• Saanny

Augustibarn 2018

marran87 skrev 2018-01-12 19:30:45 följande:

Vad menade hon med inga garantier?!

Vad skönt att det hemska illamåendet försvann! Har du gått ner/upp något i vikt?

Hon menar att man aldrig kan veta hur barnet mår utan att göra en undersökning. Och sa att 50% av alla graviditeter slutade i missfall. I och med att man mycket tidigare nuförtiden upptäcker att man är gravid så upptäcker man även fler missfall som tidigare bara skulle tas som en sen mens.

Men jag är jättenöjd med henne. Hon är väldigt rak men också förstående till min oro. Men som sagt blev lugnad när hon sa att mina symtom inte lät som MA.

Jag har inte gått upp nämnvärt i vikt. Men det är lite missvisande, för jag tränade väldigt mycket, tränar en del nu med men mycket lugnare, vilket gör att mina muskler har vägt en del, dessutom så binder kroppen vätska när man tränar. Så nu när jag teänar lugnare har jag ju tappat lite massa. Men äter hela tiden. Min gamla kollega tyckte jag såg smalare ut. Men har två i min närhet som påpekat att man börjat se på min mage. Jag har svårt att se själv. Men får lita på dem. Haha. Är liten i kroppen men har ganska starka magmuskler som håller tillbaka vad som finns där i. Går in i vecka 12 på tisdag.
  • Saanny

Åh denna perioden är så sjukt jobbig. Går in i vecka 12 på tisdag. Symtomen började avta i mitten av vecka 10. Nu har jag endast hungern, lite ömma bröst och flåset vid hög puls kvar. Är orolig att det inte är som det ska. Man jan ana en liiiren bula under naveln. Men vågar inte planera något... barnmorskan sa att det inte var ovanligt att känna så. Men har svårt att njuta av hur bra jag mår.. har inte tillräckligt med symtom för att få ett ul. Men min temp ligger fortfarande högt, vilket indikerar höjt hormon. Försöker att inte tänka på det så mycket. Läskig period!!

• Saanny
    3hjärtan skrev 2018-01-14 13:25:27 följande:

Samma för mig! Så gjorde ett vul v10+ och hjärtat tickade. Men livrädd för det slutat sen dess. Kub till veckan nu. Vill bara den dagen ska vara över

Tror det är lugnt för din del!! ser man hjärtat i vecka 10 brukar väll allt gå bra :)! Min kompis mamma lugnade mig med att säga att hennes symtom försvann vecka 10 sen har hon aldrig mått så bra som när hon var gravid! Jag ska göra vul om en och en halv vecka pga min konisering. Men min BM visste inte om man kunde se något då för kan hända att bebisen flyttat högre upp. Då är jag ju i vecka 13-14. Men håller tummarna. Kanske kan övertala henne att vi ska lyssna på hjärtat på onsdag när jag ska dit för provtagning?? Vet att hon inte vill göra det så tidigt för hon vill inte skrämma en om man inte hör något.

Har du har missfall eller MA innan? (Behöver inte svara om det känns jobbigt.)
  • Saanny
    Enizz skrev 2018-01-14 16:25:13 följande:

Hej!

Jag hoppar gärna in i tråden. Hade ett MA i början av september. Upptäcktes på privat UL som jag bokat i V8 pga att mina symtom börjat avta i V6. Visade sig att graviditeten avstannat i V6. Denna graviditet har jag känt samma sak, avtagande symtom i V6. Har inte vågat glädja mig över graviditeten då jag varit så säker på få ett till MA. Men idag (V8+5) provade jag min doppler och hörde galloperande hjärtslag! Såå lycklig, börjar kännas som jag äntligen vågar vara glad och ställa in mig på bebis i Augusti!

Åh! Grattis!! Välkommen! När kommer bebisen?

Tror att MA kan visas hur som.. har hört om folk med superkraftoga symtom som fått chock på ul när det visat sig att barnet gått bort.. och har hört om avtagande symtom som inte varit något fel alls. Jag såg hjärta på vul i v 7. I vecka 10 började symtomen avta. Har som sagt lite smått kvar bara, men ytterst lite. Går in i vecka 12 på tisdag!
  • Saanny
    3hjärtan skrev 2018-01-14 16:33:48 följande:

2 mf

Vad jobbigt.. :/ men skönt att detta verkar gå vägen :)!!
  • Saanny
    lussebulle25 skrev 2018-01-19 12:06:39 följande:

Är väldigt trött, eller snarare energilös. Mår illa till och från. Längtar tills dessa första veckor är över så att man kan få vara pigg igen :) går in i vecka 9 imorgon!

Ska till min bm 31/1, och kommer då att vara i v 10 (9+4) och jag har tänkt på en sak. Jag vet att hon inte kommer göra vul/ul på mig, men doppler? Det borde hon väl göra? Har mitt första ul v 13 (12+3) och det kommer vara första gången vi ens får veta om barnet lever...

Då behöver vi ju inte boka ett privat ul om vi ändå kommer att få veta om hjärtat slår vid nästa mvc-besök. Så kommer hon att använda en doppler på mig om jag frågar?

Mina symtom började att avta i mitten av vecka 10, utom hungern... huuu äter som en häst hela tiden. Har varit superorolig och ville på senaste mötet med BM försöka höra hjärtat med doppler. Är i vecka 12 nu. Men hon vägrade. Det är typ bara 50% man kan höra på och hon ville inte oroa mig mer.

På tisdag får jag dock svaret.. ska undersöka min livmodertapp efter koniseringen och då kommer man se hur bebisen mår i magen. Är sjukt nervös då jag mår väääldigt bra!! Men har senaste dagarna inbillat mig att jag börjat kunna känna som ett tryck ner i buken. Borde vara ett gott tecken. Håller tummarna att allt ser bra ut. Har inte haft kramper eller någon blödning alls.
  • Saanny
    saijda skrev 2018-01-19 16:01:13 följande:

Var och gjorde VUL idag. Konstaterat missfall :(

Så kommer tyvärr lämna den här tråden..

Men lycka till ni alla och håller tummarna hårt för att det går bra för er <3

Nej! Vad jobbigt, jag beklagar verkligen. Ta hand om dig!
  • Saanny

Har läst alla inlägg men inte skrivit på ett tag. Visste inte vad jag skulle skriva då jag mått väldigt bra sen mitten av vecka 10. Har varit sååå orolig. Bara hunger och lite ont i brösten. Kräkte massa och va sjukt trött 6-9. Sen bara försvann det.

MEN va idag och såg en fin liten bebis enligt läkaren! Man såg tydligt hjärtat och att det var en bebis!! Så fin bild! Läkaren grattade mig till att jag mådde så bra :). Jag fick ändrad BF igen. Första gången flyttades jag från 10 aug till 8 aug. Nu flyttades jag till 6 aug. Så den växer på väldigt bra ????????.

Ingenting är ju säkert än, men att se ett friskt foster vecka 13 är så skönt!!

• Saanny
    beso skrev 2018-01-23 16:54:55 följande:

Grattis! :) Måste kännas så mkt tryggare Nu! :) Har läst att hcg sjunker efter v 9. Hoppas att må bättre då jag oxå o kunna få må bra o va glad! :)

Tack! Ja det var en stor lättnad! Hoppas du med snart slipper de värsta symtomen!
  • Saanny
    Johanna135 skrev 2018-01-22 22:43:26 följande:

Vi var på ultraljud idag och fick reda på att det bor två små barn i mig! Haha. Så fantastiskt. Båda hjärtan slog och de sprattlade. Så bf 20aug blir nog lite tidigare.. Vi ska dit igen nästa vecka och få reda på om det är enäggstvillingar eller två. Hoppas på tvåäggstvillingar då det är lite mindre riskfyllt!!! Åh. Ni andra har alla.bara en bebis?

Wow! Så kul!! Har du tvillingar i släkten? Är det första barnen?
  • Saanny

Vad kul att så många i gruppen verkar vänta tvillingar!! Måste vara ovanligt ändå? Jag är i slutet av vecka 13 och mår toppen :). Har varit pigg och fri från illamående ett par veckor. Är nästan säker på att jag kunnat känna lite fosterrörelser. Har ibs så kan min mage och alla rörelser i den utan och innan och den här känslan är ny! Som en liten fjäril långt ner i buken känns det. Nu kan man se min mage om man vet om vad som finns i den. Annars tror man nog bara jag är lite mullig.

Skönt att ni andra också börjar må bättre nu! Ända gången jag mår illa är om jag varit igång heeela dagen utan paus och sovit kasst. Då mår jag lite illa på kvällen. Men annars behöver jag inte ens vila efter jobbet och jobbar ändå med småbarn :).

Äter ni också så ni skäms?? Alltså Gud. Jag som skulle vara nyttig i min graviditet, är nyttig annars. Men det händer ju inte. Snabbt ska det gå, då blir det karameller eller kex.

• Saanny
    Aamon skrev 2018-01-28 01:25:22 följande:

Mitt största graviditetsbesvär (förtom illamåendet då) är huvudvärk av mina linser. Haft linser i över 10 år, men får sådan hemsk huvudvärk som gravid tydligen. Får bli glasögon resten av tiden... Någon mer som varit med om liknande?

Jag hade grymt ont i huvudet hela tiden i början. Hade aldrig ont i huvudet innan. Men har inte linser? Så berodde inte på det. Nu har jag bara ont i huvudet någon gång i veckan. Kanske ditt med släpper snart och du kan ha linser igen :).
  • Saanny
    Norisen skrev 2018-01-29 17:47:31 följande:

Jag hade en teori om att det kan ha o göra med att man trappar ner på koffeinet? Jag är en kaffefantast och slutade tvärt med kaffe/nocco samma dag som jag fick reda på att jag var gravid. Förr fick jag ont i huvudet om jag var vaken tillräckligt länge utan koffein och tror det kan vara åtminstone en av alla bidragande faktorer? Jag vet inte, hur gör ni med kaffeintaget??

Jag tror det är hormonerna som gör att man går ont i huvudet. Men är man koffeinberoende så bidrar det nog lite också. Jag drack varken te eller kaffe i början för jag mådde så illa. Men när illamåendet släppte så började jag dricka te och kaffe igen i slutet av vecka 10. Dricker ca 1-2 koppar kaffe om dagen och kanske 1 kopp te.
  • Saanny

Jag har ju som sagt varit orolig tidigare då mina symtom avtog så tidigt i gaviditeten. Var på vul förra veckan (v12+1) och såg en frisk och pigg bebis, tydligt på skärmen. Så är lugnare nu. Nu har magen dessutom börjat synas tydligt så det bidrar ju till att det känns verkligt.

Men nu till saken! Jag hade en tes om att huruvida man är känslig för hormoner allmänt eller ej påverkar hur man mår i graviditeten. Detta lyfte jag med min gyn som sa att man inte kunde veta säkert men att det absolut kunde stämma. På mig stämmer det, jag har aldrig reagerat på hormoner. Har testat massa p-piller och p-ring utan att få en enda biverkning. Fick inte ens biverkningar av preparaten jag fick för att stimulera ägglossning då jag hade oregelbunden. Jag mådde illa och kräktes till och från i 3 veckor, va trött och hade ont i huvudet. Sen mådde jag bra. Min gyn trodde det kunde hänga samman.

Stämmer tesen på er? Ni som mår dåligt av hormoner, har ni även tuffa graviditeter med illamående osv?

• Saanny
    Norisen skrev 2018-01-29 18:53:28 följande:

Jag slutade med koffein för jag helt enkelt är rädd för ett missfall.. Jag kanske är överdriven nu men tänker på det stackars lilla hjärtat som ska behöva bearbeta all koffein? Eller är jag helt överdriven nu?

Nä :) man göt ju vad som känns bra :). Jag går på Livsmedelsverkets rekommendationer. Där står det 3 små koppar kaffe. Alla mina vänner drack kaffe under sina graviditeter och ingen av de har fått sjuka barn eller missfall. Kanske därför jag är lite lugnare. Men skulle aldrig druckit energidryck!! Och dricker oftast bara en kopp kaffe på morgonen.
  • Saanny
    varmlanning skrev 2018-01-29 18:58:50 följande:

Jag vet inte om det kan stämma. Jag mådde relativt bra förra graviditeten. Hade några kvällar hit och dit då jag mådde lite illa. Men inte så att jag spydde eller tappade livsgnistan. Nu däremot, med barn nummer 2 i magen, så mår jag så obeskrivligt illa attjag knappt ser något ljus i tunneln. Mår illa konstant från att jag vaknar till att jag somnar trots mediciner. Spyr emellanåt och har allmän sjukdomskänsla och trötthet. Jag tror att alla graviditeter kan vara olika. Sen finns de såklart de som inte reagerar på en enda graviditet och sen de som reagerar dåligt på alla. Det kanske har att göra med vad det är för liten krabat därinne och vad den kräver x)

Usch fy för att må så!! Klarar du hormoner allmänt bra? Jag funderar mycket så tycker det är kul att se samband mellan mående. Det är väldigt intressant hur det kan skilja så mycket från graviditet till graviditet? När är du beräknad? Hoppas att det vänder snart för dig!
  • Saanny
    mkess skrev 2018-01-31 15:24:10 följande:

Nu har vi varit på kub och allt såg bra ut! :) Storleken stämde prick med ägglossningen, v13+2 idag och bf är 6 augusti. Jag har varit helt säker sedan jag blev gravid att detta blir en tredje tjej, men under ultraljudet kändes det som att vi kollade på en kille. :O

Grattis! Jag är beräknad till samma datum, men vet inte hur bra det stämmer för har blivit flyttad en gång innan, först va det den 10onde, sen 8onde och nu 6e. Haha. Den 6 e augusti stämmer inte med när jag hade ägglossning, eller när jag tror jag hade det! Men läkaren mätte bebisen på vul och sa att den va i den storleken.. hoppas inte den fortsätter växa i samma takt.. har redan en tydlig mage... trodde inte den skulle komma nu. Men hellre att den syns så man kan börja förstå. Trodde också jag väntade en tjej fram till vul förra veckan då jag fick känslan av en kille!
  • Saanny
    mkess skrev 2018-02-01 08:20:34 följande:

Tack! :) Våran växte också 3 extra dagar från v9 till igår, fast iofs växte den ju ikapp och inte förbi sina datum. Ni kanske väntar en kille då?! De brukar ju växa på sig mer än tjejerna! Ska du göra något mer ultraljud snart eller blir det rul nästa gång? Kanske blir julibebis för er till slut. ;)

Haha vi får se :), egentligen ska man ju inte tro på tecken, men har alla tecken för en kille. Visste inte att pojkar växte till sig snabbare, så då va det ytterligare ett som tyder på en kille. Vilket är konstigt för va 100 på att det var en flicka första tiden! Kändes så fram till andra Vul.

Hoppas att jag slipper föda i juli, vill typ gå över tiden så alla på kk har hunnit komma tillbaka från semestern.. sjukt att man redan börjar oroa sig för förlossningsvården..
  • Saanny
    Kaprifola skrev 2018-02-04 14:38:49 följande:

Hej alla, jag har läst i tråden ett tag men inte vågat skriva då jag har haft 4 tidiga missfall i bagaget. Nu är jag i vecka 12+6 å börjar smått slappna av. Jag har bokat ett privat ultraljud till den 8 februari. MEN jag har en barn som är 2 år, och han har åkt på en superförkylning med feber och ögoninflamation. Jag var först orolig att det inte skulle hinna lägga sig tills på torsdag men börjar nu känna att det kliar i mina ögon.

Får man gå på ultraljud med ögoninflamation?

Jag tänker eftersom det är så smittsamt,kanske inte skulle uppskattas av övriga besökare och personal. Jag ska ringa å fråga förstås. Men det känns så jobbigt då jag sett fram emot denna milstolpe och att få se att det är en liten bebis som växer. För mig skulle det stilla mitt sinne enormt. Jag har svårt att våga vara glad. Ville nog mest skriva av mig..

I övrigt har jag fått en liten bula. Jag har mått väldigt imla och kräkts i några veckor. Så var det inte med förra barnet. Nu mår jag bra så det känns bra och oroväckande på samma gång.

Grattis!! Jag förstår sin oro. Har man haft en väg kantad av problem för stt bli gravid så är det svårt att tillåta sig vara glad. Jag hoppas de har gjort utredning på dig pga missfallen? Kan bli så arg på kvinnovården som bagatelliserar allt som händer oss kvinnor som normalt. Utan att se till varje enskilt fall.

Men skönt att du är så långt gången nu!! Jag kände samma som du när symtomen försvann, men det blir mer verkligt när man börjar se bulan :)!
Svar på tråden Augustibarn 2018