• Panke

Era bästa tips och strategier när barnen är stimmiga?

Hej!

Det absolut jobbigaste med att vara förälder tycker jag är när barnen går upp i varv och blir "stimmiga". Det vill säga, de triggar igång varandra, flamsar och tramsar och blir stört omöjliga att nå och göra något vettigt med. Dels är det i största allmänhet irriterande, dels är det störigt när man behöver göra något, typ ge sig iväg till tåget eller liknande, och de klättrar på väggarna och har JÄTTEKUL. 

Att säga till hjälper inte, för det är så himla kul att vara igång att de knappt hör mig. Och jag blir irriterad, frustrerad, till sist arg, och så blir det himlans trist för alla.

Vad gör ni för att "få ner ungarna på jorden" när det behövs? 

Och går det någonsin över ? I så fall när?

(mina barn är 6 och 7 år, normalstörda, och jag blir tokigt på stimmandet mellan varven)

• Svar på tråden Era bästa tips och strategier när barnen är stimmiga?
  • Panke

Tack!

Jag håller med, toppen när man har möjlighet att dela på dem eller skicka ut dem. Men jag tänker på de situationer då det inte går. Typ, när man är på väg någonstans. Mina barn blir ofta så exalterade av att "vi ska göra/hälsa på/titta på X" att de studsar fram...

• Panke
    FruSötPotatis skrev 2018-01-21 21:47:33 följande:

Förstår precis hur du känner, ibland är det verkligen så jobbiga så att man inte vill något hellre än att drämma till dem lite lätt. Men det gör man självklart inte!

Det bästa sättet är istället att bestämt visa vad som gäller. Vi har ett sepicellt kodord i familjen. Säger jag eller deras far det så vet de att det är allvar, då tolereras inte flams längre. Istället ber de först varandra om ursäkt för att sedan säga förlåt till oss.

Det tog ett tag att få de att förstå allvaret av kodordet, men är man bara tillräckligt koncis så krävs det inte alltför mycket tid. I början var vi även tvungna att koppla kodordet till olika negativa saker, men det behövs inte längre. Antar att det hjälper med minnena från början av "träningen" för att de ska sköta sig.

Kan du berätta lite mer om hur ni gjorde?
Svar på tråden Era bästa tips och strategier när barnen är stimmiga?