• Inalina

IVF våren 2018

Anonym (BaKu) skrev 2018-03-20 07:32:14 följande:

Då är man tillbaka i väntan på att mensen ska komma. Nästa omgångs mediciner är beställda och livet sätts på paus igen. Vill bara sätta igång direkt. Känner mig inte lika positiv som första omgången. Lyckas vi inte nu så är det bara ett försök kvar innan plånboken åker upp. Och ett barn hamnar längre fram i tiden. Fördelen är att man nu vet hur behandlingen känns. Jag får köra exakt samma medicin och startdos...

Mensen beräknad på söndag, men jag tror den kommer nån dag sen för kändes som ägglossningen var sen.

Vi sitter i samma sits i väntan på mens...(eller ja som vanligt hoppas man ju att den inte kommer...ehhh...) jag har läst att vissa bildar små blodproppar i livmodern som gör att ägget inte fäster och för att motverka detta kan man ta 1/6 treo om dagen, så det gör jag nu... skulle ju bli väldigt förvånad om det funkar såklart, men jag tänkte att det inte skadar att testa, vi har ju inget uppenbart 'fel' på oss.

Min klinik sa att de ville att jag skulle vänta några månader och ta nya AMH och FSH tester och då dessa ska tas på dag 3 i cykeln så vi kör tidigast igång nästa månad. i mötet med min läkare så ville han inte ändra min dos om jag inte tog nya tester, och jag tror att jag behöver högre dos.. jag fick ju bara 8 äggblåsor, 4 ägg och där 2 blev befruktade, alldeles för lite enligt mig då vi även betalar allt ur egen ficka. håller tummarna för dig Hjärta
  • Inalina
    Percafluviatilis skrev 2018-03-19 08:02:58 följande:
    Aha! Hoppas på fjärde gången gillt för er nu! Grejen är att detta är vårt första försök på landstinget, därför är jag osäker om vi kan skjuta på det det första vi gör. Vi har gjort två privata medan vi väntat pga att min äggreserv är så låg. Men vi ska se vad som sker. Nu känns det nästan bättre om vi gör ett försök innan sommaren, annars kanske vi får vänta till efter och det skulle nog kännas ännu jobbigare. Men efter detta försöket blir det en paus iallafall.

Jag har börjat styrketräna igen för att göra av med en del stress. Första passet igår och det kändes helt fantastiskt. Hoppas det kanske kan hjälpa mig lite.
    Jag håller med om att det kan kännas skönt med en paus, jag försöker fokusera lite på andra saker nu en månad, hitta en lgh/hus, planera sommarsemestern, åka på weekends... man mår ju väldigt dåligt när precis ALLT kretsar kring att skaffa barnObestämd Träningen har jag också kört i gång ordentligt med (vågade ju knappt träna alls under stimulering, ruvning) så det känns ju också väldigt befriande att få köra ordentligt igen!!Glad det tror jag absolut hjälper i långa loppet!!
  • Inalina
    Percafluviatilis skrev 2018-03-21 07:38:51 följande:
    Skönt att ni får en liten paus! Och jaa, känner igen mig mycket i träningen! Har inte heller haft lust under behandlingarna, man blir ju så nojig, även om man vet att det säkert är bra. Under senaste ruvningen rörde jag mycket på mig men inget träning. Denna gången ska jag skita i alla sådana nojor och träna som vanligt. Så länge man inte tränar på elitnivå behöver man ju inte oroa sig. När kör ni igång igen? Eller är det fet för er?
    Nej precis, jag ligger knappast på någon elitnivå ändå Flört ska sluta noja mig över saker och ting också! Nej vi fick tyvärr ingen till frysen, bara ett embryo som överlevde till dag 3 och det var dessutom rätt långsamt i utvecklingen.. så jag blev ju inte förvånad att det inte funkade, men dock besviken såklart. 

Jag väntar på mensen nu så jag kan ta nya AMH och FSH prover (mina senaste var från dec 2016) därefter måste vi planera då vi gör IVF i Tjeckien (bor inte i Sverige och får därmed inga landstingsförsök ändå, så vi reser till Tjeckien istället). Kör ni igång nu direkt vid nästa mens?
  • Inalina
    Sebbe skrev 2018-03-22 07:39:49 följande:
    Jag har varit sjukskriven mer eller mindre sedan december. Dels pga av ivf-situation och dels pga av stressigt arbete. Jag tror det är vanligt att ivf-kvinnor blir sjukskrivna så jag tror du kommer få hjälp. Det är egentligen en orimlig situation vi går igenom.
    Så tråkigt att höra att du blivit sjukskriven av stressen för IVF (bland annat) det känns så orättvis att det som är mest naturligt av allt blir en så stor påfrestning för att det inte riktigt blir som man tänkt sig. Jag tycker det är så skönt med den här tråden då man får ventilera med likasinnade (ingen vet om vår situation med barnlöshet - inte ens våra familjer) så den här tråden får en ju att känna sig mindre ensam i alla fall Hjärta kram till dig och hoppas det går vägen för er snart! 
  • Inalina
    Percafluviatilis skrev 2018-03-22 12:43:18 följande:
    Ah, vad tråkigt att ni inte fick någon till frysen! Men hoppas på bättre resultat denna gång. Ska ni köra samma procedur?

Vi var på Sahlgrenska för första möte igår och kom fram till att det blir långt istället för kort protokoll och att jag ska ta suprefact som antagonist samt menopur istället för gonal f. Läskigt att blanda menopur men skönt att slippa fler sprutor än den. Ingen fyremadel eller något sådant alltså! Sedan har jag också tagit om mitt amh för hon tyckte det lät skumt att jag har så lågt (0,9 och 0,5 på proverna i höstas) eftersom hon kunde se fem mindre och en jättestor äggblåsa på endast vänster äggstock igår. Det är mer än vad jag har haft på båda vid äggplock. Och till det bästa: vi får sätta tillbaka TVÅ embryon! Förutsatt att vi får ut två då. Äggplock blir om fem veckor ungefär. Börjat med spray på söndag.
    Ja vi kör samma procedur, hoppas jag får högre dos av antingen Gonal F eller Menopur, måste dock invänta mensen nu för att kunna ta AMH proverna etc på dag 3. Jobbigt att det alltid är en lång väntan och väldigt osmidigt med planering. Vi är vana att resa bort rätt mkt på helgerna också så eventuellt får vi fortsätta skjuta på nästa IVF tills juni då jag förmodar att vi är hemma..

Jag ska också propsa på 2 embryon nästa gång (i Tjeckien gör de så utan vidare frågor), men jag har förstått att det är ganska ovanligt i Sverige, vad var anledningen att de lovade er det? Väntar du på resultat av ditt AMH nu?
  • Inalina
    Sebbe skrev 2018-03-22 19:52:24 följande:
    Tack för ditt fina svar. Åh vad skönt att ingen vet! Våra familjer vet och några kompisar men jag ångrar nästan alla kompisar som vet...förutom en. Hur har ni burit er åt? Jag har inte lyckats hålla det hemligt eftersom jag brutit ihop ett par gånger.

Vart är ni i processen?
    Ja det är ganska skönt, men jag har vart på vippen att säga det några gånger. Men min man är väldigt mån om sin integritet och att vi håller sånt här för oss själva, och nu kan jag också uppskatta det. Vi bor inte i Sverige så det är lite enklare för oss då antar jag Flört det är också därför vi inte gör IVF i Sverige, vi vill inte att folk ska tycka att det är 'konstigt' att vi kommer hem titt som tätt utan verklig anledning..(gör IVF i Prag istället).

Vi har haft första försöket som misslyckades nu i februari, fick bara ut 4 ägg varav endast 1 embryo klarade sig till dag 3 men sen blev det inget. 
    Hur många försök har ni gjort? 
  • Inalina
    Percafluviatilis skrev 2018-03-22 15:38:04 följande:
    Hur var dina amh-prover senast? Hur många blåsor hade du vid uttaget? Hoppas att ni inte behöver vänta alltför länge!

Anledningen att de erbjuder oss det är att vi redan gjort två ivfer. Visserligen bara två insättningar men vi sparar ju våra tre frysta embryon ifall de landstingsfinansierade inte heller skulle ge graviditet. Då har vi åtminstone våra embryon hos privata kliniken kvar att försöka med. Alternativt för syskon då. Sahlgrenska erbjuder alltid återföring av två på tredje ivfen tydligen. Jag tog amh igår och får nog veta resultatet vid nästa besök (9 april).
    jag hade 2,6 i AMH dec 2016, så det värdet såg tydligen normalt ut. Själv misstänker jag även att mitt immunförsvar är för aggressivt och attackerar kanske mannens spermier eller ett ev. embryo i kroppen, vet dock inte vad jag ska göra åt detta, känns jobbigt att gå igenom en hel immun-utredning, är inte ritkigt där ännu känner jag..
    Jag hade 8 äggblåsor men bara 4 ägg vid uttaget, 2 lyckades de göra ICSI på men den ena slutade utvecklas på dag 2 och på dag 3 hade jag ett litet skrutt-embryo kvar som inte ville stanna kvar. Jag har aldrig sett ett plus i mitt liv, försökt aktivt 2,5-3 år. Har du fått ett plus någon gång? 
    Låter som en bra plan ni har Glad! Hade också önskat att vi hade några i frysen men icke... 
  • Inalina
    Ellencassandra skrev 2018-03-23 10:03:15 följande:
    Ja :( det är så deppigt å hopplöst.. man undrar varför? Jag e så trött på att se vänner bli gravida stup i kvarten å de typ väntar sitt andra barn under den tiden vi försökt. Blä. Såklart googlar man på hur vanligt det är med bruna flytningar.. man ger ju inte upp förrän blod kommer men ja.. hur stor chans e det att man ska va gravid... noll.
    Åh så tråkigt Rynkar på näsan Känner verkligen med dig!
    Känner igen google-hysterin...men som sagt ge inte upp ännu, du kanske är en av dem som lyckats trots att det känns mörkt just nu!! håller i alla fall tummarnaHjärta
  • Inalina
    Ellencassandra skrev 2018-03-23 11:29:34 följande:
    haha men det är ju underbart!!!!!Skrattande stort grattis!!!!!!!Solig
  • Inalina
    Ellencassandra skrev 2018-03-23 12:42:02 följande:
    Tack så mycket! :D 4 års försök utan plus. Nån måste nypa mig xD nu ska jag försöka å va lycklig över detta å inte oroa mig för missfall <3
    Åh då finns det hopp trots allt Glad!!! vad säger din partner?? ni måste vara överlyckliga! Är ni lediga idag?
Svar på tråden IVF våren 2018