• ALM82

Hur mycket leker ni med era barn?

Hej!

Jag är gravid och har även en bonusson på 3.5 år.

Jag undrar hur mycket ni leker med era barn? Gör ni det jämt eller leker ni aldrig eller då och då?

Anledningen till att jag frågar är främst för att jag känner att jag inte kommer att bli någon "lekmamma", samt att jag tycker mig se fler och fler barn (oftast ensambarn utan syskon)  som inte har någon fantasi och som alltid vill/behöver att en förälder ska vara med vid leken. 
    Självklart kommer jag att leka med mitt barn, men jag vill inte leka så pass mycket att hen blir beroende av ha mig med vid varje lektillfälle. 

Hur ser ni på saken?

(Och snälla, inga påhopp om att jag kommer bli en dålig mamma för att jag inte leker med mitt barn o.s.v, jag ställer en genuin fråga och är beredd att ändra på mitt synsätt)

• Svar på tråden Hur mycket leker ni med era barn?
  • ALM82
    Anonym (Mamma) skrev 2018-02-14 14:54:21 följande:

Jag leker alldeles för lite med min 1,5-åring. Tiden då vi inte gör något speciellt så leker hon själv kanske 50% av tiden, sitter i mitt knä eller klättrar på mig kanske 35% och tittar på när jag gör annat (jobbar, kollar på film eller när sambon spelar, städar etc) och leker kanske 10% av tiden med henne. 5% leker hennes syskon (som är mkt äldre) med henne.

Varför tycker du att det är alldeles för lite? Har du märkt det på henne på något sätt?

Tack iaf för svar! 
  • ALM82
    Anonym (Leka) skrev 2018-02-14 16:33:09 följande:

Jag är inte så förtjust i lekandet på golvet. När dottern var bebis så sjöng och läste jag mycket för henne, gick på promenader, gjorde saker hemma medan jag hela tiden pratade med henne och visade, förklarade. Lekte lite grann också såklart. Idag är hon 3,5 och vi ritar, pysslar, lagar mat, bakar, går ut, badar, läser en massa, spelar spel, pussel...och lite lek. Pappan är en riktig lekpappa, men vi försöker träna henne på att leka lite själv också.

Kan tillägga att det finns inget jag älskar mer (förutom kaaaanske att få sova längre än till 6 en söndagsmorgon...) än att spendera tid med dottern. Men leka är inte min starka sida.

Tack!
    Det är såhär jag känner med! Självklart så vill jag ju spendera tid med mitt barn och göra saker, men just att sätta mig ner och leka på golvet känns inte riktigt som min grej... :) Men har ibland känt att man kanske borde "tvinga" sig, och därför kände jag att jag ville få lite input av andra... 
  • ALM82

Tack alla för svar! :)

Jag känner mig faktiskt lättad att det inte bara är jag som inte är "lekmamma" och att barnet inte nödvändigtvis kommer känna av det så länge man umgås och gôr saker tillsammans.

• ALM82
    Anonym (Leka) skrev 2018-02-14 17:03:16 följande:

Precis! Det är tiden och umgänget tillsammms som är det viktiga. Sen kommer man kanske inte ifrån lekandet helt och hållet. Men det är helt ok för barnet att ha lite tråkigt ibland, det föder fantasin och kreativiteten. Tror du blir en toppenmamma!

Tack så mycket, jag hoppas det! ????
  • ALM82

TACK så mycket allihopa!

Hade inte sett att jag fått så många svar.

Dessutom väldigt utförliga! FL kan vara jobbigt, men ibland så får man såna här svar och det gör så mycket nytta för en grubblare som jag.

Jag tar mig till allt det ni har skrivit, tack ännu en gång!

Svar på tråden Hur mycket leker ni med era barn?