Inlägg från: thee |Visa alla inlägg
  • thee

Plussa BIM -12?! Min BM förstår inte!

Hej! Jag undrar lite vad andra hade gjort i min situation då jag vet att jag har rätt men ingen lyssnar på mig. Jag har väldigt regelbunden mens, men visst ägglossning kan säkert vara olika ändå. MEN jag plussade på min BIM dag, vilket jag även gjorde med mitt första barn, gravid med andra nu. Nu när vi var på RUL för ett tag sedan blev jag flyttad 12 dagar. Jag sa då direkt att det var ju jättekonstigt för då skulle jag plussat nästan samma dag som jag blev gravid. Hon som gjorde ultraljudet lyssnade inte alls och sa bara att det var vetenskapligt bevisat att man daterar efter RUL. Jag skulle ändå träffa min barnmorska några dagar senare så tänkte att jag tar det med henne. Men när jag säger detta så förstår hon verkligen inte! Hon frågar mig vad jag menar med BIM? Och jag förklarar att det var den dagen jag skulle haft min nästa mens men plussade istället. Och att jag väl inte kan plussa när jag precis blivit gravid? Och hon bara jaja och sen fortsatte med det andra vi höll på med... Är detta verkligen ok? Jag är orolig men det kanske är helt i onödan? Vad hade ni gjort? Vet inte om jag vågar be om ett andra utlåtande för man vill ju inte att ens Bm ska hata en :/

• Svar på tråden Plussa BIM -12?! Min BM förstår inte!
  • thee
    EpicNurse skrev 2017-10-19 23:27:22 följande:
    Såg nu att Fostret var större än beräknat, inte mindre, så det tyder ju inte alls på nån tillväxthämning xD. Skyller på amningshjärnan.
    ~ Sjuksköterska inom gynekologi och kvinnosjukvård ~

Hihi nä, fostret var mindre än beräknad. Kanske lite otydligt. :) Men jag känner mig lugnare av svaren här. Jag avvaktar så får vi se när dem börjar mäta SF mått. Är det någon som vet om dessa mått är svårare att uppskatta om man är överviktig? Var överviktig redan innan jag blev gravid.
  • thee
    lelle0242 skrev 2017-10-19 22:13:41 följande:
    Ingen fara kan vara så där. Räkna från din beräkning du. Blev lika för mig nu med mitt 3 barn och hon föddes redan i v 34 och då var hon jätte stor för den åldern men enligt mig var jag i v 36 då och de på neoavdelningen släppte hem oss efter 4 dagar då dem även då sa att detta barn verkar betydligt äldre och otroligt stark för att vara vara i v 34. :) nu är hon 1 är och 3 månader min skatt

Vad skönt att dem lyssnade på neo, och vilken tur att du var längre gången! Jag är lite rädd för vad som händer om jag går över tiden. Blev igångsatt med min son och detta betyder så att jag kan gå över tiden 4-5 veckor innan dem sätter igång mig!!! Aaahhhh!
  • thee
    EpicNurse skrev 2017-10-20 13:48:43 följande:
    Men... du skriver att du isåfall skulle plussat på bim-12, alltså typ när ägglossningen är. Då är ju fostret två veckor större än det borde. Eller aha! Nu förstår jag nog. Du menar att enligt deras mätningar så skulle du blivit gravid/haft ägglossning när du tog det positiva testet?
    ~ Sjuksköterska inom gynekologi och kvinnosjukvård ~

Oj! Inser nu att jag varit otydlig! Ja, jag menar att enligt deras mätningar så skulle jag haft ägglossning samtidigt som jag plussade ja! Oj, nu har jag själv rört till det haha! Men precis så är det, enligt deras uträkningar så plussade jag när jag hade ägglossning!
  • thee
    Ciconiidae skrev 2017-10-20 16:07:01 följande:
    Är väl positivt att du isf kan bli igångsatt tidigare? Jag hade varit orolig om det var åt andra hållet så det påverkar igångsättning då moderkakans funktion försämras.

Jag har varit otydlig, hon är alltså mindre än beräknad. Jag plussade på min BIM dag, men enligt ul så hade jag ägglossning när jag plussade!
  • thee
    Nykär15 skrev 2017-10-30 11:57:58 följande:
    Blev flyttad bak två veckor med mitt första barn, kändes orimligt, då skulle jag haft ÄL när jag plussade...vilket ju inte går och jag använde ÄL-stickor och fick sedan starkt plus på BIM. För mig skapade detta en stor oro just om jag skulle visa mig gå över tiden eftersom det är väldigt farligt med överburenhet, Så när jag enligt bm i så fall skulle vara i v 40+ så var jag ju enligt mina beräkningar 42+, hos oss på den tiden fick man gå över 3 veckor vilket skulle innebära att barnet hade kunnat ligga kvar till 45+, livsfarligt!  Nu löste det sig med att hon låg i säte och ett snitt planerades in, dock efter deras datum så hon skulle plockas ut 7 dagar efter mitt BF....det höll inte, vattnet gick på den BF jag hade räknat fram. Så tacksam för det! Och när hon väl var ute såg de att moderkakan var alldeles för liten, hon hade alltså eg en tillväxthämning pga att hon fick mindre näring och inte för att hon kommit till senare än vad jag sa...hon var liten på alla UL och även när hon föddes, 45 cm och 2,9 kg.  RUL gjordes redan v 17+ och när jag kom därifrån var jag i v 14+3 enligt dem, men fick ändå inte göra om RUL trots att jag tjatade om det eftersom de inte kunde kolla organen tillräckligt när hon var så liten..men nej. SÅ jag är glad att det känns som det vart bättre koll på barn nr 2 och sen nu även denna graviditet, men har valt göra en del extrakontroller privat denna gången, svårt lita fullt på sjukvården...

Tack! Det är precis detta jag tänker på och oroar mig för! Jag ska ta tag i detta och stå fast vid att dem har fel och att det behövs ett ultraljud till! Stort tack för att du skrev!
Svar på tråden Plussa BIM -12?! Min BM förstår inte!