• GAndrea

8:de försöket

Alxx skrev 2017-11-05 08:07:42 följande:

Hur länge har ni försökt får barn?

Tråden heter 8e försöket.

Ts: vilka förkortningar menar du?

Jag vet själv hur det känns. För oss gick det på 10e försöket och alla kommenterade att det inte var så farligt, sluta tänk så mycket på det, att det tar över ett år är inget ovanligt, jag känner ett par som försökte mycket längre.. Bla bla. Inget det säger hjälper. Man vet att folk kan ha problem, att det kan ta tid, att även om man har sex på rätt dag är det ändå bara 25% chans att bli gravid. Men väntan är olidlig, oavsett hur lång. Jag lyssnade på tvillingpodden där Johanna Kajson pratade om sin IVF historia och hon sa något som jag tog till mig. Hon tillät sig sörja varje gång. En dag, två eller kanske bara två tre timmar och sen fick det vara bra. Livet är ju livet och man kan inte styra sådant. Risken är ju att man endast tänker på att bli gravid, man kan bli en sämre partner, bli deprimerad osv. Prata mycket om det med din partner utan att på så sätt bli tjatig, se till att ni går igenom det ihop så att ni inte glider isär.
  • GAndrea

Jag blev gravid när jag var 18, medan jag åt p-piller (gjorde abort) sen slutade jag med hormoner när jag var 22 och haft kopparspiral tills jag tog ut den vid 25. Blev gravid när jag var 26. Jag trodde också att det skulle gå fort iom att jag blev gravid när jag åt p-piller och jag hade varit utan hormoner några år.

Äter du folsyra? Om inte så gör det. Jag tror inte att det hjälper till att bli gravid, men när du blir det bidrar det till celldelningen.

Hur mycket är några kg övervikt? För det kan påverka ändå. Testa att gå ner 3-5 kg, då får du även något att fokusera på som tar tankarna bort från bebis verkstaden ;)

ÄL - ägglossning

BIM - beräknad icke mens. Alltså dagen man skulle/ska få mens. Du var alltså Bim -1 när du testade. Detta är en förkortning som nästan bara används i forum.

BF - beräknad förlossning

MF - missfall

MA - missed abortion, bebisen har inte överlevt i magen, men man har inte fått missfall än och börjat blöda.

KUB, NIPT - tester man kan göra för att se om barnet är friskt.

UL - ultraljud

VUL - vaginalt ultraljud, gör supertidigt i princip bara för att se om man är gravid.

RUL - rutinultraljud, görs i v 18-20, i vårt landsting är det det enda ultraljudet man får om man inte misstänker att något är tokigt eller avvikande.

Är det några jag missat så fråga :)

Svar på tråden 8:de försöket