Inlägg från: Isola747 |Visa alla inlägg
  • Isola747

Klippte av min dotters hår

Tycker inte att 4åringar är för små att ha saxar själva så ser det inte som oansvarig från pedagogernas sida. Barnen måste ju då lite förtroende och ansvar. dock undrar jag lite över hur en fyraåring kan välja att klippa av någons hår. Har aldrig träffat en fyraåring som inte förstått att det inte är okej så blir nyfiken på vad som får ett så pass stort barn att göra en sådan sak.
    Vad gäller håret tycker jag inte att det är någon katastrof. Det är ju bara hår.

• Isola747
    pigglet skrev 2017-12-02 15:16:36 följande:
    4-åringar är nog de flitigaste klipparna, skulle jag tro. Stora nog att hantera saxar, lite lagom erfarenhet av att bli klippta hemma/hos frisör. I den optimala lek-åldern, då allt är möjligt och ska testas. Att klippa hår är inget de testat innan, men det verkar ju kul. Inte gamla nog att tänka hela vägen ut, att någon kan ändra sig i efterhand, vilja ha tillbaks sitt hår och att det inte kommer att gå.

Barn klipper sällan av någon håret för att vara elaka, de är nyfikna och sugna på att testa allt. Och i de flesta fall är det andra barnet med på det, det är en rolig lek som de inte testat innan.
    Klart att barn inte klipper av någon håret för att vara elak. Men jag jobbar med fyraåringar och har även en hemma och de förstår mycket väl att man inte klipper i någons hår. Min egen klippte dock sitt hår när hon var nyfyllda 3 och har haft flera 2-3 åringar på jobbet som klippt sig själva eller varandra. Men när de närmar sig fyra upplever jag att de kommit så långt att de förstår redan i förväg att man inte får klippa någon. Men kanske har jag bara träffat ovanligt förståndiga (åtminstone vad det kommer till hårklippning) fyraåringar haha.
Svar på tråden Klippte av min dotters hår