• Jooosen

Vi som försökt med första barnet ca 1 år

Hej,

Försök 9 eller 10 just åt skogen. Nästa blir försök 10 tror jag. Här kan vi bolla tankar o frustration.. jag ska försöka samla mig till att ringa nånstans för utredning om några veckor men känns svårt att ta steget! Nästa äl är 2/5 och bim 15/2. Välkomna!

Försöker med första barnet sen april 2017
  • Svar på tråden Vi som försökt med första barnet ca 1 år
  • Jooosen
    LLW skrev 2018-05-20 19:57:03 följande:

Är det någon av er här som gjort hysteroskopi? Eftersom läkaren inte kunde få en klar bild av min livmoder och äggledare på spolningen har jag nu blivit remitterad till att göra en hysteroskopi, alltså en kameraundersökning av livmodern.

Det verkar som att det är lite större ingrepp än spolning/vul, många jag läst om blir sövda men jag ska endast få lugnande och lokalbedövning. Börjar bli rätt stressad inför undersökningen, spolningen var verkligen hemsk så jag ser inte fram emot att sätta mig i den där vidriga stolen igen..

När ska du dit? Hmm har faktiskt inte hört talas om det. Bra ändå att de kollar extra! Ja har inte ens fått göra spolning alls :/. Hoppas d inte gör alltför ont!
    Just påbörjat utredning för ofrivillig barnlöshet
  • LLW
    Jooosen skrev 2018-05-20 20:55:34 följande:

När ska du dit? Hmm har faktiskt inte hört talas om det. Bra ändå att de kollar extra! Ja har inte ens fått göra spolning alls :/. Hoppas d inte gör alltför ont!

Hade aldrig hört om det heller :/ men dom vill veta hur min livmoder ser ut så dom vet hur dom ska gå tillväga när vi gör ivf sen i höst. Det är såklart bra men börjar bli nojjig.. vet heller inte om det är med spolningen, att man inte får ha sex veckorna innan för att man inte får riskera att man är gravid.. försökt hitta info men står väldigt blandat. Ringer kliniken imorgon och kollar.

Vore skittråkigt om det är så, då har vi missat två månaders försök eftersom vi hade spolningen förra gången. Tiden bara springer iväg :(

Spolningen gjorde jätteont på mig, men det är olika för alla! Dessutom fick hon hålla på extra länge och spruta in dubbel mängd vätska för hon inte såg nått. Är det som "vanligt" gör det säkert inte lika ont! Har du fått någon tid för att göra det än?
  • Jooosen
    LLW skrev 2018-05-20 21:58:44 följande:

Hade aldrig hört om det heller :/ men dom vill veta hur min livmoder ser ut så dom vet hur dom ska gå tillväga när vi gör ivf sen i höst. Det är såklart bra men börjar bli nojjig.. vet heller inte om det är med spolningen, att man inte får ha sex veckorna innan för att man inte får riskera att man är gravid.. försökt hitta info men står väldigt blandat. Ringer kliniken imorgon och kollar.

Vore skittråkigt om det är så, då har vi missat två månaders försök eftersom vi hade spolningen förra gången. Tiden bara springer iväg :(

Spolningen gjorde jätteont på mig, men det är olika för alla! Dessutom fick hon hålla på extra länge och spruta in dubbel mängd vätska för hon inte såg nått. Är det som "vanligt" gör det säkert inte lika ont! Har du fått någon tid för att göra det än?

Ja det ör ju drygt om ni missar igen!! Nä alltså jag tog upp d nu på första mötet men han sa att ja inte behöver det pga regelbunden mens och äl plus att allt såg bra ut. Känns förjävligt för ja vill verkligen göra en spolning. Men tänker att om man blir remitterad till ivf så kanske man kan be om det hos dom eller något. Vetifan. Just nu stämmer många av mina symptom in på endometrios så tror Kanake att det är något sånt som spökar för oss. Hoppas både du o jag kan börja med ivf efter sommaren och att det inte är så lång väntan då!
  • Jooosen
    LLW skrev 2018-05-20 21:58:44 följande:

Har din sambo gjort spermaprov än?
  • Hedblomster
    Jooosen skrev 2018-05-19 15:45:05 följande:

Fan va trist :(. Förstår att du får jobbiga minnen som kommer tillbaka :(. Vad är nästa steg för er? Fick mens förra söndagen så är på cd7 idag. Min sambo gjorde spermaprov i måndags så vi ska maila läkaren på torsdag och får förhoppningsvis (positivt) svar då. Men hur som så kommer nog inget mer hända innan sommaren. Tänk förra sommaren tänka ja ?att nästa sommar ör man säkert gravid?... jo tjena.. kram

Hoppas spermaprovet är bra för er! Väntar också svar, sambon gjorde 7 maj. Får brev hem men det tar tid... vill inte ringa och be om resultaten för de är inte så trevliga. Nästa steg för oss... jadu. Läkaren sa ju mest att för ivf måste vi ha försökt 2 år... men hon sa att om vi mot förmodan inte blir gravida under sommaren ska vi höra av oss efter så kanske hon skriver en remiss då. Tror absolut inte att vi kommer bli gravida under sommaren så...

För er då? Kommer er läkare göra någon bedömning av proverna och skicka er vidare? Min läkare vill inte hjälpa alls typ
    Bloggar på havingyourbaby.vimedbarn.se. Försökt bli gravid sedan mars 2017, utomkvedshavandeskap i maj 2017.
  • Jooosen
    Hedblomster skrev 2018-05-21 06:22:20 följande:

Hoppas spermaprovet är bra för er! Väntar också svar, sambon gjorde 7 maj. Får brev hem men det tar tid... vill inte ringa och be om resultaten för de är inte så trevliga. Nästa steg för oss... jadu. Läkaren sa ju mest att för ivf måste vi ha försökt 2 år... men hon sa att om vi mot förmodan inte blir gravida under sommaren ska vi höra av oss efter så kanske hon skriver en remiss då. Tror absolut inte att vi kommer bli gravida under sommaren så...

För er då? Kommer er läkare göra någon bedömning av proverna och skicka er vidare? Min läkare vill inte hjälpa alls typ

Okej! Hur lång tid kan d ta att få resultatet typ? Vi skulle maila 10 dar efter provet gjorts. Så ska maila på torsdag o se om vi kan få svaret då. Stackars er, denna jäkla väntan. Hoppas de kan hjälpa er vidare redan efter sommaren. Det hoppas jag på för oss. Vi har inte bestämt med läkaren hur vi skulle gå vidare men vi pratade om ivf redan på första mötet och han rekommenderade ett bra ställe. Gäller bara att sambon har några spermier!! Vi får försöka släppa det under sommaren även fast det är oroligt svårt... <3
  • LLW
    Jooosen skrev 2018-05-20 22:06:52 följande:

Har din sambo gjort spermaprov än?

Han har gjort två till och med.. första visade nedsatt rörlighet så läkaren ville göra om det för att se om det bara var en tillfällighet. Så 7 veckor senare gjorde han det igen och tyvärr fick han ännu sämre då, nedsatt rörlighet och antal. Min man hade det på kän, inför första hade han tagit massor specialtillskott och ätit bättre, men inför andra hade han slarvat. Det blev väldigt tydligt att det påverkar hur han lever så nu inför ivf är det nyttig mat och tillskott som gäller!

Ska din få göra prov snart? Hoppas du får göra spolning! Jag ville verkligen göra det, tänkte att jag skulle känna mig så "ren" efteråt, men när jag fick svaret kände jag mig bara smutsig och missbildad där nere :( men hellre att man vet hur det ligger till antar jag!
  • LillaAw
    Jooosen skrev 2018-05-15 16:13:52 följande:

Härligt! Spännande på

Måndag : D

Nu är äggplocket klart. Hade 16 äggblåsor och i dem fanns 16 ägg. Är lite groggy nu men det gick så bra. Äggledarspolningen var 100 gånger värre än den här operationen. Nu ska de bara befruktas med, så man vågar knappt ta ut någon lycka än. <3
    Påbörjat IVF 2018 nouw.com/nar2blir3
  • Långväntanefterdig
    LillaAw skrev 2018-05-21 10:48:51 följande:

Nu är äggplocket klart. Hade 16 äggblåsor och i dem fanns 16 ägg. Är lite groggy nu men det gick så bra. Äggledarspolningen var 100 gånger värre än den här operationen. Nu ska de bara befruktas med, så man vågar knappt ta ut någon lycka än. <3

Va skönt att ha det gjort jag längtar tills det är min tur :( inte ens ett datum än så de känns låååångt borta. December ngn gång om man hinner innan julstängt. Annars januari... skönt att det gick så bra för dej!
  • Jooosen
    LillaAw skrev 2018-05-21 10:48:51 följande:

Härligt!! När blir det insättning? Har läst bloggen. Starkt jobbat med sprutor o allt :) kram!
Svar på tråden Vi som försökt med första barnet ca 1 år