Inlägg från: Hedblomster |Visa alla inlägg
  • Hedblomster

Vi som är på försök 9 med första barnet

Nu har jag varit på spolning och jag har passage i äggledaren!!! Sååå skönt :) gynekologen tyckte att vi skulle försöka tre månader till på egen hand nu. Så nu kör vi!

Bloggar på havingyourbaby.vimedbarn.se. Försökt bli gravid sedan mars 2017, utomkvedshavandeskap i maj 2017.
  • Hedblomster
    Isathe skrev 2018-01-05 18:19:26 följande:
    Åå skönt att de var passage på båda sidorna!! Jag plussade direkt efter min spolning så håller alla tummar jag kan för er nu.
    Jag har bara en äggledare så det är väldigt skönt att det är passage där :) Annars hade det ju varit kört, haha. Hoppas verkligen att det går så bra för mig också! Vill inte ha för höga förhoppningar bara! Grattis igen till ditt plus :)
    Jooosen skrev 2018-01-05 18:24:00 följande:
    Härligt med lite positivt för dig! Slipper du oroa dig för det iaf! När är din nästa ägglossning?
    Ja verkligen skönt! Ungefär om en vecka skulle jag tro att det blir så ska försöka ligga typ varannan dag nästa vecka :) Håller tummarna för dig nu när nedräkningen har börjat!
    LillaAw skrev 2018-01-06 00:08:02 följande:
    Åh, gick spolningen bra? Jag ska göra i övermorgon och är så nervös att det ska göra ont. Vad skönt att du hade fri passage! Så skönt att veta att allt är som det ska.. vi s
    Det gick jättebra! Jag var också jättenervös över att det skulle göra ont. Främst för att det typ skulle hugga eller sticka till eller vara någon slags främmande smärta. Men det kändes först ungefär som ett cellprov, att dom petar på tappen liksom. Sved lite men verkligen inte ont. Sedan fick jag som ganska mild mensvärk och det är ju en smärta man känner igen och kan hantera :) Tog smärtstillande 40 min innan jag kom dit i förebyggande syfte. Sedan var det över väldigt snabbt, var där högst 20 minuter typ :) Vet att det kan göra ont för vissa men tror det är vanligast att det bara är obehagligt för mig. Så var inte för nervös, det kommer säkert gå bra! Håller tummarna för att du får samma resultat!

Bloggar på havingyourbaby.vimedbarn.se. Försökt bli gravid sedan mars 2017, utomkvedshavandeskap i maj 2017.
  • Hedblomster
    LillaAw skrev 2018-01-08 21:50:04 följande:

Gjorde äggledarspolning idag och det gick inte bra :( gjorde sjukt ont och hon kunde inte spola in mer än 5 ml. Vet inte hur mycket det ska in men hon trodde det kunde eventuellt vara stop i äggledarna. Spände och gjorde så ont i livmodern och ingen vätska gick till äggledaren. Vet inte om det gjordes rätt. Svimmade direkt efteråt och fick ligga på en brits innan jag kunde åka hem. Blödde även efteråt då de knep tag i livmoderhalsen med något instrument. Usch säger jag bara! Kommer aldrig göra om det igen.

Är så ledsen och trött nu efteråt och undrar om det är värt allt slit. Vill inte skrämma någon, det brukade inte vara såhär sa min gynekolog men om det är stopp kan det tydligen bli så. Nu är nästa steg ivf-remiss för utredningen är klar. Och runt 9 mån kö till ivf så lika bra att hoppa på tåget fast man inte är helt redo just nu..

Nej vad tråkigt att det blev så :( låter ju som att det kan vara stopp isf. Vet inte hur mycket vätska de sprutade in i mig men den rann ju vidare genom äggledaren efter en halv minut kanske. Beklagar verkligen att det inte kändes bra:( och vad jobbigt att kön är så lång! Men om äggledarna har varit ert problem kommer det säkert gå jättebra med ivf! Det är inte aktuellt att göra något försök på en privat klinik? Har hört att vissa testat privat medan de står i kön. Kostar ju en del dock.
  • Hedblomster

Känner att jag har alldeles för höga förhoppningar på att bli gravid efter min spolning... vill inte bli besviken. Vet att det inte finns vetenskapliga bevis för att en spolning ökar chanserna men lite hopp om att det ändå är så finns ju, eftersom man hör att det händer för vissa... Fick iaf tydlig stegring på ältest idag så äl kommer nog ske under under veckan.

• Hedblomster
    LillaAw skrev 2018-01-09 07:48:17 följande:
    Ja känns skönt att allt är klart iaf :) är nog mest besviken för hade hoppats så mycket på att kunna få barn naturligt så det känns som en sorg på något vis. Vi försöker tills det är dags för ivf men med små förhoppningar... kram
    Förstår verkligen att det är en sorg! 
  • Hedblomster
    Ibland känns det verkligen som om man håller på att bli galen. Direkt efter min operation i juni pga utomkveds kände jag mig väldigt hoppfull för läkaren sa att det säkert ska gå bra att bli gravid igen. Sedan läste jag i min journal om små sammanväxningar på äggledaren som finns kvar och då inbillade jag mig genast att jaha då är jag infertil då. Efter mycket om och men ringde jag läkaren som opererade i november och han var väl inte speciellt talför men sa att nej det ska nog inte vara några problem, tratten på äggledaren var fri osv. Då kände jag mig hoppfull igen. Sedan började jag inbilla mig att det nog var stopp i äggledaren, eller jag blev helt säker på att det var det. Så då bokade jag in spolningen och fick reda på att det var fri passage. Hoppfull igen! Förutom att jag nu några dagar senare funderar på att gynekologen SA ju faktiskt att man kan fundera på om äggledaren inte lyckas plocka upp ägget pga sammanväxningar... Läkaren som opererade sa ju dock att det troligtvis inte skulle ställa till problem... Kastas mellan hopp och förtvivlan hela tiden på något vis.

Dessa tankar går runt i mitt huvud HELA tiden och jag är så trött på det. Jag önskar att någon av alla läkare och gynekologer hade haft tid att verkligen prata igenom det med mig men ingen har haft det.
  • Hedblomster
    Jooosen skrev 2018-01-09 19:12:01 följande:

En udda fråga: när vi har sex - även vid ägglossning o ja brukar ha de där typiska äl flytningarna så kan det ibland under akten komma ut massa vita flytningar. Så

Pass mkt att vi typ måste torka av det... tänk om det typ hämmar spermier att ta sig in :/... Gud man kan fundera tills man blir yr av allt....

Har också mycket vitt vid ägglossning, har funderat på om det är för tjock liksom haha - men samtidigt, känns konstigt att så små saker skulle spela roll. Folk blir ju gravida hela tiden.... ibland kan jag få paniiik och typ vilja börja äta bisolvon som man har läst om här på familjeliv men sen tänker jag att det är fånigt.
  • Hedblomster
    Jooosen skrev 2018-01-09 20:02:41 följande:

Haha då e vi två! Nej du har rätt - borde ju fan inte påverka. O ja tänker samma, köpte en flaska för några månader sen som står här hemma, men har inte provat. Har hört om de som får svamp av det... vågar man riskera det...

Jag blir lite rädd att prova huskurer för jag vill inte förstöra nåt liksom! Har funderat på att köpa progesteronkräm tex men tror inte jag behöver egentligen och vill inte fucka upp min cykel som känts väldigt stabil senaste tre månaderna...

På tal om stabil cykel så beter sig ägglossningstesten lite märkligt nu. Brukar ha svaga streck jämt och sedan en tydlig rakt uppåtgående stegring i kanske 2-3 dagar tills positivt (minns det så iaf haha) men nu fick jag stegring igår och sen svagt idag igen... känns dock i kroppen som om äl är på väg. Men men vi ligger väl på ändå så sker äl när det sker. Jag hade velat få till det varje dag under älveckan men sambon är rätt bestämd med varannan dag!
  • Hedblomster
    LillaAw skrev 2018-01-09 17:20:54 följande:

Ja jag vet inte hon spolade in koksalt och kändes inte helt hundra när hon gjorde det. Hon kändes nervös typ och vet inte om allt satt precis rätt. Hon fick avbryta undersökningen så hon kunde inte konstatera något stopp sa hon heller. Hon pratade inte så bra svenska heller så on kunde inte förklara vad hon gjorde så bra :/ vi kommer nog inte betala för provat ivf utan vänta på den landstingsfinansierade och försöka själva tills dess men bra att den Finns! Kram

Har hört att äggledarna kan börja krampa vid en spolning också så att det blir tillfälligt stopp av den anledningen. Men vad tråkigt att hon verkade nervös.... hon jag var hos var väldigt säker på handen och kändes erfaren och hade dessutom hjälp av en jättebra sköterska.
  • Hedblomster
    inez898 skrev 2018-01-10 22:10:29 följande:

Jag är på cd26 och har inte haft ÄL ännu :( inget pos ÄL-test och ingen tempstegring. Vad händer, så jäkla less på allt.

Men vad irriterande och tråkigt!!! Har det hänt något sen i förrgår? Blandar jag ihop dig med någon eller har du såna PCO-äggstockar? Vill minnas att någon i tråden pratade om det. Kan det i så fall ha med det att göra?

Själv fick jag äl på dag 21 för några månader sedan och fick ett riktigt sammanbrott på kroppen så förstår att du måste vara riktigt trött på det på dag 26! 
  • Hedblomster

Suck, cd15 och ingen ägglossning än. Ibland får jag på cd 17-18 så inget konstigt, men blir stressad för sambo ska åka bort nästa vecka och vara borta 6 dagar. Var helt säker på att jag skulle ha ägglossning IDAG så hade inte ens beställt fler ältest och nu tog de slut så jag fick köpa i butik - 7 st för 220 kr... Brukar köpa 7 för 59 kr annars! 

• Hedblomster
    Jooosen skrev 2018-01-12 17:07:56 följande:

Nej fan va typiskt!! När åker han, måndag? Sånt där gör en galet stressad... blir oxå as stressad när sambon typ sover borta nån natt så vet man att man ev har ägglossning då .. urs ;(

Nej han åker på onsdag så jag stressar kanske i onödan men du vet ju hur man blir haha.... men nu börjar nåt hända på ältesten! Har bytt märke dock så vet inte om stegringen går att jämföra riktigt men ändå! Gårdagens test till vänster och dagens till höger:)

inez898 skrev 2018-01-12 19:21:24 följande:

Haha ja det stämmer att jag har pco-äggstockar så det är säkert därför! Hade så höga förhoppningar på denna ÄL pga den skulle ha kommit perfekt när vi var på semester (= glada, avslappnade, mer sex...) och så kommer den inte öht!! Inga tecken ännu. Är ändå bara 1 månad kvar tills vi försökt 1 år så kanske lika bra att ringa kliniken om inget händer snart...

Oj tänk att det gått ett år snart ändå. Tycker absolut ni kan fundera på att ringa redan nu om ni inte väldigt gärna vill vänta på äl och göra ett sista försök då. Kommer ni kontakta landstinget eller gå privat? Vore ju skönt att slippa betala dyrt men får hoppas kötiden inte är så lång annars!
  • Hedblomster
    inez898 skrev 2018-01-13 17:41:38 följande:

Känner inget behov av att göra nåt sista försök egentligen, har väldigt litet hopp kvar. Och det lär ju vara väntetid osv så vi kommer väl få några försök till oavsett tänker jag. Om läkaren tycker att det är dags för ivf så kommer vi köra privat om det är lång kö inom landstinget, jag orkar inte vänta längre. Känns som att det är värt alla pengar i världen att slippa denna situation. Däremot kommer det innebära att vi måste vänta längre med att köpa större bostad/hus eftersom rätt mkt pengar kommer gå till ivf isf, men vi tänker att vi prioriterar att få familj.

Förstår det! Låter som att det är en bra plan. Tycker också det är värt alla pengar i världen. Vi har inte råd just nu för vi köpte världens finaste sommarhus och jag jobbar deltid men å andra sidan säger min mamma att pengarna löser vi om det blir aktuellt... Håller iaf tummarna för att ni får komma igång snart!
  • Hedblomster
    inez898 skrev 2018-01-15 20:15:04 följande:

Fick gravidbesked idag, hon ska ha till sommaren vilket hon sa var precis som dom planerat. Man ba mm kul för er att ni kan planera, smart tänkt av er :)))

Så tröttsamt!!!!! Hela min kväll blev förstörd pga ett gravidbesked och det är så fånigt för jag vill inte bli så påverkad eller vara sån men man blir ju bara så himla ledsen.
  • Hedblomster

Hade positivt ältest på cd 17 och 18 och hade sex på cd 11, 13, 16 och 17... och nu ångrar jag att vi inte hade på cd 18 också!!! Men det är ju för sent att tänka på nu på dag 19... Man kan verkligen få panik för småsaker

• Hedblomster
    Långväntanefterdig skrev 2018-01-17 22:45:15 följande:

Då var tid bokat på klinik för utredning. I mars har vi försökt 1 år.

Känns både både som en lättnad men också väldigt jobbigt att gå igenom.

Någon mer än vi i denna situation?

Skönt att ha tagit steget! Tror att många i den här tråden kommer plussa med hjälp! Vi har också försökt 1 år i mars, men får vänta längre på hjälp eftersom jag fick utomkveds i maj. Men har det inte hänt något efter försöket i mars kommer vi ringa kliniken då.

Ska ni gå i landstinget eller privat? :)
  • Hedblomster
    33villbligravid skrev 2018-01-18 13:38:52 följande:

Det är ju intressant att det gick så fort för er då första gången du blev gravid men fick utomkvedes ... tycker det är så märkligt att tydligen kan variera från graviditet till graviditet också hur snabbt man blir gravid.

Ja jag tycker det är lite konstigt! Trodde ju det skulle gå snabbt igen efter... Det oroar mig! Men en kollega blev gravid på första försöket med ena barnet och på nionde med andra så det är väl heeelt normaaaalt.
  • Hedblomster
    Jooosen skrev 2018-01-18 16:30:36 följande:

Mina kära vänner! Jag startar en sista tråd för oss nu där vi kan stanna kvar jämt. Så slipper vi starta ny o fler kan även ansluta. Döper den något i stil med "vi som försökt med första barnet runt 1 år". Fixar ikväll. Ja vill mer än gärna ha er där <33

Vad bra! Jag ansluter!
Svar på tråden Vi som är på försök 9 med första barnet