SD:s rasistiska valfilm!!!
.........
.........
Jag flyttade till Malmö 97 och redan då hörde man ?välkommen till lilla Chicago?
Var var alla ?blattar? då.
Som kissade i trappuppgångarna skulle det ju stå!
Bra sammanfattning.
Jag vill bara komplettera med att anledningen till att etableringsstödet är högre än socialbidrag är för att en nyanländ har ingen bas att stå på, dom har ingenting, dom behöver köpa allt nytt.
En socialbidragstagare räknar man med har en grund att stå på, i form av inventarier, kläder, hushållsartiklar etc,
Socialbidraget är ju avsett för bara en kortare tid, medan man kommer på fötter igen. (även om det inte alltid funkar så i praktiken, så är den ursprungliga tanken den)
Och inte sällan har socialbidragstagaren ett kontaktnät som den nyanlända saknar.
Samt att man vet att den nyanlände saknar möjlighet på lång tid framöver att förändra sin sitaution.
Något som en socialbidragstagare förhoppningsvis kan.
Så du har rätt, det är helt skilda bidrag och går inte att jämföra rakt av.
Har själv arbetat i 20 år och blivit sjuk men blev utförsäkrad och är samtidigt för sjuk för att jobba. Får ingen hjälp så självklart svider det i ögonen att inte få hjälp själv och leva på några hundralappar i månaden när jag grovt räknat betalat 1 miljon i skatt och nu får vända på varenda krona... Hade inte en lätt uppväxt heller utan alkoholism och misshandel så bara för man inte varit med i krig betyder det inte att man kan vara utsatt. Detta skapar splittringen och har själv bott i förorter alltid så vet hur det är
Jag kan förstå om du är förbannad och besviken, jag vet också hur det är.
Jag har varit där du är nu, det är inte lätt.
Men inget blir ju bättre för dig för att invandrarna får det sämre.
Rikta din ilska uppåt mot dom som har makt att åstadkomma förändring istället.
Du kan väl också få hjälp på samma villkor av organisationer och kyrkan i så fall, det är väl inte enbart för flyktingar utan för alla som behöver hjälpen.
Vad företag väljer att göra är ju svårt att göra något åt, det avgör ju varje företag för sig.
När jag var nyinflyttad hit fick jag ett tjockt häfte med gratis eller starkt rabatterade erbjudanden från företagen i kommunen, så det är inte bara mot invandrare, dom vill ju ha nya kunder och göra goodwill, men återigen det där är ju något som varje företag för sig avgör.
Jag förstår din oro och jag hoppas att du inte röstar på SD för de om några röstar med borgarna för både sänkt a-kassa, högre fackavgift, sämre villkor i sjukförsäkringen osv.
Bara för att man säger sig vilja försämra för en utsatt grupp så innebär det inte att man är beredda att förbättra för en annan.