• Panke

Era bästa tips och strategier när barnen är stimmiga?

Hej!

Det absolut jobbigaste med att vara förälder tycker jag är när barnen går upp i varv och blir "stimmiga". Det vill säga, de triggar igång varandra, flamsar och tramsar och blir stört omöjliga att nå och göra något vettigt med. Dels är det i största allmänhet irriterande, dels är det störigt när man behöver göra något, typ ge sig iväg till tåget eller liknande, och de klättrar på väggarna och har JÄTTEKUL. 

Att säga till hjälper inte, för det är så himla kul att vara igång att de knappt hör mig. Och jag blir irriterad, frustrerad, till sist arg, och så blir det himlans trist för alla.

Vad gör ni för att "få ner ungarna på jorden" när det behövs? 

Och går det någonsin över ? I så fall när?

(mina barn är 6 och 7 år, normalstörda, och jag blir tokigt på stimmandet mellan varven)

• Svar på tråden Era bästa tips och strategier när barnen är stimmiga?
  • lövet2

Delar på dem. Jag vänder mig till en i taget i stället för till båda. Bäst är om jag kan skicka en av dem för att hämta något, så jag får den andra i enrum.

• Panke

Tack!

Jag håller med, toppen när man har möjlighet att dela på dem eller skicka ut dem. Men jag tänker på de situationer då det inte går. Typ, när man är på väg någonstans. Mina barn blir ofta så exalterade av att "vi ska göra/hälsa på/titta på X" att de studsar fram...

• lövet2
    Panke skrev 2017-12-18 17:58:09 följande:
    Tack!

Jag håller med, toppen när man har möjlighet att dela på dem eller skicka ut dem. Men jag tänker på de situationer då det inte går. Typ, när man är på väg någonstans. Mina barn blir ofta så exalterade av att "vi ska göra/hälsa på/titta på X" att de studsar fram...
    Nej, jag menar inte att dela på dem någon lång stund. Bara tillräckligt länge för att man ska kunna nå fram till en av dem. Om den ena lugnar sig, så är det lättare att lugna den andra sedan. En minut kan räcka.
  • FruSötPotatis

Förstår precis hur du känner, ibland är det verkligen så jobbiga så att man inte vill något hellre än att drämma till dem lite lätt. Men det gör man självklart inte!

Det bästa sättet är istället att bestämt visa vad som gäller. Vi har ett sepicellt kodord i familjen. Säger jag eller deras far det så vet de att det är allvar, då tolereras inte flams längre. Istället ber de först varandra om ursäkt för att sedan säga förlåt till oss.

Det tog ett tag att få de att förstå allvaret av kodordet, men är man bara tillräckligt koncis så krävs det inte alltför mycket tid. I början var vi även tvungna att koppla kodordet till olika negativa saker, men det behövs inte längre. Antar att det hjälper med minnena från början av "träningen" för att de ska sköta sig.

• FruSötPotatis
    PelleSwanzlos skrev 2018-01-21 21:52:17 följande:

Om ungarna beter sig som riktiga svin och stojar omkring brukar jag ta en blandning av 2 dl lacknafta och 3 sömnpiller som jag låter koka ihop och gotta till sig på spisen under låg temperatur. Sen låter du hopkoket stå i drygt 2 minuter innan du ger det till dom små rackarna. Den metoden som jag har sett funka bäst är intravenöst med ett lätt stick i nacken, då däckar dom direkt efter typ 30 sek.

Hoppas detta var till någon hjälp! :)

Vad fan säger du? Är det där ens hälsosamt? Eller möjligtvis under kortare perioder, men att ge det till dem regelbundet kan väl ändå inte vara bra?
  • FruSötPotatis
    Mirelle skrev 2018-01-21 21:48:11 följande:

Timer, 5 min. Blir knappt roligt när de får ;)

Vad innebär detta?
  • Mirelle

Tja, typ... När de är uppe i varv för mycket så säger vi att

OK hörni, nu får ni hålla på i 5 minuter. När klockan ringer är det slut och ni får lugna ner er. Från och med ...med...NU! /... ev påminnelse när det är 1 minut kvar.. . /ok, tiden är slut, nu [ vad de ska göra ].

Det blir förutsebart och funkar jättebra för oss (och tenderar att ta udden av det roligaste på en gång ibland). Vår äldsta är 6, men jag har hört om flera familjer som kör samma sak och det funkar för många.

• beso

Tycker själv detta är Jättesvårt! Fått flera tips här dock! Själv motiverar jag ofta med att - är ni duktiga nu så..' men inte ska man behöva hitta på nåt kul eller belöning hela tiden för att få dom att lyssna!! :/

• legomum

Hittar på något som bryter allt och som får dem intresserade.

Brukar inte diskutera att de är uppe i varv de är ju 9 ggr av 10 glada åtminstone. Så jag lägger fram den nya leken /experimentet /pussel/lego eller något annat jag tror fungerar.

Annars brukar vi ta oss ut så fort som möjligt och busa av oss all extra energi.

• Panke
    FruSötPotatis skrev 2018-01-21 21:47:33 följande:

Förstår precis hur du känner, ibland är det verkligen så jobbiga så att man inte vill något hellre än att drämma till dem lite lätt. Men det gör man självklart inte!

Det bästa sättet är istället att bestämt visa vad som gäller. Vi har ett sepicellt kodord i familjen. Säger jag eller deras far det så vet de att det är allvar, då tolereras inte flams längre. Istället ber de först varandra om ursäkt för att sedan säga förlåt till oss.

Det tog ett tag att få de att förstå allvaret av kodordet, men är man bara tillräckligt koncis så krävs det inte alltför mycket tid. I början var vi även tvungna att koppla kodordet till olika negativa saker, men det behövs inte längre. Antar att det hjälper med minnena från början av "träningen" för att de ska sköta sig.

Kan du berätta lite mer om hur ni gjorde?
Svar på tråden Era bästa tips och strategier när barnen är stimmiga?