Michael Bergenstjerna skrev 2017-11-22 21:48:05 följande:
Hej! Under potträningen så går ett barn går igenom tre olika steg av kroppsmedvetenhet:
Dåtid - jag har kissat
Nutid - jag kissar
Framtid - jag måste kissa
Om du sätter honom på toaletten, utan att han tagit sig till steget "Framtid", så kanske han lyckas få ut något - men det är ofta bara en tillfällighet. Och blåskontrollen, förmågan att tömma blåsan helt samt att kunna hålla inne tillräckligt länge för nå en toalett, hänger samman med hur kroppsmedvetet barnet är. Det går hand i hand. Jag skulle gissa på att er son befinner sig i Nutid, och är på väg in i Framtid. Tipset är att göra en nystart med potträningen. Håll er i ett rum under en hel dag, ha med en potta, inga kläder på underkroppen. Lek och ha roligt som vanligt, men ha koll på er son. Så fort ni ser att han börjar kissa så hjälp honom till pottan, med syftet att få till en träff. Det kommer att hjälpa honom öka sin kroppsmedvetenhet.
När det gäller bajset så är det svårt för många, just på grund av att det känns som en del av ens kropp faller av. Här kan med fördel läsa barnbilderböcker som förklarar att "alla bajsar" - och därefter göra en mer avslappnad grej av det. Vår dotter exempelvis tyckte det var jättekul att bajset skulle få åka rutschkana ner i avloppsröret. Vi byggde också med lego och lekte att legofigurerna gick på toaletten och bajsade. Sen rekommenderar jag också att använda en potta i början. Anledningen är att barnet då sitter med båda fötterna stadigt i marken, och kan trycka med fötterna, vilket gör att bajset lättare kommer ut. Att sitta på en toaring med fötterna dinglande i luften ger inte möjlighet till samma tryck.
Lycka till!
Hej.
Tusen tack för dina tankar och råd.
Låter rimligt att han är i en nutid fas, så jag ska försöka med dina tips o se om jag kan hjälpa honom att bli mer medveten :)