• marran87

Augustibarn 2018

Saanny skrev 2018-01-11 18:09:32 följande:

Nä detta är vårt första, håller tummarna för att allt är bra där inne. Det är ett litet mirakel då det egentligen är "fel" på både mig och sambon... stod i kö till ivf. Men blev gravid en månad efter att min läkare satte oss där.. haha

Får min nyfiken ta över och fråga vad som är tokigt? Du behöver verkligen inte svara! Men vilken liten mirakel bebis :) :) jag hoppas verkligen, verkligen lilla räkan mår bra och vill stanna
  • marran87

savanna Skåne 36 år, fjärde barnet, BF ?

Emeloi Örebro, 31 år, andra barnet, BF 1/8

Saanny Lund, 30 år, första barnet, BF 8/8

Varmlanning Karlstadsområdet, 27 år, andra barnet, BF 16/8

Vallmofrö Gotland, 33år, tredje barnet, BF 16/8

Nela Lund, 28 år, andra barnet, BF 18/8

Solen2 Stockholm, 36år, första barnet, BF 20/8

Aamon Östergötland, 26 år, första barnet, BF 23/8

Emizz Helsingborgsområdet, 32 år, tredje barnet, BF 26/8

Marran87 Stockholm 31år, andra barnet, BF 27/8

Emlan88 Karlskrona, 29 år, fjärde barnet, BF 30/8

Lussebulle25 Småland, 25 år, andra barnet, BF 31/8

• marran87
    Saanny skrev 2018-01-11 18:34:50 följande:

Ingen fara! Jag är sjukt öppen! Jag fick aldrig tillbaka min mens efter p-piller, gick i flera år utan. Var på massa undersökningar och de hittade aldrig något fel. Jag fick massa olika typer av tabletter som funkade för stunden men min mens kom bara en gång efter varje sen inte mer. Antagligen va det klassisk amnore till följd av överträning och för lite kroppsfett, har alltid haft normalt BMI, fast det spelar ju ingen roll om ens fetthalt i kroppen är alldeles för lågt.

Efter alla turer var det dags att börja på hormonsprutor, allt var klart, kursen hade jag gått osv. Då ville bara min läkare ha klartecken att min killes spermier va ok, då staten går in och tar kostnaden för dessa asdyra sprutor. Men då kom nästa smäll. Han hade mycket färre friska spermier av rätt form än man skulle och hormonbehandlingen blev stoppad och vi fick remiss till Ivf. Men som man säger, det räcker ju att en spermie hamnar rätt, då spelar det ju ingen roll om andra är kassa. Haha

Jag har lagt ut sååå mycket pengar på mina behandlingar. Det som till sist fick igång min mens igen var ett naturläkemedel.. har fått kinesisk akupunktur också..men det trodde inte min läkare på.. tji fick han!

Vilken resa! Vilken uppförsbacke! Hur många år har ni hållt på? Så glad för er som äntligen blivit gravida och att det fanns iaf en simmare som var på hugget :)
  • marran87

Jag & svatakattenmjau uppdaterade samtidigt - klipper ihop en komplett här :)

savanna Skåne 36 år, fjärde barnet, BF ?

Emeloi Örebro, 31 år, andra barnet, BF 1/8

Saanny Lund, 30 år, första barnet, BF 8/8

Svartakattenmjau Stockholm, 33 år, första barnet, BF 10/8

Varmlanning Karlstadsområdet, 27 år, andra barnet, BF 16/8

Vallmofrö Gotland, 33år, tredje barnet, BF 16/8

Nela Lund, 28 år, andra barnet, BF 18/8

Solen2 Stockholm, 36år, första barnet, BF 20/8

Aamon Östergötland, 26 år, första barnet, BF 23/8

Emizz Helsingborgsområdet, 32 år, tredje barnet, BF 26/8

Marran87 Stockholm 31år, andra barnet, BF 27/8

Emlan88 Karlskrona, 29 år, fjärde barnet, BF 30/8

Lussebulle25 Småland, 25 år, andra barnet, BF 31/8

• marran87
    Saanny skrev 2018-01-11 21:53:27 följande:
    Vi hade försökt i typ 14 månader. Men då hade jag ju ingen mens så det var inte så lätt. Haha. Eftersom jag haft jätteoregelbunden mens senaste året pga att jag va tvungen att ha hjälp för att få den så har det varit ooooomöjligt att veta sin ägglossning. Började tempa med natural cykels för att få lite koll, men tyvärr så ser man ofta lite sent när man har haft den. Sååå, till syvende och sist, när jag nu med facit i hand räknat på antalet försök vid RÄTT tidpunkt har jag upptäckt att jag blev gravid på fjärde försöket. Vilket ändå är ganska snabbt.

Så mitt råd är att lita på sin känsla och inte helt på läkarna ang vissa saker iaf. Min sambo va hela tiden lugn och sa typ "en läkare kan inte veta allt, ödet kommer visa". Nu håller jag som sagt alla tummar och tår efter alla motgångar att detta går vägen.. har ju blivit orolig pga väldigt få symtom efter vecka 10. Mådde asdåligt innan. Men min bm sa att hon absolut hört andra som mått som jag utan att det varit något.

Kanske jag är en av de få lyckligt lottade som faktiskt mår bra under min graviditet?
    Jag blir verkligen berörd av det du berättar. Kan ju bara ana hur frustrerande det måste varit att försöka utan mens och när det är svårt att greppa ägglossningen.. Vi höll på bli knasiga att det aldrig tog sig och då hade jag ändå stenkoll på hela cykeln efter lång tid med temp och ägglossningstest. Vi tragglade också på ett tag utan minsta resultat och helt ärligt så hade vi börjat tappa hoppet om att vi skulle kunna bli med barn på egen hand. 

Jag är en till! :) Jag har lite molvärk på kvällarna och möjligen förmiddagen. Är ofattbart trött och lite extra hungrig, känner ett väldigt lätt illamående om jag slarvat med maten en dag. Men i det stora hela märker jag inte av bönan under dagarna. Hur har du det?
  • marran87
    saijda skrev 2018-01-11 23:47:03 följande:
    Varje gång vis gynundersökning så har jag också börjat blöda. Kan det påverka ännu mer nu när jag är gravid? :0

Blödningen har fortsatt till och från sedan jag skrev sist. Väldigt märkligt att den har dykt upp varje gång jag arbetar men så fort jag ska hem, på eftermiddagen, så försvinner den helt (ibland lite aprikosfärgad) och hemma kommer det ingenting alls, kanske lite ljusrosa på pappret någon gång, men ovanligt. Har ett väldigt stressigt och tungt jobb och har läst att om man har känslig livmodertapp/sköra slemhinnor så kan det börja blöda lätt i de sammanhangen.

Så imorgon ska MVC ringa upp mig vid 10-tiden så ska jag nämna detta för dem. Kanske blir sjukskrivning på grund av detta. Vill i alla fall lätta på min oro, för den har gjort mig galen dessa dagar. Behöver jag åka in på gyn imorgon, enligt MVC, så kommer jag sjukskriva mig i helgen. Måste tänka på mig och barnet<3

Men innan jag blev gravid så upptäckte de lätta cellförändringar och en cysta. Kan det påverka blödningen också? Ska fråga dem om det med.

Får se vad dem säger när jag pratar med dem, är väldigt orolig för att det var missfall även fast jag har alla gravid symtom kvar samt inte haft mer ont än vanligt (molvärk) :0

Vad jag förstått så är det ju inte konstigt med lite blödning under graviditeten. Och framförallt inte om den kommer utan smärta. En jag känner blöda igenom störta tampongen på ca en timme under majoriteten av sin graviditet, men bebisen mådde alltid bra och kom ut frisk och kry. 

Men det låter absolut som du ska vara lite rädd om dig! Klokt att rådfråga med erfaren och kunnig person idag. Håller tummarna för dig! Håll oss uppdaterade!

• marran87

Ni måste ju kunna välja vilket ställe som helst för kub, som gör kub alltså? Man ska väl få välja helt fritt nu för tiden var man vill gå och var man vill göra sitt UL - bara be sin BM skriva remiss dit man vill, gällande rutin ul.

Men vad vet jag, Sthlm kanske är det närmaste? :)

• marran87
    Isathe skrev 2018-01-12 14:11:56 följande:

Ja men precis, de var lite min tanke också. Jag går hos bm i Avesta men tillhör Västmanland, hon sa att jag skulle kontakta Västerås själv för att boka rutin ul och ev kub om vi ville göra det.

Men vilken märklig BM! :) Sånt där brukar man ju få kallelse till?! Men o andra sidan, inte helt osmidigt att kunna styra i kalendern själv.
  • marran87
    Saanny skrev 2018-01-12 19:00:05 följande:

Vad gullig du är :)! Hade knappt några symtom i vecka 10. Mådde riktigt dåligt 6-9. Spydde i början varje dag. Nu i vecka 11 inbillar jag mig att jag har mer växtvärk i magen. Äter heeela tiden, och lite illamående? Inget som stör alls.. är lite orolig då jag inte känner någon trötthet.. den försvann efter vecka 9.. min bm gav inga garantier men tyckte inte det lät konstigt..

Vad menade hon med inga garantier?!

Vad skönt att det hemska illamåendet försvann! Har du gått ner/upp något i vikt?
  • marran87
    Saanny skrev 2018-01-13 09:03:56 följande:

Hon menar att man aldrig kan veta hur barnet mår utan att göra en undersökning. Och sa att 50% av alla graviditeter slutade i missfall. I och med att man mycket tidigare nuförtiden upptäcker att man är gravid så upptäcker man även fler missfall som tidigare bara skulle tas som en sen mens.

Men jag är jättenöjd med henne. Hon är väldigt rak men också förstående till min oro. Men som sagt blev lugnad när hon sa att mina symtom inte lät som MA.

Jag har inte gått upp nämnvärt i vikt. Men det är lite missvisande, för jag tränade väldigt mycket, tränar en del nu med men mycket lugnare, vilket gör att mina muskler har vägt en del, dessutom så binder kroppen vätska när man tränar. Så nu när jag teänar lugnare har jag ju tappat lite massa. Men äter hela tiden. Min gamla kollega tyckte jag såg smalare ut. Men har två i min närhet som påpekat att man börjat se på min mage. Jag har svårt att se själv. Men får lita på dem. Haha. Är liten i kroppen men har ganska starka magmuskler som håller tillbaka vad som finns där i. Går in i vecka 12 på tisdag.

Huvudsaken är att du känner dig nöjd med henne, det är så himla viktigt att man fungerar med sin BM! :) Vi fick också komma till en som vi båda tyckte väldigt mycket om.

Ah, då förstår jag :) Jag är i vecka 8 och ser smällgravid ut - tarmarna reagerar ju väldigt mycket i början och hormonerna ställer ju till och man svullnar mycket i början. Bebismagen kommer ju först senare :)
Svar på tråden Augustibarn 2018