• yrlas

Klippte av min dotters hår

Ungefär detsamma hände min dotter och några andra barn på förskolan, med den skillnaden att de klippte sig själva, och inte riktigt lika mycket, min dotter klippte "lugg".

Det jag blev mest upprörd över var, som du säger, att så små barn verkade få ha saxar hej vilt hursom helst utan att någon vuxen övervakade. Jag undrar varför det är så viktigt att små barn ska ha saxar? (verkar vara vanligt på förskolorna att de får ha det själva)

Det finns ju en massa andra saker de kan göra utan saxar, tex måla, rita, leka med lego, kolla bilderböcker, leka med lera osv. Inget av det kan skada dem, men saxar kan ju ställa till så mycket värre saker än att klippa hår, tex klippa någon i fingret, ögat, kinden osv, det kan ju vara riktigt farligt när barnen är så små att de varken har motorik eller logik till att använda sax.

I fallet med mitt barn och hennes kompisar verkade fröknarna heller inte ha upptäckt det på ett tag eftersom så många barn hann klippa av så mycket hår innan de fråntogs saxarna.

Små barn borde inte få ha saxar på dagis, ser absolut ingen mening med det. 

Svar på tråden Klippte av min dotters hår