• Berraåäö

8:de försöket

8:de försöket nu och jag bör få mens imorgon. Gjorde test idag för att det är så svårt att hålla sig, toknegativt! Jag blir så ledsen och ibland känner jag att jag tappar hoppet.

Sen har jag en fråga om alla dessa förkortningar, jag som aldrig använder dem. Kan jag få lite översättningshjälp?

• Svar på tråden 8:de försöket
  • GAndrea
    Alxx skrev 2017-11-05 08:07:42 följande:

Hur länge har ni försökt får barn?

Tråden heter 8e försöket.

Ts: vilka förkortningar menar du?

Jag vet själv hur det känns. För oss gick det på 10e försöket och alla kommenterade att det inte var så farligt, sluta tänk så mycket på det, att det tar över ett år är inget ovanligt, jag känner ett par som försökte mycket längre.. Bla bla. Inget det säger hjälper. Man vet att folk kan ha problem, att det kan ta tid, att även om man har sex på rätt dag är det ändå bara 25% chans att bli gravid. Men väntan är olidlig, oavsett hur lång. Jag lyssnade på tvillingpodden där Johanna Kajson pratade om sin IVF historia och hon sa något som jag tog till mig. Hon tillät sig sörja varje gång. En dag, två eller kanske bara två tre timmar och sen fick det vara bra. Livet är ju livet och man kan inte styra sådant. Risken är ju att man endast tänker på att bli gravid, man kan bli en sämre partner, bli deprimerad osv. Prata mycket om det med din partner utan att på så sätt bli tjatig, se till att ni går igenom det ihop så att ni inte glider isär.
  • Kasperina

Det är skitjobbigt att vänta månad efter månad, men tänk inte på dig själv som ofrivilligt barnlös efter bara 8 försök
    Skulle det visa sig att ni faktiskt har ett problem så kommer du inte må bättre av att placera dig själv i träsket redan nu.
    Försök tänka positivt och inte snöa in på barnförsöken (lätt sagt, jag vet) för man förlorar så mycket av sig själv när man gör det och det tar tid att komma tillbaks.

Jag fick diagnosen ofrivilligt barnlös efter 18 försök och två missfall, sen opererade jag bort en äggledare och efter operationen blev jag gravid och fick behålla. 2,5 år tog det totalt, och det är faktiskt inte särskilt mycket jämfört med många andra, men sen tog det flera år att återhämta sig från barnlöshetsträsket. Relationen tog så mycket stryk under kämpandet att den aldrig återhämtade sig.
    Försök ta det lugnt, sörj varje misslyckande men släpp det sedan! De allra flesta blir gravida inom ett år, och även de flesta som har problem får så småningom sina ögonstenar.
    Lycka till!

• Alxx
    Berraåäö skrev 2017-11-05 01:24:24 följande:

8:de försöket nu och jag bör få mens imorgon. Gjorde test idag för att det är så svårt att hålla sig, toknegativt! Jag blir så ledsen och ibland känner jag att jag tappar hoppet.

Sen har jag en fråga om alla dessa förkortningar, jag som aldrig använder dem. Kan jag få lite översättningshjälp?

Jag och min sambo blev gravida nästan direkt, hade inte planerat barn men 2 månader efter att vi börjat ligga hände det, nu har vi försökt med syskon sen februari 16 utan framgång.
  • Berraåäö
    GAndrea skrev 2017-11-05 08:28:18 följande:

Jag vet själv hur det känns. För oss gick det på 10e försöket och alla kommenterade att det inte var så farligt, sluta tänk så mycket på det, att det tar över ett år är inget ovanligt, jag känner ett par som försökte mycket längre.. Bla bla. Inget det säger hjälper. Man vet att folk kan ha problem, att det kan ta tid, att även om man har sex på rätt dag är det ändå bara 25% chans att bli gravid. Men väntan är olidlig, oavsett hur lång. Jag lyssnade på tvillingpodden där Johanna Kajson pratade om sin IVF historia och hon sa något som jag tog till mig. Hon tillät sig sörja varje gång. En dag, två eller kanske bara två tre timmar och sen fick det vara bra. Livet är ju livet och man kan inte styra sådant. Risken är ju att man endast tänker på att bli gravid, man kan bli en sämre partner, bli deprimerad osv. Prata mycket om det med din partner utan att på så sätt bli tjatig, se till att ni går igenom det ihop så att ni inte glider isär.

• Berraåäö
    GAndrea skrev 2017-11-05 08:28:18 följande:

ÄL är nog den enda forkortningen jag är med på. Men vad bil står för har jag ingen aning om?

Tack för bra tips! Jag trodde verkligen att det skulle gå fort. Mycket tack vare kvinnan som tog ur min spiral. Jag sa att vi planerade barn och sa att det kan ta ett år och det är ju inget ovanligt. Men hon sa att det kan gå med en gång och att det händer många. Därför känner jag mig lite misslyckad eftersom det inte gick med en gång. Jag är förresten 31 och min man är 35 och vi pratar mycket om det här. Jag försöker göra allt jag kan. Har spenderat tusen kronor minst på gradivitetskollen.se äter rätt och rör på mig. Även om jag har några kilo för mycket så tror jag inte att det är ett problem.
  • Tino

Man har inte svårt att få barn efter 8 försök. Är du över 35 ska du boka utredning nu. Är du under 35 ska man ha försökt minst 1 år. Vet att varje månad är skittuff men blir du inre gravid och måste gå igenom ivf så kommer det vara ännu mer tufft. Försök för din egen skull ta det lugnt och sätt upp ett "mål" när ni bokar utredning. Skit sedan i allt vad ägglossningatest och graviditetstest osv och bara ha sex 2-3 gånger per vecka. Med stor sannolikhet kommer ni lyckas inom 1 år. Om inte, finns forunet för ofrivilligt barnlösa som stöd.
  • GAndrea

Jag blev gravid när jag var 18, medan jag åt p-piller (gjorde abort) sen slutade jag med hormoner när jag var 22 och haft kopparspiral tills jag tog ut den vid 25. Blev gravid när jag var 26. Jag trodde också att det skulle gå fort iom att jag blev gravid när jag åt p-piller och jag hade varit utan hormoner några år.

Äter du folsyra? Om inte så gör det. Jag tror inte att det hjälper till att bli gravid, men när du blir det bidrar det till celldelningen.

Hur mycket är några kg övervikt? För det kan påverka ändå. Testa att gå ner 3-5 kg, då får du även något att fokusera på som tar tankarna bort från bebis verkstaden ;)

ÄL - ägglossning

BIM - beräknad icke mens. Alltså dagen man skulle/ska få mens. Du var alltså Bim -1 när du testade. Detta är en förkortning som nästan bara används i forum.

BF - beräknad förlossning

MF - missfall

MA - missed abortion, bebisen har inte överlevt i magen, men man har inte fått missfall än och börjat blöda.

KUB, NIPT - tester man kan göra för att se om barnet är friskt.

UL - ultraljud

VUL - vaginalt ultraljud, gör supertidigt i princip bara för att se om man är gravid.

RUL - rutinultraljud, görs i v 18-20, i vårt landsting är det det enda ultraljudet man får om man inte misstänker att något är tokigt eller avvikande.

Är det några jag missat så fråga :)

• Jooosen

Är oxå inne på 8e försöket! Har ägglossning snart. Men hoppar minskar mer o mer! Så jävla slitsamt alltihopa
    Försöker med första barnet sen april 2017
  • Berraåäö

Tack så mycket för listan på förkortningar. Bim är speciellt nu med förklaringen en ganska konstig förkortning och jag har nog bara sett den i trådarna här.

Jag hade velat gå ner runt 5kg är 1,8m och väger 85kg. Har alltid vägt runt 80kg och trivs bra i den vikten.

Har ätit folsyra i över ett år nu och precis börjat med järntillskott och någon hormonkräm. Vi försöker ta det lugnt och inte stressa upp oss. Men det hade varit skönt att få gå på någon form av kontroll så man vet om typ livmodern är sne eller något annat.

Jag har ganska bra kontroll på min cykel och behöver inte direkt några ägglossningstester. Jag är fruktansvärt regelbunden. Har gjort några tester för att vara 120% säker på att jag har dem dock. Får helt enkelt slappna av, röra på mig och ha mer sex.

• UndrandeSökare

Trådstartaren- Om ni har försökt i ett år utan resultat så kontakta kvinnokliniken på närmaste sjukhus och be att få göra en infertilitetsutredning. Men om det skulle vara lång kö där och du vill kolla upp lite själv under tiden så kommer här några förslag:

Om du vill kolla upp " om din livmoder är sned" (som du sa) eller liknande, så boka tid hos privat gyn och be att de gör ultraljud med koksaltlösning. De sprutar in vätska och ser då mer än man bara gör vid vanligt vul.

Be att få ett intyg efteråt på vad gyn såg därinne tex myom, polyper, hjärtformad livmoder eller något annat.

Endera ber du privat gyn om blodprovsremisser annars kan du också ta lite blodprover utan gyns hjälp.

Du kan kolla upp om Werlabs.se eller blodkollen.se finns i din närhet, kolla under provtagningsorter på deras hemsidor. Där kan man själv beställa/köpa blodprover som man sen går och tar på det labb som är närmast dig. Sen får man ett sms när provsvaren är färdiga, man loggar in och läser provsvaren på skärmen. Jättesmidigt ! Jag har själv tagit Werlabs fertilitetspaket, samt sköldkörtelprover hos dem. Använder du rabattkoden LCHF hos Werlabs blir det billigare.

Om man har för högt TSH (sköldkörtelprov) så kan det göra att man inte kan bli med barn. Men med hjälp av medicinen Levaxin kan man sänka tsh-värdet.

Går ni till en privat gyn kan ni också be att få en remiss till att göra spermatest med morfologi. Jätteviktigt att det är just med morfologi. Då får man veta hur många spermier det finns, hur många som är rörliga samt hur många som har normalt utseende. Om mannen tex har för slöa spermier så kan det vara en förklaring till varför man inte blir gravid.

Lycka till !

• barnlangtanivf

Hej! Jag och en vän har startat en podd - Ruvarpodden - om barnlöshet, barnlängtan och IVF där vi pratar fritt om våra känslor kring IVF och barnlöshet och vår resa mot barn - podden finns på Itunes, soundcloud, och Acast. Nytt avsnitt kommer varje torsdag! vore superkul om ni ville lyssna.kram

Svar på tråden 8:de försöket