• Monkii

Klippte av min dotters hår

pigglet skrev 2017-12-01 10:52:04 följande:

Sånt som händer. Jag klippte min lillebror, mitt äldsta barn klippte sin lillasyster... Hemma.

När man börjar vara 4-5 år hör det till att man hanterar saxar. De står framme på förskolan, för barnen behöver dem när de pysslar/leker. Har jobbat nästan 25 år på förskola, saxar har "alltid" funnits framme för de äldre barnen och det har aldrig hänt något "allvarligt" (undrar: vad skulle det vara? Att någon klipper av kroppsdelar?!)

Att det ska finnas en vuxen i varje rum på förskolan varje stund är inte möjligt, med annat än att det skulle regleras så att det fick finnas max 2 rum på varje förskola. Och vem vill ha sina barn i en sådan miljö hela dagen, i en stor barngrupp?

Håret växer ut. Ingen större skada skedd.

För mig är det helt självklart att barnen inte ska lämnas ensamma utan personal? Min sons förskola har 4 rum varav två hänger ihop i en L-form utan dörr, jag har aldrig sett barn utan personal i något av rummen. I det största rummet är det oftast en anställd i varje ände dessutom. Är barnen ute och leker är det personal ute osv. 
  • Monkii
    Gemila skrev 2017-12-04 15:33:28 följande:
    Men en personal behöver inte vara exakt bredvid varje barn i varje stund. På mina barns förskolor har det funnits flera rum i anslutning till ett större, och det större varit indelat i sektioner. Personalen gick runt mellan rummen och sektionerna och höll koll, men var inte placerade en i varje rum eller sektion. Inom hörhåll om det behövs, men inte precis bredvid. Det behövs inte heller, i synnerhet inte för 4-åringar.

Samma sak ute, på en stor gård gick barnen fritt och de vuxna stod utplacerade och höll koll åt olika håll och ryckte in om det behövdes. 

Inte heller hemma är jag i samma rum som alla barnen alltid. 
    Är alla barnen 4 eller äldre då? På min sons förskola är barn mellan 2 och 5 i samma rum. Hade jag haft ett mindre antal 2-5-åringar hemma så hade jag lämnat dem ensamma i rum utan saxar korta stunder. Min treåring får inte heller vara ensam med en sax hemma. Förskolepersonalens jobb är att se efter barnen så ja jag tycker att man kan kräva att de inte lämnar barn ensamma så länge att de kan klippa av varandras hår. 
Svar på tråden Klippte av min dotters hår