• TantLinda

44 år, vill någon följas åt?

Hallå och speciellt hej till Smurf 11 och Undrande sökande. Nu är allt julande över för denna gång och ett nytt år har börjat. Jag har inte mått så bra under julen. Jag började ta Prednisolon som jag varit så förväntansfull över men tyvärr blev det inte så bra. Jag har ätit Prednisolon i mina yngre dagar då jag var mycket sjuk i Chrons sjukdom. Jag åt mycket Prednisolon och mådde fin fint dvs inflammationen la sig och jag kunde leva normalt. Sen jag opererades -94 har jag inte haft något krångel ang Chrons. Jag var inte så orolig för att jag skulle få några som helst biverkningar denna gång eftersom det funkat tidigare. MEN usch vad fel jag hade. Jag har slutat ta tabletterna nu och börjar må bättre. Jag har väldig respekt för min kroniska sjukdom och vågar inte riskera något, även om jag gör vad som helst för en graviditet Jag är inne i ägglossningsfasen och försöker få till det med maken varje tillfälle. Ja det får rulla på, ger inte upp hoppet om en naturlig graviditet riktigt än. Jag har fortfarande siktet inställt på IVF och att det ska ske till sommaren då vi är lediga men nu till påsk ska vi åka till Balkan och förutom att hälsa på vänner och släkt ska vi åka till några kliniker för samtal,(kanske kan göra IVF tidigare, vem vet? :))) det har min man lovat på nyårsafton. Han vacklar lite om det men är inte negativ men lite osäker. Jag hoppas verkligen att mina egna ägg ska funka.

• TantLinda
    UndrandeSökare skrev 2018-01-02 18:48:49 följande:

TantLinda-Gör inte ivf med egna ägg om du är 44år eller äldre-chasen att lyckas är mikroskåpisk.

Det finns en del mindre nogräknade kliniker som tillåter ivf med egna ägg upp till 45år, men en seriös klinik skulle direkt neka.

Jag har följt så många tjejer här på Familjeliv som gjort ivf i den åldern och misslyckats. Sen när de slösat bort alla pengar så har de sen inte råd att gå vidare med äggdonation.

Ta ett gott råd och spara dina pengar och gör äggdonation direkt. Det är den säkraste chansen.

Men om du absolut tänker göra ivf med egna ägg, gör då PGS på embryona innan ni sätter in dem så slipper du sätta in embryon som är onormala kromosommässigt. Vänd dig isåfall endast till en klinik som har PGS ingen annan klinik.

Tråkigt att höra att det inte gick bra med prednisolon för dig. Hur hög dos tog du och när började du?

Ja du har rätt, jag vet och jag ska ta denna tid fram till sommaren och verkligen känna efter angående äggdonation. Jag har liksom lite "barnsliga" känslor inför äggdonation. Du vet frågor som -kommer jag känna att det är mitt barn? Kommer jag kunna bonda med barnet? Kommer jag känna mig utanför? Angående Prednisolon så tog jag 5mg i fyra dagar men mådde bedrövligt och blev stressad över att jag kanske väckte Chrons för jag fick smärtor i magen som jag kände igen ifrån ungdomen då jag var mycket sjuk. Konstigt dock, jag fattar inte riktigt vad som hände men lägger ner Prednisolonet enbart med läkares ordination kan jag pröva det igen.
  • TantLinda

Det är så himla intressant att läsa om era erfarenheter. Ja uppskattar att ni delar med er av era liv. Jag har inte varit igenom så mycket egentligen och känner inte att jag bidrar med så mycket till er men hoppas ni tycker det är okej att jag hänger här med er ändå......Jag och min make har var sitt barn sen tidigare men vi vill så gärna ha ett gemensamt och jag fattar inte att det ska vara så omöjligt??!!  Jag är lite nyfiken å¨hur det går för dig Undrande sökande när åker du? Är det bestämt än?

• TantLinda
    UndrandeSökare skrev 2018-01-08 23:29:48 följande:
    TantLinda ursäkta till dig och smurf11 om jag gjorde er ledsna med prat om ålder och chansen med ägg vid en viss ålder. Ni ska självklart vara här i tråden !
    och självklart ska ni göra ivf med egna ägg om ni inte kan tänka er äggdonation. Jag ville bara varna i förväg om riskerna.

Jag kommer inte resa iväg för insättning på ett tag eftersom jag i höstas tog blodprover och upptäckte att jag hade förlorat min immunitet mot Röda Hund.
    (Om man får Röda Hund som gravid kan det bli svåra fosterskador) så jag har fixat en ny vaccination mot Röda Hund/ Mässling/Påssjuka men efter man tagit en sådan vaccination måste man vänta 3 månader med att försöka bli gravid för att inte riskera skador på fostret. Så tar det lite lugnt just nu.

De sa på nyheterna häromdan att alla födda efter 50-talet har bara fått en vaccination mot Mässling och man måste ta 2 med 5 år emellan och alltså inte är helt skyddade. Just nu härjar ett mässlingsutbrott i Göteborg och kan komma att spridas till andra orter i Sverige också. Så ett tips till alla kvinnor som inte är gravida nu är att ordna en vaccination. man måste ta 2 sprutor totalt. Första nu och andra om 5 år, och efter sprutan ska man vänta i 3 månader med att försöka bli gravid.

Du behöver inte be om ursäkt jag gillar att du säger som det är och som sagt jag är okunnig inom detta område men är på gränsen till sammanbrott vissa veckor och då är det jättebra med någon som kan och har varit med lite, jag är bara tacksam :)) det är upp till var och en ang äggdonation och jag bara hoppas att vi alla kan få den efterlängtade graviditeten detta år. Jag är också 70-talist och har ju haft alla dessa sjukdomar. Jag fick aldrig något vaccin, jag vet att det erbjöds när jag var 10 eller tolv år men jag och några i klassen avstod då vi redan varit sjuka i dessa sjukdomar. Ja jag kanske ska fundera på att gå iväg och kolla upp mitt immunförsvar men just nu vill jag bara bli gravid...usch jag är i en svacka just nu.
  • TantLinda
    smurf11 skrev 2018-01-10 21:13:51 följande:

Du behöver inte be om ursäkt!

Det är hårt att få sådana fakta, men det är väl så att det tyvärr är mycket svårare.

Men imorgon ska jag på vul och jag hoppas att jag inte har cystorna kvar. Om det ser bra ut ska vi börja på ett nytt Ivf nu. 

Så då är min fundering på om man ska ta bara menopur som de tänkt, eller om man bör ta både menopur och Gonal-f?

Har ni någon erfarenhet av dessa?

Åååå, jag hoppas att det gick bra idag! Hör av dig!
  • TantLinda

Nä jag hoppas och håller tummarna för din skull hör av dig på måndag. Om mig är det samma, samma nu är jag inne i perioden där jag letar efter tecken på graviditet. Jag

är bim - 5 och hoppas men jag vet ju att det inte blir något så jag är lite depp.

• TantLinda

Hej på er!!
    Måste berätta för er att jag är gravid, det har äntligen satt sig för tanten :)) måste vara Prednisolonet och faktiskt har jag ätit en kur med Provera från dag 16. Jag var tvungen att testa Provera kände jag. Jag mådde ju pyton av Prednisolonet så åt bara i ca 4 eller 5 dagar men måste ha hjälpt mig :)) Rekommenderar min kur till andra. Jag måste kolla om jag ändå ska fortsätta äta Prednisolon ska ringa imorgon. Vart ska jag ringa för sådan hjälp? 

• TantLinda

Jo, jag misstänkte att eftersom jag har Chrons sjukdom så har jag ett aggressivt immunförsvar, jag är typ aldrig sjuk i förkylning tex. Jag har under den här långa tiden vi försökt aldrig blivit gravid eller fått missfall och det kändes skumt måste jag säga. Hur som helst så tog jag min första kur av 5 mg Prednisolon ungefär vid ägglossningen och åt det i ca 5 dagar sen slutade jag för jag mådde dåligt av det. Sen började jag ta Provera på dag 16 för jag ville pröva Provera och liksom utesluta det, trodde inte på detta alls. Jag rotade runt i badrummet i morse och hittade ett ägglossningstest och blev superglad för jag tänkte att i brist på gravtest så funkar ägglossningstest. Det visade starkt men inte som ett positivt ägglossningstest så jag åker iväg till Apoteket snabbt som ögat och när jag kommer hem så hinner jag knappt få av mig skorna för jag är så ivrig att testa:)))
    Och på några droppar urin fick jag ett ganska starkt positivt utslag. Jihoo!! Det funkar ta mig fan :)))

• TantLinda
    Flisan41 skrev 2018-01-14 15:23:13 följande:

Ok och vad var syftet med proveran? Själv har jag fått det utskrivet i syfte att sätta igång en blödning för att kunna påbörja Letrozolbehandling. Men jag ska kanske testa Provera efter äl nästa cykel. Sägs ju bygga på slemhinnan bra, och det kan ju behövas eftersom jag misstänker att jag har tunn slemhinna... Jag är 42 och har försökt i 2 år att bli gravid.

Syftet med Prednisolonet var att få ner mitt immunförsvar. När man har en autoimmunsjukdom så har man ett immunförsvar som attackerar den egna kroppen. Och då ska syftet vara med Prednisolonet att den ska hjälpa till så att kroppen inte ska attackera ägget eller det lilla embryot. Jag funderar på om jag ska ta lite Prednisolon nu för att inte riskera ett missfall..?? Ska ringa imorgon och kolla med läkare. Ang Provera så tänkte jag precis som du att det ska enligt det jag läst ge en tjockare slemhinna och det ska göra att ägget lättare fastnar MEN för min del var det så att min mens var rörig och jag hade mycket spottings och det har jag läst är inte bra för då kan lutefasen bli för kort så ägget inte hinner fästa så därför testade jag Provera denna gång. Ja, jag hoppas verkligen att du får bli gravid -2 år är en evighet men jag är 44 år så hoppet finns definitivt för dig. Men varför inte pröva Letrozol och sen på tex dag 16 börja med Provera, just för att ge slemhinnan chans att bygga upp sig och om det inte funkar denna gång kan det funka nästa gång igen??!!
  • TantLinda
    smurf11 skrev 2018-01-14 17:03:00 följande:

Åh grattis, vad underbart det måste kännas! <3
    Predniolon var köper man det, är det på recept?
    Du får berätta nu eftersom hur du mår och hur den efterlängtade magen växer!
    Jag blev ju också gravid efter Provera. ska man våga prova det sedan igen tro!
    Jag är glad för din skull!
    Hoppas man får känna den lyckan igen!

Ja jag vet att du blev gravid en gång med Provera och det var dig jag hade i bakhuvudet när jag själv stod i valet och kvalet om jag skulle våga testa :)). Jag beställde Prednisolonet utomlands men precis som Undrande sökande skriver så finns det tydligen receptfritt i Grekland. Kanske en weekend till en grekisk stad :))Kanske du ska diskutera med en läkare angående Prednisolonet?  Jag vet att tjejer här i forumet lyckats få hjälp med Prednisolon av snäll läkare på vårdcentral. Tror inte det behövs så stark dos alla ggr. Tack för lyckönskningen? Mycket uppskattat!! Jag hoppas nu att inget händer, hoppas, hoppas. Men Smurf11 vi får se vad ditt nästa besök visar- jag håller tummarna ? Nu ger vi inte upp!
Svar på tråden 44 år, vill någon följas åt?