usch, jag blev galen! mina vänner visste att jag ville vara i fred och ringde lite då och då för att kolla läget. De respekterade mig och mitt behov av tid och ensamhet för att lära känna mitt nya barn. Tids nog var jag redo att träffa dem.

Ni har ingenting för att pusha och pressa. Och är ni sådana som ständigt ska pussa och krama och bära barnet - skärp er!  Det är inte ert barn! Ni kan bara stillsamt säga att vi längtar efter att träffa er alla tre när ni har tid och ork att träffa oss.

• Bella1000

Så många otrevliga svar!! Ingen har pussat barnet någonsin, vi har ju knappt fått träffa barnet så hur skulle vi kunna pussa och krama barnet? Det är ju konstigt att min brors sambo har sin familj och kompisar omkring sig regelbundet men oss på min brors sida har dem tagit bort helt!! Inte så konstigt att man undrar varför man inte kan ses åtminstone 1 gång i månaden!!

• Bella1000
    helveteeeee skrev 2017-10-18 20:53:19 följande:

låter jobbigt - för din bror, att ha så respektlös familj

Du låter ju som en trevlig människa, not
  • Bella1000
    Alessia skrev 2017-10-18 21:00:19 följande:

För de flesta är det jättestort och fullständigt absorberande att få sitt första barn. Det kan ibland vara så mycket man orkar med med amning, nattvak, kanske kolik. En ny varelse att inrätta sitt liv runt och kanske också så att man omvärderar sitt förhållande till varandra nu när det finns en tredje liten människa som ska passa in. 

Jag avskydde verkligen alla släktingar som kretsade som gamar (tyckte jag i min trötthet) runt mig och mitt nyfödda barn. Ville låsa dörren om oss och få vara ifred. Det skulle vara kaffe, mat, tack så mycket för (den fula) babykoftan du stickat (kommer aldrig att använda den) pratas, gullas, vyssjas -- usch, jag blev galen! mina vänner visste att jag ville vara i fred och ringde lite då och då för att kolla läget. De respekterade mig och mitt behov av tid och ensamhet för att lära känna mitt nya barn. Tids nog var jag redo att träffa dem.

Ni har ingenting för att pusha och pressa. Och är ni sådana som ständigt ska pussa och krama och bära barnet - skärp er!  Det är inte ert barn! Ni kan bara stillsamt säga att vi längtar efter att träffa er alla tre när ni har tid och ork att träffa oss.

Vi VET att det inte är vårt barn, vi är inte dumma i huvudet som du verkar tro men min bror har varit med mitt barn i hela hans uppväxt och även min systers barn, vi har alltid haft en superbra kontakt och eftersom min brors sambos familj är engagerade i barnet regelbundet så är det naturligt att undra vad som står på!!!
  • Schack73

Ring din bror och fråga om han har tid att ses med barnet nån gång eller så frågar du varför de aldrig har tid att ses?

• trash panda
    Bella1000 skrev 2017-10-18 21:11:26 följande:

Så många otrevliga svar!! Ingen har pussat barnet någonsin, vi har ju knappt fått träffa barnet så hur skulle vi kunna pussa och krama barnet? Det är ju konstigt att min brors sambo har sin familj och kompisar omkring sig regelbundet men oss på min brors sida har dem tagit bort helt!! Inte så konstigt att man undrar varför man inte kan ses åtminstone 1 gång i månaden!!

Men tror du/ni er ha några rättigheter i den här frågan? Förstår ni inte att föräldrarna umgås med vem fasiken de vill så ofta som de vill och det behöver inte vara rättvist uppdelat med umgänge mellan släktingarna. De tycker förmodligen att din svägerskas familj helt enkelt är trevligare att umgås med.
  • Bella1000
    Schack73 skrev 2017-10-18 21:22:32 följande:

Ring din bror och fråga om han har tid att ses med barnet nån gång eller så frågar du varför de aldrig har tid att ses?

Jag har gjort det, senast i söndags men allt jag fick var "vi har så mycket att göra" och "det är svårt att få in en lucka"
    Han kom inte ens till min födelsedagskalas för 1 vecka sedan utan dem håller sig borta helt!!
  • Bella1000
    trash panda skrev 2017-10-18 21:23:15 följande:
    Men tror du/ni er ha några rättigheter i den här frågan? Förstår ni inte att föräldrarna umgås med vem fasiken de vill så ofta som de vill och det behöver inte vara rättvist uppdelat med umgänge mellan släktingarna. De tycker förmodligen att din svägerskas familj helt enkelt är trevligare att umgås med.
    Ja dom tycker tydligen det!
Svar på tråden sorg