• mileythebunny

IVF våren 2018

LilV skrev 2018-01-15 19:41:27 följande:
    Inväntar fortfarande mensen, borde komma i veckan så då kör jag igång med menopur :) Hoppas på något till frysen den här gången! Ouff, klimakteriet låter tufft, har en kollega som går igenom det och hon rådde mig att aldrig bli 50 :/ Vad skönt att det snart är dags för ägguttag då :)
    Aha, ok, men då är du snart igång, håller tummarna för dig!

Haha, nä, klimakteriet, vad ska det vara bra till?! Men jag tänker att det är ett litet pris om det går vägen för oss till slut, då kommer ju allt detta vi alla går igenom vara så värt det.
  • mileythebunny
    Bloggsombearbetning skrev 2018-01-17 10:00:36 följande:

Vi gjorde ju äggutplockning igår och fick ut 7ägg. Eftersom inget blev befruktat förra gången så bestämde vi att läkaren skulle ringa oavsett idag för att berätta hur det gått. Nu på morgonen ringde hon och sa att 2st blivit normalt befruktade, 1 blev inte befruktat alls och 4st hade kollapsat... Hon misstänkte därför att det nog var någon "äggkvalitetsfaktor", vilket ju inte låter så bra. Vet inte alls om jag vågar hoppas på återföring Imorgon, det känns som stor risk att äggen inte kommer dela sig som de ska. Usch vad nervös jag blir!

Vi gjorde vårt ägguttag idag och fick också ut sju ägg! Vi får reda på imorgon om något/några har blivit befruktade och hur det ser ut. Supernrevöst.

Lycka till imorgon! Jag håller tummarna för oss båda!
  • mileythebunny
    Bloggsombearbetning skrev 2018-01-17 22:13:47 följande:
    Tack!! Lycka till, jag håller tummarna för er också!!
    Hur har det gått för er idag? Hur var det, gjorde ni ICSI denna gången? Får jag även lov att fråga, går ni privat? Tänkte på det här med 1 eller 2 embryon vid återföring, förstår det som att landstingsfinansierade kliniker har standarden 1 embryo, medan privata kliniker väljer utifrån fall till fall, kan det stämma?

Vi fick besked idag att endast ett ägg befruktats och har återföring planerad imorgon, men nu är jag livrädd att det enda lilla embryot som finns inte ska klara sig till imorgon. 
  • mileythebunny
    Bloggsombearbetning skrev 2018-01-18 17:47:42 följande:

Det gick bra! Äggen delade sig som de skulle och idag har vi fått tillbaka två små fina embryon! Jag känner mig så glad och lättad att allt är väl så långt. Nu börjar 3 långa veckor av väntan:)

Ah, såg inte detta när jag skrev till dig. Så härligt att det gått bra så här långt, grattis!
  • mileythebunny
    LilV skrev 2018-01-19 18:28:37 följande:

Blanda menopur, vilken pärs! Så pilligt :/ Ngn liten droppe hamnade utanför = panik! Nu är den redo iaf, vid 22.00 tar jag första sprutan.

Lycka till, kommer att gå superbra!
  • mileythebunny
    Hilda82 skrev 2018-01-21 19:06:14 följande:

Hej!

Ny här på familjeliv? Jag började med synarel den 8 januari och igår startade blödningen. Haft ont i den högra äggstocken idag med monstermens. Har ni andra också blött mycket? Ska börja med puregon den 24 januari? vi har infertilitetsorsak manlig.

Välkommen!
    Ja, jag blödde jättemycket (i början kom stora klumpar) och min blödning höll på i tio dagar. Jag var inte alls beredd på det, väntade mig en liten blödning, så jag ringde t.o.m. kliniken efter typ 6e dagen och frågade, de svarade att det var helt normalt. Säkert väldigt individuellt, men vet andra här som också haft rejäla blödningar.

Lycka till med din behandling!
  • mileythebunny
    EndoS skrev 2018-01-22 13:24:15 följande:

Behöver få lite input från er.... Obestämd

Idag har vi varit på första ultraljudet. Har behandlats med Synarela och Menopur. Började på 225, men fick höja till 300 i fredags efter att mitt värde var alldeles för lågt, låg på 250 med målvärde 1000 (!). Läkaren kunde se 4-5 blåsor i lagom storlek, samt några som är på tillväxt. Vänster äggstock kunde hon dock inte riktigt räkna på eftersom den sitter fastväxt på baksidan av livmodern.

Har ni erfarenheter av lågt värde/få blåsor vid första ul? Hur har det utvecklats för er? Har ni fått fler blåsor vid nästa ut/äggplock?

Vi verkar ha haft ganska lika behandling och så här såg det ut för mig:
    Synarela och  Gonal-f 250. Första ul på 8e dagen, 3-4 blåsor i knappt lagom storlek. Fick höjt till 300ie, ul tre dagar senare. Några fler blåsor, aningen större. Fortsatte samma dos och nytt ul två dagar efter det. Då var det 6-8 blåsor, de flesta mellan 10 och 20mm. En på 27,4. Läkaren bokade in äggplock eftersom den stora blåsan inte kunde vänta, och sa att blåsorna växer ca 1,5mm/dag hela vägen fram till äggplock.

På äggplocket två dagar senare fick de ut 8 stora blåsor, varav 7 innehöll mogna ägg. Jag vet ingenting om värden osv, men blåsorna kommer sig definitivt trots att man är orolig...

Lycka till!
  • mileythebunny
    Anonym (9onde) skrev 2018-01-22 21:44:56 följande:
    Hello! Ja vi kämpar. Ibland är det längre pauser och ibland hojtar läkaren att ?något nytt? kommit dom vill testa. Skam den som ger sig. So far så har faktiskt denna behandling gått bäst stimuleringsmässigt. Inledde med två sprutor á 150ie Elonva. Något nytt som ännu inte verkar ha slagit igenom men kommer mer och mer. Efter några dagar tillsattes menopur. Jag var på vippen till ös för första gången. Många och jämt växande blåsor också. Vansinnigt nervös över mognade är jag. Vi fick 11 den 7e omgången. Då var 7 omogna. 8e gången fick vi fyra och två var omogna. MEN måste tänka på att denna behandling är för mig ny och som sagt har jag aldrig svarat så bra som nu.

ÄP gick bra. Bad om att de inte skulle ge så mkt morfin då jag blir åksjuk på det. Haha. Klarade mig bra. Ena sidan gömmer sig alltid så det gick lite vilt till i jakten på den och därför är jag just nu väldigt öm och det hugger liksom till ibland. Annars finfint!!

Vi var i Falun på denna behandling. Vi har varit på många olika ställen men jag trivs där.

Hur gick det för dig idag?:)
    Har visserligen bara gjort ett äggutag, men vill ändå tipsa er som, precis som jag, lätt blir illamående av morfin. Sköterskan frågade mig innan om jag blir lätt illamående och erbjöd medicin mot det intravenöst tillsammans med morfinet. Jag kände av yrseln som vanligt, men påverkades inte alls. Jag förknippar yrsel med illamående, så det var en väldigt underlig känsla, men det funkade superbra. Inget illamående varken under äggplock eller efter, guld värt när man ändå är öm och omtumlad.

Dock kommer även jag be om mindre morfin om det blir en nästa gång, jag var så luddig att jag glömde titta på skärmarna och dansade ut ur salen med armarna i vädret. Min man skrattar fortfarande åt det...
  • mileythebunny
    Sommarhopp skrev 2018-01-23 08:46:40 följande:
    Åh vilket bra tips! Jag är redan nu livrädd för äggplocket och har inte ens börjat spraya än... Det börjar jag med den 31 jan, så det är en bit kvar. Jag donerade ägg en gång för ca 10 år sedan, så jag har gått igenom ett äggplock. Och det var bland det värsta jag varit med om. Det gjorde galet ont under tiden, och sen kräktes jag hela kvällen och natten efteråt och hade så ont så jag inte kunde stå upp. Jag tror det beror på morfinet jag fick, för de gav mig så mycket de kunde eftersom jag hade så ont. Men då kände jag inte av morfinet alls. Blev inte yr och fortsatt jätteont. Det slog efteråt lagom till jag kom hem. Hoppas min klinik har sån medicin som de kan ge samtidigt så det inte blir riktigt lika jobbigt igen.
    Vilken hjälte du är som har donerat ägg! Tycker det är så fantastiskt med människor som ger av sig själva för att hjälpa andra, ni är otroliga och för många är ni ju den stora räddningen i chansen att få barn. Så därför suger det ju extra att höra att ditt äggplock var en mardröm, fy f-n så orättvist!! Du verkar ha mått mest pyton av oss alla. Vet du om du kanske är allergisk mot morfin? Har en vän som är, han kräks av all medicin med morfin i och får andra alternativ.
    Jag hoppas verkligen du får hjälp med medicin mot illamående (tror inte det är något avancerat, finns nog överallt) och att detta äggplocket är annorlunda. Det kan ju skifta mellan gångerna och kanske rentav har metoderna ändrats lite på tio år? Håller tummarna för dig! (Jag gick också långa protokollet, så segt!)
  • mileythebunny
    Sommarhopp skrev 2018-01-25 20:20:54 följande:
    Ni som redan gjort IVF en gång och gjort långa protokollet. Har mensen alltid blivit sen och isf hur mycket? Och hur långt efter att mensen kommit får man börja med sprutorna? Sen efter ET, blir mensen sen då också per automatik när man gör IVF? Jag har vanligtvis 10-11 dagar från ägglossning till mens, och ägglossning vid IVF borde väl vara ÄP? Om man sedan sätter in ett ägg som odlats i 5 dagar, då är det bara 5 dagar kvar innnan beräknad mens? Men testdag är 3 veckor efter ET? Då har jag ju både hunnit få mens och ägglossat igen... Eller tänker jag fel? 

Så nervös över allt. Börjar spraya om en vecka.
    Jag kan inte svara för vad som händer efter ET för jag ruvar fortfarande och har testdag nästa vecka. Men jag gjorde långa protokollet, började spruta på dag 21 i min cykel och fick en blödning på dag 8 (den ska komma mellan spraydag 8 och 14) men det är inte mens utan visar att du nedreglerats. Jag blödde mycket mer än vanligt, plus att det höll i sig i tio dagar. Individuellt såklart, men tydligen vanligt att det är som en monstermens. Jag visste redan innan start att jag skulle spraya 19 dagar och sedan börja med sprutor (medans jag fortsatte med sprayen). Det verkar dock som det långa protokollet är väldigt individuellt och olika för olika kliniker så behöver ju inte se likadant ut för dig...

Lycka till!!! Jag upplevde att spraytiden var evigt seg och man gick mest och väntade på att få börja med sprutor...
  • mileythebunny
    zuces skrev 2018-01-26 10:02:50 följande:
    Har du ont idag? Efter äggplocket igår kände jag att det kändes värre idag.. hade ont i hela magen. Tog snabbt två alvedon och en värmedyna mot min mage så blev det bättre. Men jag hade liksom ont i livmoderstrakten och tarmarna och hela magen.. inte bara äggstockarna
    Jag kände inte mycket dagen för äggplock, men dagen efter hade jag ont överallt i magen. Det höll i sig i två dagar och lättade på tredje dagen. Då hade vi ju redan gjort återföringen, så kändes lite konstigt, men läkaren sa att det var normalt.

Hoppas du mår bättre snart! Jag mådde bättre av att promenera, och sämre av att sitta still, och de sa även att det är bra att gå för att tarmarna ska komma igång...
  • mileythebunny
    Sommarhopp skrev 2018-01-28 09:11:40 följande:
    Ok. Men då kommer alltså alltid blödningen lite senare än vad den gör annars. Jag börjar spraya på dag 19 men brukar få mens dag 23-25 vanligtvis
    Det beror ju lite på din naturliga cykel kontra när du börjar spraya. Jag började ju spraya dag 21 och började blöda på spraydag 8, vilket blir cykeldag 28, och min naturliga cykel brukar vara 28-30 dagar. Med andra ord, för mig blev det exakt som vanligt, men det blir det ju inte alltid...
  • mileythebunny
    Anonym (BaKu) skrev 2018-01-28 17:36:24 följande:

Vi har precis påbörjat vår första IVF. Idag är sprutdag nummer två.

Vår resa: vi är båda 30 och började försöka för drygt två år sedan. Vi sökte (tack och lov) hjälp så snart ett år passerat (gränsen för att få söka i vårt landsting). Vi hade då aldrig lyckats. Alltså inga plus och inga missfall. Eftersom det var julhelg emellan dröjde det lite extra innan vi fick komma på vårt första besök. Men det gick ändå snabbare än vi trott, men det var också enda gången och all väntan har varit en av de värsta delarna i det här.

I slutet av nästa vecka blir det ägguttag om allt går som planerat. Men nästa steg är ju UL och blodprov som sker på torsdag.

Lycka till! Förhoppningsvis har ni väntat tillräckligt, mer än er dos, och kanske slipper vänta så länge nu på en framgångsrik behandling och ett plus på stickan.
  • mileythebunny
    Skräckblandad förtjusning skrev 2018-01-29 13:13:12 följande:

Så långsamt att vänta, ruvat i sex dagar, finns ett embryo i frysen men hoppades på några de odla vidare på men det blev inget. Hur får ni dagarna att gå och att fortsätta hålla positiv fokus? Kram

Ja, visst är väntan så seg! Jag är på rd 10 och kämpar med att hitta fokus. Jag borde sitta och plugga och jobba och göra tusen andra saker, men jag får ingenting gjort alls. Jag är så otroligt trött också av Lutinuset, vilket inte hjälper, och ovanpå det har jag idag både mensvärk och pms, så det går sådär...

Men, man får väl ta en dag i taget. Roliga saker är ju lättare att lägga och hålla fokus på än mindre roliga saker, som jobb, haha. Lycka till!
  • mileythebunny
    Mandypandy90 skrev 2018-01-29 21:58:50 följande:

Ligger hemma med hjärtklappning. Så fruktansvärt nervös inför testikelbiopsin imorgon. Alltså pesa/tesa.... Känns som hela vårat liv hänger på besöket och jag verkligen ber er alla att hålla tummarna för att dom hittar spermier på besöket imorgon.. någon av er som gjort samma ingrepp? Med vilket resultat? Kram på er!!

Lycka till, håller alla tummar och tår! <3
  • mileythebunny
    Matsve skrev 2018-01-30 09:03:40 följande:

Hej!

Vi har påbörjat vårt första försök nu i januari (sprayat med synarela i drygt en vecka). Väntat fortfarande på mensen som är två-tre dagar sen...

Är detta vanligt?? inga symptom p heller inga direkta biverkningar av sprayen (utom lite svulllen och äcklig bismak i svalget efter administrering haha..)... vill ju knappt köpa gravtest för är så trött pp den besvikelsen även om man ju såklart är inställd på - ...

Den blödning du får när du tar Synarela är inte som vanlig mens utan visar på att du nedregleras. Den ska komma någon gång på spraydag 8-14, oavsett när du börjar spraya. Så ja, det är helt normalt att den inte följer din vanliga cykel exakt, även om den ju kan göra det.
  • mileythebunny
    MammaMu1984 skrev 2018-01-30 12:40:18 följande:

Behöver hjälp.

Håller på med min första Ivf och har kommit så långt att jag i fredags plockade ur 12 ägg varav 9 befruktades. Min läkare vara orolig för överstimulerade äggstockar då jag hade 30 äggblåsor så mina vart total frysta. Tog därför ingen ovitrielle utan synarela sprayen. Fick förklarat att dom nu hade stoppat risken för överstimulering. Hade ont i fredags efter utplockat men efter det har jag mått toppen.

Nu igår kväll ca 3 dygn senare fick jag lite värk i äggstockarna på kvällen. Kändes som mensvärk ungefär. Gick och lade mig vid 00 tiden, vaknade upp 2 timmar senare med sådan smärta i magen att jag halv vikt lyckades ta mig ut i köket och tryckte i mig 2 Alvedon, sedan vidare in på toan då det även brände baktill. Efter 10 min på toan utan att det hände ngt kollapsade jag på toagolvet i lite över 1 Tim tills värk tabletterna började värka.

Har pratat med barnmorskan på min ivf klinik och dom kan inte ge ngt svar. Har ont i båda äggstockar samt i mitten långt ner (typ livmodern). Är bara pytte lite svullen men inga andra symtom. Ingen feber, klar i huvudet, har inte värre ont när jag går på toa.

Någon som vet vad som kan ha hänt? Ska ju inte kunna bli överstimulerad nu, eller?Är egen företagare och har jätte svårt att vara borta från jobbet så nu jobbar jag fast det gör ont.

Usch, låter ju inte roligt alls! Hoppas det har släppt och du mår bättre nu. Jag blev inte överstimulerade, så har tyvärr varken teorier eller råd... Lycka till!
Svar på tråden IVF våren 2018