Inlägg från: Anonym (Aska) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Aska)

SD:s rasistiska valfilm!!!

Anonym (....) skrev 2017-11-27 20:42:30 följande:
    Är inte ett dugg förbannad utan har accepterat situationen som den är. Jo faktiskt så blir det bättre för mig och andra sjuka och utförsäkrade om just invandrare får det sämre. Om de ska ha det bra så ska pengarna tas från någonstans och det ser vi med indragna assistansersättningar och sämre vård överlag.självkkart är det så, det förstår vem som helst. Är inte ilsken utan tycker du kan rikta din egna ilska mot någon annan än mig som redan är utsatt och sluta ställa oss utsatta mot varandra. Pratar då om invandrare mot sjuka och tyvärr faller jag nu i båda grupper då jag har förälder som är invandrare men född i Sverige själv och svensk pappa så du vet inte vad du pratar om..
    Jag förstår din oro och jag hoppas att du inte röstar på SD för de om några röstar med borgarna för både sänkt a-kassa, högre fackavgift, sämre villkor i sjukförsäkringen osv.
    Bara för att man säger sig vilja försämra för en utsatt grupp så innebär det inte att man är beredda att förbättra för en annan.
  • Anonym (Aska)
    Anonym (Micke) skrev 2017-11-29 14:36:37 följande:
    Dagens Centerparti kommer ju från fd "Bondepartiet" som innehar en särställning
    i morder politik. Nedan från tidiningen Sydöstran:

Bondeförbundet startade som ett agrarkonservativt, antimodernistiskt intresseparti för jordbrukare, där liberala idéer snarast skyddes likt pesten. Det märks tydligt om man studerar deras partiprogram, unikt bland riksdagspartierna genom att officiellt förespråka rasism. Enligt 1933 års version skulle partiet kämpa mot "inblandning av mindervärdiga utländska raselement" och skydda "folkmaterialet" mot "degenererade inflytelser" (paragraferna gällde till 1946). Tidsandan satte förstås prägel på klimatet.
    Men dåtidens Centerparti var i särklass när det gällde judefientlighet, rasbiologi och främlingshat. I boken "Sverige och Förintelsen" (1997) framhåller etnologen Ingvar Svanberg och historikern Mattias Tydén att bortsett från de svenska nazisterna, var det Bondeförbundet "som sedan 1920-talet starkast tagit till sig de rasbiologiska föreställningarna. Och det är egentligen inte konstigt då den rasbiologiska litteraturen ofta framhöll att en 'sund' och 'rasren' bondebefolkning utgjorde svenska folkets grundstomme".
    Bland Centerns grundare fanns den antisemitiske propagandisten Elof Eriksson, som hade intima kontakter med nazisterna i Tyskland. Otto Wallén, även han en inflytelserik figur i partiet, talade på nazistiska möten och förklarade 1939 i riksdagen att han var stolt över att vara antisemit. SLU-bladet, ungdomsförbundets tidning, skrev i en typisk kommentar 1938: "den svenska bondeklassen älskar heller inte judarna över hövan... en utresningsaktion mot icke önskvärda element kan snart vara på tiden." Och så vidare. Exemplen kan mångfaldigas.    

Även Socialdemokraterna spelade öppet med Nazityskland:

Hösten 1938 framförde den socialdemokratiskt ledda regeringen önskemål till Nazityskand om att tyska judarna skulle få särskilda pass. Detta ledde till att Adolf Hitlers regering såg till att alla judiska pass blev ogiltiga och skulle lämnas in till polisen. Judar fick därefter ansöka om nya pass som stämplats med ett stort rött J på första sidan.

Den socialdemokratiska regeringen och statsminister Per Albin Hansson blev mycket nöjda med de sk. J-passen eftersom det underlättade för svenska gränspolisen att urskilja judar bland flyktingar som kom till Sverige. Samma år förklarar nämligen den svenska socialstyrelsen att vara jude inte skulle vara tillräckligt för att räknas som flykting. Betänk att detta beslut kommer bara en månad efter Kristallnatten då 38 judar mördas och 20 000 judar grips för att skickas till koncentrationsläger.

Men du glömmer en mycket viktig bit av historien och det är att det var inte Socialdemokraterna som styrde Sverige under kriget. Det var en samlingsregering. Du får inte heller glömma bort att det är väldigt enkelt att vara efterklok när man har alla fakta i famnen. Då visste man inte hur illa det var för judarna.
    Sedan fanns det en viss nazismvurm i Sverige under kriget och bl.a. adeln hade tydliga kopplingar med adeln.
    Finns en väldigt bra dokumentär om det på SVT. Se den.
  • Anonym (Aska)
    Abegayle70 skrev 2017-11-29 20:07:47 följande:
    Man visste mycket väl om att det pågick folkmord, men valde av olika anledningar att blunda. De allierade hade mycket väl kunnat stoppa transporter till utrotningslägren genom att t.ex. bomba järnvägslinjer men valde att bomba tyska civila istället.

www.levandehistoria.se/fakta-om-forintelsen/f...

Hemskt men jag tänkte som så att man i Sverige inte var riktigt medvetna om omfattningen av det hela. Efter kriget när det stod klart att det här ohyggliga hade hänt så¨såg man till att försöka evakuera så fort som möjligt med bl.a. vita bussarna.
    I de dokumentärer som jag har sett så har man just påpekat att man bl.a. UK under själva kriget fick viss information om att något pågick- men man förstod inte omfattningen. Hemskt och fruktansvärt oavsett.
    Det skrämmande i nutid är att man ser samma fenomen som innan allt skedde samma retorik som på 30-talet och 90-talet och det ledde till folkmord i stor skala.
    Tack för länken ska läsa vidare där.
Svar på tråden SD:s rasistiska valfilm!!!