Brinkly skrev 2018-03-12 09:25:39 följande:
Hej!
Hoppar in här, om ok?
Jag är 46 år och försöker bli gravid. Vi hade ett MF för snart 2 år sen och sen dess inga plus... Men hoppas fortfarande på att vi ska hinna få en liten innan tiden runnit ifrån oss.
Hej och välkommen till tråden !
Jag råder dig att ta ett blodprov och mäta ditt amh värde. Det anger hur stor äggreserv du har kvar (men säger tyvärr inget om kvaliteten).Det kan man tex göra hos
Werlabs.se Använder man rabattkoden "LCHF " så blir det billigare. Man köper deras Fertilitetspaket. Blodprovet måste tas på cd3, dvs 3e mensdagen.
Troligtvis har man för lågt amhvärde i den åldern dvs för få ägg kvar och då blir man inte gravid mer pgr av det, och skulle man mot förmodan bli gravid så blir det missfall pgr av att de få äggen som är kvar har kromosomskador pgr av hög ålder. En kvinna föds med alla sina ägganlag så de är lika gamla som kvinnan, det bildas inga nya ägg.
Min läkare i Aten sa att man kan försöka med egna ägg tills man blir MAX 45år, därefter måste man gå över på äggdonation om man verkligen vill få barn.
Så tyvärr vid 46år måste man inse att det är försent för att få barn med de egna äggen. MEN man kan fortfarande bli gravid och få barn OM man använder sig av ägg från en ung frisk äggdonator (alltså ägg från en äggdonator i 20-års åldern).
Är man över 43år så är man tyvärr också för gammal för att få hjälp i Sverige med äggdonation. Så enda alternativet är utlandet. Jag råder dig att vända dig till en klinik utomlands för äggdonation, om ni har råd och verkligen vill få barn.
Vi har vänt oss för donation till AvaClinic i Riga, de är lätta att få kontakt med. Man går in under kontorstid och börjar chatta med någon av deras koordinatorer och fortsätter sen kontakten via mail. Jag kan rekommendera Veronika, hon är mycket bra och svarar snabbt på alla frågor.
Till Riga kan man flyga på 1 timme från Arlanda och det går också båt dit. Det kostar ca 65.000 kr att göra äggdonation hos dem och då får man alla ägg som plockas från den donatorn vid det äggplocket. Vi fick 13 ägg varav 12 blev befruktade, alla levde dag 3, dag 5 gjordes PGS (kromosomtest, det är ett tillval som kostar extra) på 8 st och 7 var normala kromosommässigt.