Monkii skrev 2017-12-04 15:51:13 följande:
Är alla barnen 4 eller äldre då? På min sons förskola är barn mellan 2 och 5 i samma rum. Hade jag haft ett mindre antal 2-5-åringar hemma så hade jag lämnat dem ensamma i rum utan saxar korta stunder. Min treåring får inte heller vara ensam med en sax hemma. Förskolepersonalens jobb är att se efter barnen så ja jag tycker att man kan kräva att de inte lämnar barn ensamma så länge att de kan klippa av varandras hår.
Nej, de har inte alltid varit äldre än 4 år?
Jag har lämnat barnen ensamma i ett rum från start, med barnsäkerhet förstås och längre stunder med ökande ålder. Och min 3-åring hade fått ha saxen kvar om jag tex gått iväg på toa en kort stund, min 4-åring hade fått ha saxen medan jag gick till övervånigen och hängde tvätt en lite längre stund, osv.
Jag tycker inte att det är några konstigheter alls att 4-åringar får vara i ett rum och klippa med trubbiga saxar medan en pedagog är strax utanför eller hämtar något. Mina barn har gått i syskongrupper med barn från 1-5 år och då har ju 1-2-åringarna krävt mer passning än 4-5-åringarna men även där har man gett dem lite mer frihet och ansvar med ökande ålder.
Jag tror inte på att linda in barn i bomull, varken hemma eller på förskolan. Och att få håret klippt lite fult när man är 4 år är verkligen ingen katastrof.