Pollyx skrev 2017-12-18 00:30:25 följande:
Tack för alla svar! Så glad att ni ides svara :) jag ska ta med mig detta, och vi ska jobba på att få in mer vegetarisk och vegansk i våra vardagsmåltider. Blir nog att testa o se om barnen dricker tex havremjölk eller nåt av de andra alternativen, då mjölk konsumeras mycket i vårt hus just nu. Annars får vi kanske börja ha mjölk bara till gröt o liknande... Och så ska jag klura på bra alternativ till kött, korv o liknande. :) Butternutpumpa är tex supergott med grillolja i ugn, istället för kött i ugn. Men då äter inte barnen det, så har lite att klura på i recept och inköp.
Jag skulle säga att den ?mjölk? som är godast som den är och som tex passar på havregrynsgröt är mandelmjölk. I mat tycker jag havremjölk och havregrädde passar bäst. Dessa mjölksubstitut har tillskott av samma vitaminer som finns i vanlig mjölk. (Sen om man anser det hälsosamt med tillskott är upp till er förstås).
Det finns gottom veganskt köttsubstut men det är ju också hel/halvfabrikat och knappast nån poäng om ni vill undvika processad mat?
Jag gör ofta biffar av olika slag. Det finns en bok som heter veganska burgare tror jag som har recept på många spännande biffar. Men det smakar ju inte som kött förstås.
Ni får väl prova er fram vad barnen gillar. Ska ni äta veganskt är dock, bönor, linser quinoa osv viktigt att ät. Det är också bra att läsa på hur man kombinerar råvaror för att få i sig fullvärdigt protein. Tillskott av B12 är viktigt, andra saker att tänka extra på är tex kalcium och omega 3. Ni bör läsa på ordentligt innan barnen eventuellt går över till vegankost.