• thee

Plussa BIM -12?! Min BM förstår inte!

Hej! Jag undrar lite vad andra hade gjort i min situation då jag vet att jag har rätt men ingen lyssnar på mig. Jag har väldigt regelbunden mens, men visst ägglossning kan säkert vara olika ändå. MEN jag plussade på min BIM dag, vilket jag även gjorde med mitt första barn, gravid med andra nu. Nu när vi var på RUL för ett tag sedan blev jag flyttad 12 dagar. Jag sa då direkt att det var ju jättekonstigt för då skulle jag plussat nästan samma dag som jag blev gravid. Hon som gjorde ultraljudet lyssnade inte alls och sa bara att det var vetenskapligt bevisat att man daterar efter RUL. Jag skulle ändå träffa min barnmorska några dagar senare så tänkte att jag tar det med henne. Men när jag säger detta så förstår hon verkligen inte! Hon frågar mig vad jag menar med BIM? Och jag förklarar att det var den dagen jag skulle haft min nästa mens men plussade istället. Och att jag väl inte kan plussa när jag precis blivit gravid? Och hon bara jaja och sen fortsatte med det andra vi höll på med... Är detta verkligen ok? Jag är orolig men det kanske är helt i onödan? Vad hade ni gjort? Vet inte om jag vågar be om ett andra utlåtande för man vill ju inte att ens Bm ska hata en :/

• Svar på tråden Plussa BIM -12?! Min BM förstår inte!
  • EpicNurse

Fostren växer olika fort och därför det diffa. Behöver inte betyda något alls. Varför skulle det hjälpa att man gör ett ultraljud till?

Sen kan det ju vara så att det är början på en tillväxhämning men då kommer man märka det på SF-mätningarna senare under graviditeten.

Sen är bim inget riktigt begrepp utan påhittat här på familjeliv.

~ Sjuksköterska inom gynekologi och kvinnosjukvård ~
  • lelle0242

Ingen fara kan vara så där. Räkna från din beräkning du. Blev lika för mig nu med mitt 3 barn och hon föddes redan i v 34 och då var hon jätte stor för den åldern men enligt mig var jag i v 36 då och de på neoavdelningen släppte hem oss efter 4 dagar då dem även då sa att detta barn verkar betydligt äldre och otroligt stark för att vara vara i v 34. :) nu är hon 1 är och 3 månader min skatt

• Charlieellerså

Jag blev flyttad 14 dagar med min son vilket även det kändes helt orimligt då jag visste när han blev till. Men han föddes v 40+5 3,5 kg tung

• Mirelle

Kunde varit jag...plussade före min bim och fick ett datum som inte kunde vara rätt eftersom ägget isf inte hade hunnit fästa när jag plussade.

Bm var stressad och fostret låg fel nästan genom hela undersökningen. Och det var god dag yxskaft!

Av olika anledningar var det viktigt att inte riskera att gå över.

Jag morrade och tog i från tårna kan man säga...och fick en ny mätning av en riktig ul-läkare en v senare. Den mätningen hade bättre vinkel och jag fick ny datering som var helt enligt vad jag sa.

Grejen var även att de numera inte ville räkna från längden på kubtestet utan de tog bara huvudmåttet på rul.

• EpicNurse
    EpicNurse skrev 2017-10-19 22:03:20 följande:

Fostren växer olika fort och därför det diffa. Behöver inte betyda något alls. Varför skulle det hjälpa att man gör ett ultraljud till?

Sen kan det ju vara så att det är början på en tillväxhämning men då kommer man märka det på SF-mätningarna senare under graviditeten.

Sen är bim inget riktigt begrepp utan påhittat här på familjeliv.

Såg nu att Fostret var större än beräknat, inte mindre, så det tyder ju inte alls på nån tillväxthämning xD. Skyller på amningshjärnan.
  • mrshudson75

Jag blev framflyttad 1 vecka vid tidigt ul. Vilket skulle betyda att jag hade ägglossning bara en vecka efter sista mens. Jag har annars haft en klockren cykel på 28 dagar. Läkare o bm förklarar att det antagligen har varit en spontan ägglossning, men visst känns det konstigt :)

Är nu i v 36 o bebisen har vuxit helt enligt det första ultraljudet under hela grav.

• thee
    EpicNurse skrev 2017-10-19 23:27:22 följande:
    Såg nu att Fostret var större än beräknat, inte mindre, så det tyder ju inte alls på nån tillväxthämning xD. Skyller på amningshjärnan.

Hihi nä, fostret var mindre än beräknad. Kanske lite otydligt. :) Men jag känner mig lugnare av svaren här. Jag avvaktar så får vi se när dem börjar mäta SF mått. Är det någon som vet om dessa mått är svårare att uppskatta om man är överviktig? Var överviktig redan innan jag blev gravid.
  • thee
    lelle0242 skrev 2017-10-19 22:13:41 följande:
    Ingen fara kan vara så där. Räkna från din beräkning du. Blev lika för mig nu med mitt 3 barn och hon föddes redan i v 34 och då var hon jätte stor för den åldern men enligt mig var jag i v 36 då och de på neoavdelningen släppte hem oss efter 4 dagar då dem även då sa att detta barn verkar betydligt äldre och otroligt stark för att vara vara i v 34. :) nu är hon 1 är och 3 månader min skatt

Vad skönt att dem lyssnade på neo, och vilken tur att du var längre gången! Jag är lite rädd för vad som händer om jag går över tiden. Blev igångsatt med min son och detta betyder så att jag kan gå över tiden 4-5 veckor innan dem sätter igång mig!!! Aaahhhh!
  • Mirelle
    thee skrev 2017-10-20 12:23:11 följande:

Vad skönt att dem lyssnade på neo, och vilken tur att du var längre gången! Jag är lite rädd för vad som händer om jag går över tiden. Blev igångsatt med min son och detta betyder så att jag kan gå över tiden 4-5 veckor innan dem sätter igång mig!!! Aaahhhh!

Finns det andra riskfaktorer involverade plus ev oro så kanske du kan be om och få en andra mätning med lite tur.
  • EpicNurse
    thee skrev 2017-10-20 12:20:53 följande:

Hihi nä, fostret var mindre än beräknad. Kanske lite otydligt. :) Men jag känner mig lugnare av svaren här. Jag avvaktar så får vi se när dem börjar mäta SF mått. Är det någon som vet om dessa mått är svårare att uppskatta om man är överviktig? Var överviktig redan innan jag blev gravid.

Men... du skriver att du isåfall skulle plussat på bim-12, alltså typ när ägglossningen är. Då är ju fostret två veckor större än det borde.

Eller aha! Nu förstår jag nog. Du menar att enligt deras mätningar så skulle du blivit gravid/haft ägglossning när du tog det positiva testet?
Svar på tråden Plussa BIM -12?! Min BM förstår inte!