• Celaena

Behöver åsikter vad är rätt och fel

Oj, vet du, jag hade inte accepterat upplägget som ni har ens nu innan bebisen kommit. Jag är verkligen en förespråkare av att man i en familj med bonusföräldrar och barn delar på ansvaret men jag hade ju aldrig accepterat att ta närmare 100 % ansvar för någon annans barn mer än absolut tillfälligt.

Ni måste sätta er ner och prata om det här. Det är ju orimligt att ni har varannan vecka om han ändå inte träffar barnen mer än någon timme på kvällen. Är det hans arbetstider som varit skälet till att han inte haft dem varannan vecka tidigare? 

Ofta är det ju så att föräldrar som inte är vana att ha stort ansvar inte förstår vilket jobb det är. Det är lätt att fem barn om man kommer hem när markservicen redan är gjort så att säga.

Jag undrar också, finns det inte möjlighet för skolbarnen att åka buss eller få skolskjuts? 

• Celaena
    Marabou29 skrev 2017-12-26 11:06:23 följande:
    Ja, det är pga hans arbetstider. Han hade dem varannan helg innan och det är då han är ledig. När alla 5 barnen är här så visst är det sjukt mycket att göra och mycket skrik och bråk och vissa dagar tycker jag att det är jätte jobbigt men biter ihop. Så även om det alternativet finns med skolskjuts så är det inte där det största problemet ligger. Det kommer att vara mycket jobb hemma efter skolan också. Och jag är inte villig att bränna ut mig med 6 barn ensam. Som ja skrev innan så har jag inga problem med att ha dem här i varannan vecka men det funkar bara fram tills bebisen är här. Jag gick med på att ha dem här och hjälpa till med allt varannan vecka men självklart håller det inte när en bebis till kommer. Känns som alla håller med mig där förutom han. Blir så förbannad på han för att jag tycker han bara tänker på sig själv och sina barn där. Han bryr sig inte ett dugg om vilket ansvar och arbete det innebär för mig

Nej, jag förstår att skolskjuts inte skulle göra någon magisk förändring utan det var bara en liten detalj jag reagerade på då det framgår att det är skolbarn. Jag har själv lång väg till skola för barnen och vet att det tar både tid och energi att åka runt och samla ihop ungar, det blev himla skönt för mig när de började åka buss och skönt för dem också då det i slutändan blev mer tid över efter middag.

Jag är helt och hållet på din linje, jag hade aldrig gått med på att axla ansvaret för sex barn ensam om jag hade en partner. Det är ju det att han måste förstå vilket jobb det är. Han är säkert jättefin med barnen den stund han är med dem men det är lätt att vara en bra förälder när man slipper ifrån mycket annat. Om han haft varannan helg tills nyligen så har ju barnens andra föräldrar varit de som dragit det största lasset och nu när ni lever ihop så är det du som har huvudansvaret så jag tycker tyvärr att det luktar lite klassisk kvinnofälla och det brukar vara svårt att få dem att förstå. Jag hoppas det löser sig för dig. Och att du inte resignerar och tar det här.

• Celaena
    Marabou29 skrev 2017-12-26 11:52:04 följande:

Okej nu har jag fått några svar och jag är glad över alla svar jag fått. Jag behöver inte ha dålig samvete över mitt val, att jag inte kommer att ställa upp med att ha barnen varannan vecka när han arbetar när bebisen kommer. Jag började känna dålig samvete efter vårat bråk igår och började könna mig som en dålig människa som är elak som vägrar ha barnen här varannan vecka. Jag ska också orka med mina egna barn samt mig själv.

Nej, du ska absolut inte ha dåligt samvete. Han har gjort de här barnen och de har två föräldrar som har ansvar över dem. Som jag sa tidigare, jag förespråkar absolut att man delar ansvaret i familjer med bonusar men det förutsätter att fördelningen med någorlunda jämn.

Sen tänker jag en annan sak och det är att barnen är ju där för att ha umgänge med sin pappa. Och hur fantastisk en bonusförälder än är så kan inte det ersätta föräldern. Jag har lite så med mina barn att hos sin andra förälder så träffar de nästan bara partnern och hon är jättebra på alla sätt och vis, jag tycker om henne och barnen tycker om henne, men de vill knappt åka dit för de tycker inte att det känns som någon mening när "pappa ändå inte bryr sig". (Deras ord, inte mina)

Svar på tråden Behöver åsikter vad är rätt och fel