• UndrandeSökare

44 år, vill någon följas åt?

TantLinda skrev 2018-01-29 20:18:13 följande:
    Ja jag var iväg och skulle ta blodprov men hon stack mig på flera olika ställen men fick inget blod. Vi kom på senare att det nog berodde på att jag var på fastande mage. Jag trodde att jag skulle vara det men hon sa att det behövdes inte. Ska tillbaka på onsdag och då ska jag till läkare också. Just nu ska jag ta lite paus från jobbet ett par dagar. Jag är grymt trött och illamående -idag sov jag nästan hela dagen. Hör av mig på onsdag ang provtagning.
    Nej, man behöver inte vara fastade för att ta hcgprov ! 
    Det är bara om du ska ta zinkprov och glukosprov och såna specialprov som det behövs att man är fastande.

Jag har tagit blodprover fastande och det är aldrig några problem att få blod (och jag är dessutom svårstucken). Men allt handlar endast om hur SKICKLIG sköterskan är som ska sticka. Är personen inte tillräckligt skicklig så lyckas de inte få ut något blod.

Be att en annan sköterska sticker dig nästa gång istället !
  • UndrandeSökare
    Längtarefterdighelatiden skrev 2018-01-30 17:15:13 följande:
    Jag har fått tid för ultraljud i v10 vilket känns bra. Tydligen gör de alltid så på den mvc som jag tillhör så jag behövde inte ens tjata.

Jag mår bra men skulle vilja ha mer symtom. Har lite ont i magen och flytningar. Vill ju känna att jag faktiskt är gravid!
    Du kan boka tid hos en privat gyn om du vill göra vul i v.8, det är det jag brukar göra.

Vill du följa graviditeten så kan man ta hcgblodprov via werlabs eller blodkollen.
    Hcg ska dubblera sig varannan dag om det går åt rätt håll.
  • UndrandeSökare
    Längtarefterdighelatiden skrev 2018-01-31 08:44:11 följande:
    Visst skulle jag kunna göra både tidigare vul och gå och kolla hcg men jag kan ju ändå inte påverka nånting. Därför känns det helt ok att vänta tills v10. Blir det ett missfall så märker jag ju det.

Eller tänker jag fel?
    Du får göra som du vill. Själv har jag haft så många missfall att jag vill veta så tidigt som möjligt om det lyckats eller inte, så jag slipper slösa bort DYRA mediciner. Jag har immunproblematik och behöver mycket mediciner för att lyckas (har gjort immunutredning i Aten, där det konstaterades koagulationssjukdom och överaktivt immunförsvar).
  • UndrandeSökare
    TantLinda skrev 2018-01-28 17:59:32 följande:

Hej på er! <3
    Jag ser att det tillkommit nya tjejer i tråden -va kul! Välkomna:)Ursäkta att jag varit frånvarande från tråden men jag hade en mycket stressig vecka på jobbet och fick lägga mitt privata åt sidan. Jag har läst ikapp lite och ska svara er på det jag kan besvara, jag är ju något av en novis men lyckades till sist bli gravid efter alla konstens regler.  Jag har mått ganska illa denna vecka och hade som sagt en galen vecka och jag måste se till att en sådan vecka inte händer mig igen. Just nu mår jag illa mest hela tiden och ska kanske hålla mig hemma imorgon. Jag har bokat tid för KUB-test den 22 mars, hoppas på snabbt svar där. Ska ta blodprov imorgon för att få svar på HCG-nivåerna, kanske kan ge mig en hint om att allt är på väg åt rätt håll..

Hur har det gått med hcgproven du skulle ta? Har du tagit dem nu? Hur har det gått? Nyfiken att höra hur det gått för dig. 
    Hoppas allt är bra med dig.
  • UndrandeSökare
    TantLinda skrev 2018-02-05 22:02:44 följande:

[quote=78437792][quote-nick]Längtarefterdighelatiden skrev 2018-02-05 19:42:34 följande:[/quote-nick]

Så märkligt!! Jag arbetar som sjuksköterska och jag (och mina kollegor) sticker 2-3 gånger och sen ber man någon annan ta över. Konstigt att ingen lyckas ta prover på dig för det är såklart inte alls omöjligt. Jättekonstigt...

Det är ju inte en vårdcentral eller en avdelning på sjukhuset jag gått till där det finns personal som kan hjälpa till. Jag gick till Werlabs Encia och hon som tar proverna arbetar ensam där. Hon har tagit prov på mig tidigare och det var inga som helst problem. Jag har rett ut det med Werlabs. Men besviken är jag ju såklart.

Tråkigt att det blev så med hcgproven hos Werlabs. Det du skulle kunna göra är ju att fråga din vårdcentral om du kan få ta ett hcgprov där på högkostnadskortet. De kan ju ha skickligare personal där.

Hade du bokat in ett vul hos någon privat gyn i v.8? Eller är nästa koll blodprov inför kub i v.10 och sen kub i v.12?

Doppler kan du börja använda i v.16 har jag för mig. 
  • UndrandeSökare
    TantLinda skrev 2018-02-06 21:33:14 följande:
    Jag har inte bokat tid för privat ultraljud kostar 1000 kr här i stan men tro mig jag är dösugen på att göra det och funderar dagligen om jag ska slå till och boka tid. För mig blir kuben annars det första ultraljudet det ska jag göra 22 mars då går jag in i vecka 13. Blodprovet gör jag vid inskrivningsbesöket 5 mars.

Jag såg på youtube ang doppler , de körde med den i ca v 9 men jag läste att det kan vara lite risk ändå. Man kan ?bränna? fostret sa någon läkare så jag blev lite avvaktande i den frågan.

Ja jag hade verkligen otur på Werlabs...
    Doppler i v.9 skulle jag avhålla mig ifrån, bättre göra vul hos läkare.

Jag vet inte var du bor men du har ju rätt att söka vilken privat gyn du vill i vilket landsting du vill, det finns ju andra gyn som inte är så dyra.
    Man kan också göra vul hos kvinnokliniken på sjukhuset, ring och fråga dem. Får du göra det där så går det på högkostnadskortet eller frikortet om du har ett sånt.
    Det har jag gjort vid graviditeter tidigare.

Men man ska vara i v.8+0, då kan de säkert se foster med hjärtslag. Gör man vul för tidigt så kan det bli att de inte ser något annat än en förtjockad slemhinna eller kan bara se en hinnsäck för det är för tidigt att se mer. De kan ha väntetid/kö så ring och fråga om du kan få boka en tid för vul. Du kan ju säga att du är orolig och bara vill se att allt ser bra ut därinne. Hoppas det ordnar sig.
  • UndrandeSökare
    Längtarefterdighelatiden skrev 2018-02-12 15:20:29 följande:

Imorgon ska jag göra vul, är då på 6+2. Hoppas så på att få se ett litet hjärta. Är jättenervös!

Det kan vara för tidigt att se foster med hjärtslag i v.6+2, så har det varit för mig när jag gjort det så tidigt. Endera ser de bara en förtjockad slemhinna eller så ser de endast en hinnsäck, och då måste man ändå boka en ny tid och komma tillbaka om några veckor för nytt vul.

Numera väntar jag alltid minst till v8+0 innan jag gör vul, för då ser man säkert foster med hjärtslag om det finns där.

Lycka till !
  • UndrandeSökare
    Längtarefterdighelatiden skrev 2018-02-12 20:54:40 följande:

Tack!

Efter våra två ivf har vi gjort vul 6+5 och 6+6 och då har det varit kliniken som bokat in. Första gången hade den slutat växa sedan någon vecka men andra gången syntes hjärtat! Dock var den för liten så veckan efter levde den inte längre. Det jag vill se nu är ett hjärta hos ett normalstort knyte. Så jag hoppas, hoppas, hoppas.

Använder du blodförtunnande? Dvs både trombyl och Fragminsprutor? Vid tidigare graviditeter så var mina foster för små, men vid graviditet 5 hade jag både trombyl och blodförtunnande sprutor och då var fostret lagom stort för veckan.
  • UndrandeSökare

Jo det bästa är att utredas först, men tyvärr är svenska sjukvården extremt dålig på att hitta felen. Vi fick göra en missfallsutredning i Sverige efter 3 missfall, men inga fel hittades, för de tog helt enkelt för få prover !

Vi var tvungna att resa till Aten och göra en ny utredning och där hittades att jag har en koagulationssjukdom som jag måste ha trombyl och fragmin för. Detta hade de kunnat hitta i Sverige om de bara tagit lite fler prover !

Både trombyl och Fragmin är på recept, men många som haft missfall självmedicinerar med Albyl Minor 250mg, man delar varje tablett i 3 och tar en tredjedelstablett per dag. Säljs receptfritt på Apoteket och innehåller samma sak som trombyl.

Trombyl är milt blodförtunnande.

• UndrandeSökare
    Längtarefterdighelatiden skrev 2018-02-15 07:04:15 följande:

Hur går det för dig Undrande sökande? Och Tant Linda, Hur går det för dig?

Och alla andra som hängt med i tråden?

Jag har immunproblematik som orsakar mina missfall, men den immunmedicinering jag har räcker inte, så vi planerar resa vidare till ny klinik för mer utredning och behandling innan nästa insättning av blastos från frysen.

TantLinda- Hur går det med din graviditet? Skulle inte du på kub nu snart?
  • UndrandeSökare
    TantLinda skrev 2018-02-26 18:22:39 följande:
    Nej tyvärr ingen sol men det var bra ändå. Tyvärr så har jag fått lite blödning idag och får kanske invänta missfall istället. Annars skulle jag har haft KUB -test den 22 mars. Och enligt appen skulle bebisen kommit den 25 september. Ska ringa kvinnoklinik imorgon.
    Hur har det gått för dig?
    Ringde du till Kvinnokliniken och fick tid för vul?
    Har det slutat blöda nu?

• UndrandeSökare
    TantLinda skrev 2018-03-06 15:18:38 följande:

Hej här kommer en liten uppdatering från mig. Jag fick mitt missfall i söndags och har nu varit på kvinnokliniken. Träffade en jättebra läkare som tog mitt problem på allvar och han sa att jag inför nästa graviditet skulle höra av mig ganska snart så skulle han kunna skriva ut Lutinus. Jag ska köra på med min variant lika samma som sist gång - Provera och Prednisolon. Får hålla tummarna på Aprilägget. Han sa att det kanske behöver gå ca 30 dagar innan min mens kommer tillbaka - hmmm, tänkte jag då kanske ägglossning sker där i mellan då?? Jag blöder inte så mycket idag faktiskt så kanske det kommer igång snart. Måste vara positiv nu Tant Linda! 

Beklagar att det blev missfall, köp gärna progesteronkrämen Progesterall och börja smörja direkt efter ägglossning.
  • UndrandeSökare
    Brinkly skrev 2018-03-12 09:25:39 följande:

Hej!

Hoppar in här, om ok?

Jag är 46 år och försöker bli gravid. Vi hade ett MF för snart 2 år sen och sen dess inga plus... Men hoppas fortfarande på att vi ska hinna få en liten innan tiden runnit ifrån oss.

Hej och välkommen till tråden !

Jag råder dig att ta ett blodprov och mäta ditt amh värde. Det anger hur stor äggreserv du har kvar (men säger tyvärr inget om kvaliteten).Det kan man tex göra hos Werlabs.se Använder man rabattkoden "LCHF " så blir det billigare. Man köper deras Fertilitetspaket. Blodprovet måste tas på cd3, dvs 3e mensdagen.

Troligtvis har man för lågt amhvärde i den åldern dvs för få ägg kvar och då blir man inte gravid mer pgr av det, och skulle man mot förmodan bli gravid så blir det missfall pgr av att de få äggen som är kvar har kromosomskador pgr av hög ålder. En kvinna föds med alla sina ägganlag så de är lika gamla som kvinnan, det bildas inga nya ägg.

Min läkare i Aten sa att man kan försöka med egna ägg tills man blir MAX 45år, därefter måste man gå över på äggdonation om man verkligen vill få barn.

Så tyvärr vid 46år måste man inse att det är försent för att få barn med de egna äggen. MEN man kan fortfarande bli gravid och få barn OM man använder sig av ägg från en ung frisk äggdonator (alltså ägg från en äggdonator i 20-års åldern).

Är man över 43år så är man tyvärr också för gammal för att få hjälp i Sverige med äggdonation. Så enda alternativet är utlandet. Jag råder dig att vända dig till en klinik utomlands för äggdonation, om ni har råd och verkligen vill få barn.

Vi har vänt oss för donation till AvaClinic i Riga, de är lätta att få kontakt med. Man går in under kontorstid och börjar chatta med någon av deras koordinatorer och fortsätter sen kontakten via mail. Jag kan rekommendera Veronika, hon är mycket bra och svarar snabbt på alla frågor.

Till Riga kan man flyga på 1 timme från Arlanda och det går också båt dit. Det kostar ca 65.000 kr att göra äggdonation hos dem och då får man alla ägg som plockas från den donatorn vid det äggplocket. Vi fick 13 ägg varav 12 blev befruktade, alla levde dag 3, dag 5 gjordes PGS (kromosomtest, det är ett tillval som kostar extra) på 8 st och 7 var normala kromosommässigt.
Svar på tråden 44 år, vill någon följas åt?