• Jmlwc

Augustibarn 2018

Isathe skrev 2018-01-26 08:03:28 följande:

Ja då förstår jag att man är nöjd med 1. Detta är min första graviditet

:)

Jag hade gärna velat ha tvillingar men just nu känns det lite överväldigande.
  • Jmlwc
    Isathe skrev 2018-01-26 09:02:25 följande:

De förstår jag, du får uppdatera oss. Ska du boka något privat ul innan rul, för att ta reda på om de är 1 eller 2?

Ska på kub 9/2 så då får jag ju veta:)
  • Jmlwc
    M-west skrev 2018-01-27 13:46:21 följande:

Hej allihopa! Hoppar in här, gravid med första barnet i v.12. Har en fråga angående järnbrist, var hos bm förra veckan och tog blodprover och fick hem ett brev nu för några dagar sen om att jag skulle börja med järntabletter direkt. Det stod att mitt järnvärde ligger på 5 och alla jag pratat med säger att detta måste vara någon felskrivning eller liknande då det knappt går att ligga så lågt, så min fråga är om det är någon som vet vad man ska ligga på/ vad räknas som lågt? Har googlat runt men inte blivit något klokare.. Har naturligtvis varit och köpt järntabletter så hoppas det går upp nu i vilket fall som????

Ring din bm och fråga....

Tips är att äta blodpudding och leverpastej och annan järnrik mat för att även på så vis öka värdet.
  • Jmlwc
    beso skrev 2018-01-29 15:43:06 följande:

Hej alla! :) Två frågor. Någon som varit med om att må sämre från v 9/10? Jag är ff lika trött men illamåendet kommer oftare. Hjälper ju inte att äta ens! :/ Står ut iaf! Vet det kan va värre..

Sen undrar jag om den extrema tröttheten som gör mig typ sängliggande kan bero på järnbrist redan i 10?

Ska till min gyn om två dagar och kanske be om järnprov då? Kan man även få lågt blodtryck så här tidigt? :0

Ja du kan ha både lågt blodtryck och järnbrist. Men detta kollas på inskrivningsamtalet med din bm. Har du varit på det än?

Mitt iillamående har blivit bättre nu i v 11. Går in i 12 imorgon. Inte så galet trött längre.
  • Jmlwc
    Norisen skrev 2018-01-29 18:53:28 följande:

Jag slutade med koffein för jag helt enkelt är rädd för ett missfall.. Jag kanske är överdriven nu men tänker på det stackars lilla hjärtat som ska behöva bearbeta all koffein? Eller är jag helt överdriven nu?

Jag slutade också...
  • Jmlwc
    Norisen skrev 2018-01-29 18:53:28 följande:

Jag slutade med koffein för jag helt enkelt är rädd för ett missfall.. Jag kanske är överdriven nu men tänker på det stackars lilla hjärtat som ska behöva bearbeta all koffein? Eller är jag helt överdriven nu?

Jag slutade också...
  • Jmlwc
    kikif skrev 2018-01-31 18:53:20 följande:

Jag skapade en ny hemlig fb grupp, då den föregående verkade ha fulltecknat redan. Sänd mig era email kopplade till fb om ni vill vara med, och hojta gärna till om det är någon fler som kan tänka sig vara admin!

matildakg@hotmail.com
  • Jmlwc
    mkess skrev 2018-01-31 15:24:10 följande:

Nu har vi varit på kub och allt såg bra ut! :) Storleken stämde prick med ägglossningen, v13+2 idag och bf är 6 augusti. Jag har varit helt säker sedan jag blev gravid att detta blir en tredje tjej, men under ultraljudet kändes det som att vi kollade på en kille. :O

Härligt att allt såg bra ut. Fick ni reda på "siffrorna" på plats?
  • Jmlwc
    Kenthsdotter skrev 2018-02-01 04:11:35 följande:

Hej på er!

Måste bara fråga, någon mer än jag som sover dåligt på nätterna? Jag har inga problem att somna på kvällen, men vaknar ofta runt 4tiden på morgonen och kan inte somna om.. aldrig vart så förrän nu när jag är gravid.

Nån mer?

Jaaa samma här. Igår var jag vaken mellan 01-04. Inatt vaknade jag 03 och var vaken bra länge. Så jobbigt!
  • Jmlwc
    mkess skrev 2018-02-01 08:12:37 följande:

Vi skippade faktiskt blodprovet eftersom allt såg bra ut med bebisen (så egentligen gjorde vi ju inte kub utan bara u. ;)). Här får alla ett ultraljud runt v13 där de bestämmer bf samt kollar organ och nackspalten, sen kan man välja att gå och ta blodprov för trisomierna efteråt. Man brukar få vänta ungefär två veckor på siffrorna här. Stressigt!

Jaha ok! Jag lämnade blodprov den 25/1 och så har jag kub 9/2. Det ska ju tydligen ske när man är 12+3 :) Men vi från Västerås får åka till Sthlm och göra kub/ul.
  • Jmlwc
    Isathe skrev 2018-02-01 08:26:49 följande:

Får ni betala kub själva i sthlm då? Tillhör också Västerås, är 10+0 idag och funderat på kub men svårt att bestämma mig.....

Nej det kostar inget. Man får en remiss.
  • Jmlwc
    mkess skrev 2018-02-01 08:28:12 följande:

Ah, får ni veta siffrorna på en gång då när ni gjort blodprovet tidigare? :)

Ja det är det jag har hört i alla fall...hoppas!
  • Jmlwc
    mkess skrev 2018-02-01 08:28:12 följande:

Ah, får ni veta siffrorna på en gång då när ni gjort blodprovet tidigare? :)

Ja det är det jag har hört i alla fall...hoppas!
  • Jmlwc
    Isathe skrev 2018-02-01 08:55:04 följande:

Okej, vart lämnar man blodprovet i sthlm också? Jag kan inte bestämma mig om jag ska göra kub eller inte, å nu börjar de bli bråttom.

Nej din bm tar blodprovet. Du måste ringa till exempelvis Mama Mia i Sthlm och boka tid för kub. De skickar en remiss till dig för blodprov som du tar med till din bm.
  • Jmlwc
    mkess skrev 2018-02-01 10:24:19 följande:

Vad skönt att slippa vänta! Hade vi fått reda på resultatet samma dag samt bara fått veta om det var låg eller hög risk utan några siffror hade vi nog gjort hela kub av bara farten. Är detta första barnet ni gör kub med? :)

Ja det är det. Tänkte inte på det tidigare då det endast erbjöds kvinnor över 35. Men nu erbjuds det till alla. Nu är jag iofs 35:)
  • Jmlwc
    Kenthsdotter skrev 2018-02-01 21:18:02 följande:

Så skönt att höra att man inte är ensam! Börjar bli smått tokig på detta, blir ju så långa dagar och känns som man aldrig sover ut ordentligt.. borde man ta upp detta med barnmorskan? Min första graviditet och blir lite orolig att man utsätter sig för stress av sömnlöshet.. :/

Haha nej! Du kommer sova ännu mindre när bebisen är född:) Jag har inte sovit en hel natt på 10 år:)
  • Jmlwc
    LisaKMB skrev 2018-02-07 20:26:23 följande:

Jag har känt detsamma några gånger men tänkt att det är för tidigt. Är i vecka 11+5 idag. Hur tidigt kan en känna rörelser egentligen?Med mina andra två barn har jag verkligen inte känt så här tidigt. Möjligtvis vecka 15 om jag inte minns fel. Vad har ni andra för erfarenheter?

Jag kände igår i v 13...
  • Jmlwc

Rul igår. Flyttad några dagar så nytt bf 16 augusti. Vecka 20 idag.

Och vet ni vad! Det är en tjej!!!!!

Jag är så lycklig! Efter 3 fantastiska killar ska vi få en tjej. Ojojoj pappas plånbok kommer bli tom ;)

Svar på tråden Augustibarn 2018