• Sidda

Klippte av min dotters hår

Det är ju sånt som händer. Alla ungar har klippt nån eller blivit klippt av nån. Det växer ju ut! Och 4-åringar är såpass stor att de kan lämnas en liten stund med saxar, så det är inte oansvarigt av pedagogerna. Saxarna är förmodligen inte särskilt vassa och har ingen spets.

När jag var liten klippte min storasyster av en stor tofs helt nära skalpen på mig så att det var stubb just där. Inte snyggt, men inget att hetsa upp sig för. Inte som att jag led av det eller lider av det nu. 

Vad du ska göra? Klipp dottern så att det ser hyfsat ut och gå vidare i livet.
    Vem fel det är? ja, allas och ingens. Inget kommer att förändras om du läxar upp pedagogerna eller barnet som klippte. 

Du kan fundera lite över varför du är så upprörd också. Är det för håret eller att de fick ha saxar? 

• Sidda
    Duckan skrev 2017-12-01 09:00:09 följande:

Min dotter har friserat sig själv två gånger, lika fult båda gångerna med ena sidan avhackad vid örat. Bara att låta det växa ut. Inte kul, jag vet, men inte värre än så. Det är hår.

Jag har själv friserat min dotter riktigt fult en gång. Trodde jag kunde klippa bättre än jag faktiskt kunde. Tänkte först att jag skulle skylla på storebror... {#emotions_dlg.djavulsk} men det gjorde jag inte.

Det växte ut och nästa gång gick vi till en frisör så att det blev ordentligt klippt.
  • Sidda
    Glinda från Oz skrev 2017-12-01 10:11:39 följande:

Jag hade också blivit ordentligt upprörd och mest för håret. Jag tycker du ska ta ett ordentligt snack med personalen och rektorn, jag tycker också du ska ringa hem till barnet som klippte din dotters hår föräldrar, det är verkligen inte okej att göra så och oavsett ålder behöver barnet få veta det.

Vilken trist överreaktion. Vad är det att bli upprörd över? Lite hår?
  • Sidda
    Duckan skrev 2017-12-01 09:45:11 följande:

Sidda, hehe, så kan det gå Själv fick man luggen klippt hemma och den var ju si så där rak efteråt.

Ja, jag minns det med fasa de där hemmaklippningarna på 70-talet. Med blöt lugg så den blev 1 cm lång när det torkade, eller med torr lugg så att man fick allt håret i ögonen och näsan. Alltid obligatoriskt sned och med hack lite här och där.

Tror inte jag fick gå till frisör förrän jag var i nedre tonåren 

Men folk verkar vara lite mer noga med sån nuförtiden. Allt ska vara tipp-topp, även frisyren på småbarn. 
Svar på tråden Klippte av min dotters hår