Inlägg från: crispnuggets |Visa alla inlägg
  • crispnuggets

Bebis aldrig nöjd!

Min 4-månaders bebis är hela tiden missnöjd! Det spelar ingen roll hur mycket vi försöker underhålla, gosa, mata, natta osv, han är aldrig glad mer än några minuter, sen gråter han. Är detta normalt? De flesta som träffar honom i vår hemmiljö reagerar på att han gråter så mycket och ofta utan uppenbar anledning. Jag som mamma kan lugna honom med mat emellanåt men när han inte äter eller sover så är det nästan bara ledsna miner, varför?? Han har supersvårt att sova på dagen dessutom och sover endast vid mitt bröst. På natten sover han 2-3 timmar och sen vaknar han för mat. Sen somnar han inte om förrän 2,5-3 timmar senare (skrik och panik däremellan). Sen uppvak 1 gång i timmen tills vi går upp vid kl 7. Detta betyder en trött och slutkörd mamma som inte vet varken ut eller in. Vad är det som är fel?

• Svar på tråden Bebis aldrig nöjd!
  • crispnuggets
    möjligt skrev 2017-11-03 18:58:51 följande:

Hur mycket sömn får han totalt på ett dygn? En bebis i den åldern behöver ca 16 h per dygn

Det låter som det kan vara övertrötthet

Jag tippar på ca 11-12 timmar, ibland lite mer, ibland lite mindre. Han har nästan aldrig somnat utan mitt bröst och på dagen är det ännu svårare.
  • crispnuggets
    Snuttis2 skrev 2017-11-03 18:59:21 följande:

Funderar på om han har ont någonstans ex typ i magen? Spänner han sig mkt, reagerar med gråt beroende på hur ni tar i honom? Kolik o andra magbesvär är ju mkt vanligt första halvåret.

Lämnas han mkt ensam och inte riktigt är redo för det, så att det handlar om trygghet o att få vara nära?

Jag hade nog bett bvc eller VC om hjälp med att utesluta sjukdom o smärta, kolla efter ex dold urinvägsinfektion eller öronnnflammation eller annat !

Går han upp som han ska i vikt och följer sin kurva eller finns det något annat som tyder på att han inte mår bra?

Lilleplutt , inte lätt att vara liten o inte lätt att vara förälder!

Kolik har BVC uteslutit då han inte gråter 3 timmar i sträck. De gånger jag tagit upp vår situation pratar de bara om avlastning för mig, aldrig vad som kan vara felet på bebisen. Att jag får avlastning hjälper ju inte honom. De säger typ ?vissa barn är mer ledsna än andra?.

Han har precis börjat med att spänna sin rygg så han ser ut som en ostbåge, men detta har han inte gjort tidigare. Ser väldigt obehagligt ut!

Han är ensam i babysitter när jag är på toa+duschar men sen är jag med honom hela dygnet i princip.

Går upp i vikt som han ska och inga andra tecken på att han inte mår bra för övrigt. Ja förutom själva problemet då att han är missnöjd då. Det enda som får honom lugn för stunden är när vi bär runt på honom och går, går, går, aldrig stå stilla, ofta även som ammandes.
  • crispnuggets
    Almina skrev 2017-11-03 19:40:28 följande:

Kolla med BVC och be dem undersöka att det inte finns någon medicinsk orsak till att bebisen är missnöjd.

Annars låter det ganska mycket som en "high need baby". Det kunde vara min son du skrev om, när han var i den åldern! Googla och läs lite om det så känner du nog igen dig. Det finns även en Facebook-grupp där du kan hitta stöd hos andra föräldrar med high need babies. Det kan vara skönt att känna att man inte är ensam.

Men börja som sagt med att be BVC om hjälp att kolla att det inte är något medicinskt problem.

Det var som att alla bitar föll på plats här, herregud vad märkligt det kändes! Ska ändå kontakta BVC för säkerhets skull men det känns som att jag fick lite av en aha-upplevelse.
Svar på tråden Bebis aldrig nöjd!