• linanton

VILL FÅ KONTAKT MED NÅGON SOM FÅTT BARN GENOM ÄGGDONATOR

Hej alla vänliga där ute!

Vi fick veta för några månader sedan att vi endast kan få barn genom äggdonation.
    Nu har jag hunnit smälta det och accepterat situationen men nu skulle vi så gärna vilja få kontakt med någon där ute som har fått barn genom den här metoden utomlands.

Vår största fråga och oro är till vilket land vi ska vända oss till? 

Vilket land rekommenderar ni och varför? 

Vilka länder ska vi undvika och varför? 

Någon som fått barn och avråder, varför isåfall? 

Skulle även uppskatta någon som har fått barn och vill träffas.

Många frågeställningar :P 

Uppskattar all feedback vi kan få!

• Svar på tråden VILL FÅ KONTAKT MED NÅGON SOM FÅTT BARN GENOM ÄGGDONATOR
  • Maran73

Hej! Har bara erfarenhet fr AVA clnic i Riga, Lettland, men kan absolut rekommendera dem. Lätt kommunicera via mejl el Skype, svarar snabbt och engelskan är OK (beror förstås på vilken koordinator man har). Bor i Sthlm och är lätt att ta sig dit med båt el flyg. Proffsiga, snabba.. Vi lyckades på första försöket så är förstås nöjda. Vår tjej är 2 månader nu. <3 Kan absolut träffas men det beror ju på var du bor förstås.

ÄD är en fantastisk möjlighet för oss som egentligen inte kan få barn! Älskar min dotter precis lika mkt som min genetiska son, och hon känns lika mkt som mitt barn som min mans. <3

• linanton
    Maran73 skrev 2018-03-05 19:17:50 följande:

Hej! Har bara erfarenhet fr AVA clnic i Riga, Lettland, men kan absolut rekommendera dem. Lätt kommunicera via mejl el Skype, svarar snabbt och engelskan är OK (beror förstås på vilken koordinator man har). Bor i Sthlm och är lätt att ta sig dit med båt el flyg. Proffsiga, snabba.. Vi lyckades på första försöket så är förstås nöjda. Vår tjej är 2 månader nu. <3 Kan absolut träffas men det beror ju på var du bor förstås.

ÄD är en fantastisk möjlighet för oss som egentligen inte kan få barn! Älskar min dotter precis lika mkt som min genetiska son, och hon känns lika mkt som mitt barn som min mans. <3

åh det var fantastiskt att få svar, tack för att du tog dig tiden och underbart att ni fick en liten tjej, grattis! 
    Vad skönt att höra att du känner så. 

Ja, det verkar som att många här på forumen väljer Riga, men vad fick er att ta just det beslutet? 
    Det är ju en djungel med kliniker nu när man har börjat titta...
    och hur länge fick ni vänta från den första kontakten till att ni blev gravida? 

Bor i Sigtuna så jag kan absolut ta mig in :)) säg bara då det passar :=) 
  • Maran73
    linanton skrev 2018-03-05 21:30:46 följande:

åh det var fantastiskt att få svar, tack för att du tog dig tiden och underbart att ni fick en liten tjej, grattis! 

Vad skönt att höra att du känner så. 

Ja, det verkar som att många här på forumen väljer Riga, men vad fick er att ta just det beslutet? 

Det är ju en djungel med kliniker nu när man har börjat titta...

och hur länge fick ni vänta från den första kontakten till att ni blev gravida? 

Bor i Sigtuna så jag kan absolut ta mig in :)) säg bara då det passar :=) 

Tack! Svarar så gärna. Vi gjorde 2 IVF m egna ägg på annan klinik i Riga (IVF Riga) innan ÄD men var inte nöjd m koordinatorn så vi bytte t AVA som i princip alla verkade mkt nöjda med. Vi var alltså redan.. inkörda? på Lettland så kändes tryggt, och vi hade tagit diverse prover o sånt redan som bara kunde skickas över t nya kliniken utan krångel m översättning osv. Ren slump att det blev Riga fr början, googlade på ?IVF över 40? (är 44 nu) och fick upp deras annons. Lockades även av att de gör PGS i Riga, där embryona screenas för kromosomavvikelser vilket vi gjorde både med mina ägg/embryon o senare med donatorns. Tog kanske.. 3 månader fr första kontakt t positivt gravtest, supersnabbt! Men då hade vi som sagt redan lite prover som krävs undanstökat redan.

Är ju mammaledig så kan de flesta dagar, har inte så mkt åtaganden el partyn på schemat nu av förklarliga skäl. . Du kan ju skicka PM till mig så bestämmer vi ngt!
  • Löparnörden

Jag är mamma till en 4,5 årig äggdonationstjej som tillkom på vårt tredje försök på Karolinska Huddinge. Har också gjort 3 syskonförsök på IVF Riga i Lettland. Vid det tredje syskonförsöket fick vi en missed abortion i vecka 15 och efter det mäktade vi inte med fler försök varken fysiskt, mentalt och ekonomiskt. Då var det tufft men efter snart 2 år lever vi livet med vårat underverk och är så tacksamma att vi fått henne.

Svara gärna på fler frågor och funderingar då jag har ett antal år och försök i denna karusel av lycka, hopp och förtvivlan som äggdonation innebär.

Du får gärna pm mig.

• Löparnörden

Ska tillägga också att det aldrig känts konstigt att dottern inte har mina gener. Hon finns till tack vare mig och min man, givetvis med hjälp från den fantastiska donatorn som vi för alltid kommer vara evigt tacksam. Hon har växt i min mage, jag har ammat henne och funnits för henne från första sekunden. Och det har varit förälskelse från min sida från sekunden graviditetstestet visade positivt.

• linanton
    Löparnörden skrev 2018-03-06 11:16:13 följande:

Jag är mamma till en 4,5 årig äggdonationstjej som tillkom på vårt tredje försök på Karolinska Huddinge. Har också gjort 3 syskonförsök på IVF Riga i Lettland. Vid det tredje syskonförsöket fick vi en missed abortion i vecka 15 och efter det mäktade vi inte med fler försök varken fysiskt, mentalt och ekonomiskt. Då var det tufft men efter snart 2 år lever vi livet med vårat underverk och är så tacksamma att vi fått henne.

Svara gärna på fler frågor och funderingar då jag har ett antal år och försök i denna karusel av lycka, hopp och förtvivlan som äggdonation innebär.

Du får gärna pm mig.

Hej och tack för svar! 

Vad fick er att välja Riga bland den här djungeln? 

Har dem ingen garanti på kliniken? Har läst runt lite och vissa kliniker påstår att dem ger dig en barngaranti?? Finns det verkligen något sånt? 

och hur länge fick ni vänta mellan varje gång då det inte tog sig? 

Tack på förhand! 
  • linanton
    Maran73 skrev 2018-03-05 23:38:35 följande:
    Tack! Svarar så gärna. Vi gjorde 2 IVF m egna ägg på annan klinik i Riga (IVF Riga) innan ÄD men var inte nöjd m koordinatorn så vi bytte t AVA som i princip alla verkade mkt nöjda med. Vi var alltså redan.. inkörda? på Lettland så kändes tryggt, och vi hade tagit diverse prover o sånt redan som bara kunde skickas över t nya kliniken utan krångel m översättning osv. Ren slump att det blev Riga fr början, googlade på ?IVF över 40? (är 44 nu) och fick upp deras annons. Lockades även av att de gör PGS i Riga, där embryona screenas för kromosomavvikelser vilket vi gjorde både med mina ägg/embryon o senare med donatorns. Tog kanske.. 3 månader fr första kontakt t positivt gravtest, supersnabbt! Men då hade vi som sagt redan lite prover som krävs undanstökat redan.

Är ju mammaledig så kan de flesta dagar, har inte så mkt åtaganden el partyn på schemat nu av förklarliga skäl. . Du kan ju skicka PM till mig så bestämmer vi ngt!
    Ok då förstår jag.

Lyckas inte skicka ett pm, är ny här :P kan du försöka skicka till mig så kanske det går lite smidigare :) 
  • Maran73
    linanton skrev 2018-03-06 21:02:00 följande:

Ok då förstår jag.

Lyckas inte skicka ett pm, är ny här :P kan du försöka skicka till mig så kanske det går lite smidigare :) 

Klart!
  • guldlockar

Hej, 

Vi fick vår fina son via äggdonation på AVA i Riga och jag kan rekommendera dem av hela mitt hjärta. 

Jag är oändligt tacksam över den kvinna som frivilligt donerat sina ägg så att jag haft en fungerande "resväska" för att få vår son. 

AVA fick vi på rekommendation av dr Gottlieb på Sophiahemmet och jag tror inte att de skulle rekommendera ngt som de inte själva trott på. 

Har en vän som är läkare och hon berättade att forskning visar att de egenskaper som är du förstärker kroppen och de som inte är du förminskar kroppen varmed barnet blir lik dig. 

I ärlighetens namn kan jag också säga att jag är helt olika mina föräldrar och ingen gissar att min bror och jag är släkt, så gener är i sig inte allt... 

Hursomhelst, vi skulle aldrig vilja vara utan vår underbara kille och nu är vi i startgroparna för ett syskonförsök så vill du ha stöd genom resan finns jag här... 

Allt gott och all lycka till!

• linanton
    guldlockar skrev 2018-03-07 14:58:51 följande:

Hej, 

Vi fick vår fina son via äggdonation på AVA i Riga och jag kan rekommendera dem av hela mitt hjärta. 

Jag är oändligt tacksam över den kvinna som frivilligt donerat sina ägg så att jag haft en fungerande "resväska" för att få vår son. 

AVA fick vi på rekommendation av dr Gottlieb på Sophiahemmet och jag tror inte att de skulle rekommendera ngt som de inte själva trott på. 

Har en vän som är läkare och hon berättade att forskning visar att de egenskaper som är du förstärker kroppen och de som inte är du förminskar kroppen varmed barnet blir lik dig. 

I ärlighetens namn kan jag också säga att jag är helt olika mina föräldrar och ingen gissar att min bror och jag är släkt, så gener är i sig inte allt... 

Hursomhelst, vi skulle aldrig vilja vara utan vår underbara kille och nu är vi i startgroparna för ett syskonförsök så vill du ha stöd genom resan finns jag här... 

Allt gott och all lycka till!

Går också på Sofiahemmet men dem rekommenderade Finland men mest för att de har en öppen donation vad jag förstod det som och då jag kollat runt här så verkar de flesta mer nöjda med Riga :)

Och vad häftigt att man kan påverka. Är det mest utseendet elr även hur barnet beter sig ?

Och på vilket sätt kan man påverka?

Hur gammal är er son nu?

Hur många försök gjorde ni?

Fick ni spara ett ?syskonägg??

Många frågor ????
  • onewish

Hej! Jag sitter just nu med min älskade son på tre månader som kom till via äggdonation på karolinska i Huddinge. Det har varit oerhört tufft. Kämpandet med att bli gravida för att sedan acceptera att enda chansen var via äggdonation. Idag när jag sitter här med min fantastiska son känner jag att det var just han jag väntade på. Jag ör hans mamma ochkommrt alltid att att vara det och jag är så lycklig över att ens få möjlighet att bli mamma. det är klart att jag alltid kommer att bära på en sorg inom mig men samtidigt vet jag att vara en förälder handlar inte om genetiken utan om du tar hand om ditt barn och verkligen är en förälder. Finns så många som inte har föräldrar som bryr sig och jag kommer att göra allt för min son. Sen dessutom så har jag knytit an till min son redan under graviditeten som var fantastisk . Jag ångrar inte en dag att jag gjorde en äggdonation i Sverige det känns tryggt och var kostnadsfritt. Fråga mig gärna mer om du vill :)

• onewish
    onewish skrev 2018-03-08 05:40:35 följande:

Hej! Jag sitter just nu med min älskade son på tre månader som kom till via äggdonation på karolinska i Huddinge. Det har varit oerhört tufft. Kämpandet med att bli gravida för att sedan acceptera att enda chansen var via äggdonation. Idag när jag sitter här med min fantastiska son känner jag att det var just han jag väntade på. Jag ör hans mamma ochkommrt alltid att att vara det och jag är så lycklig över att ens få möjlighet att bli mamma. det är klart att jag alltid kommer att bära på en sorg inom mig men samtidigt vet jag att vara en förälder handlar inte om genetiken utan om du tar hand om ditt barn och verkligen är en förälder. Finns så många som inte har föräldrar som bryr sig och jag kommer att göra allt för min son. Sen dessutom så har jag knytit an till min son redan under graviditeten som var fantastisk . Jag ångrar inte en dag att jag gjorde en äggdonation i Sverige det känns tryggt och var kostnadsfritt. Fråga mig gärna mer om du vill :)

Vill också tillägga att man vet inte hur embryot påverkas i kroppen och ny forskning visar att embryot kan ärva av mamman som mottagit ägget. Häftigt är det! Sonen skulle aldrig funnits utan mig heller :)
  • UndrandeSökare

Onewish-Det kallas Epigenitik.

Trådstartaren - Det finns många länder och många kliniker att välja på så kontakta gärna flera kliniker och jämför ditt eget intryck av dem.

Det finns kliniker som gör ÄD i Polen, Tjeckien, Spanien, Grekland, Bsltländerna, Ryssland, Finland, Danmark etc

När vi skulle göra ÄD googlade jag runt, funderade endera på Serum i Aten som också är jättebra på immunförsvaret om man har problem med det, IVF Riga och AvaClinic. Men de flesta verkade missnöjda med ivfRiga och många var nöjda med AvaClinic så därför valde vi dem.

Går att flyga dit från Arlanda på 1 timme och det går båt också, AvaClinic ligger på gångavstånd från båtterminalen i Riga. Jag började med att gå in på deras hemsida en vardag under kontorstid och chatta med en av deras koordinatorer Veronika. Hon är duktig och jättebra, ta gärna kontakt med henne, svarar snabbt på alla frågor. Sen fortsatte vi kontakten via mail.

• Löparnörden
    linanton skrev 2018-03-06 20:54:09 följande:

Hej och tack för svar! 

Vad fick er att välja Riga bland den här djungeln? 

Har dem ingen garanti på kliniken? Har läst runt lite och vissa kliniker påstår att dem ger dig en barngaranti?? Finns det verkligen något sånt? 

och hur länge fick ni vänta mellan varje gång då det inte tog sig? 

Tack på förhand! 

Vi gjorde ingen djupare research utan läste om IVF Riga här på familjeliv, kontaktade dem och fick då en bra känsla.

Mig veterligt finns det ingen barngaranti hos IVF Riga, finns säker vissa kliniker som erbjuder det. Tror jag hört om en klinik i Tjeckien som skulle ha något sådant men då var behandlingen väldigt dyr.

Vi fick göra behandlingarna med en menscykels mellanrum.
  • UndrandeSökare

Tråfstartaren- Det finns flera kliniker som har olika slags barngarantier eller embryogarantier. Den mest kända är nog AvaPeter i Ryssland (St. Petersburg) där de har ett babygarantipaket som ger dig 80% av pengarna tillbaka om det inte fötts något barn efter 4 insättningar.

Det finns en podd på acast som heter "Jag vill ha barn", där två kvinnor pratar om hur det är att skaffa barn som ensamstående. Den ena av dem har tagit AvaPeters garantipaket och är nu gravid för första gången någonsin efter första insättningen i Ryssland.

Det finns också en klinik i Tjeckien och en i Polen som har olika former av garantier som jag vet om. Hos den ena får man nya frysta obefruktade ägg av en ny donator om man inte får minst 3 blastos första omgången.

• joy85

Hej! Vi har fått en liten kille via äggdonation för bara några veckor sedan. Jag gick in i lycklig bebisbubbla direkt och älskar denna lille hur mycket som helst. Dock hade vi en sköterska som klantade sig rejält. Hon hade inte läst vår journal eller hans journal och började prata gener med längd osv.....sedan kallade hon även donatorn för mamma. Jag blev jätte ledsen och kan nu inte sluta gråta och tankar började snurra. Tänk om vår lille pojk ser det så i framtiden med...helt plötsligt blev det jobbiga känslor som bubblade upp. Jag började tänka på att spelar dna någon roll, varför är jag ledsen över det när jag kämpat för att komma hit och få honom i famnen i flera år. Någon som har fått barn via äggdonation som berättat för sitt barn? Hur tog han/hon det? Hur se4 ni på vad omgivningen tycker eller har ni inte berättat? Skulle verkligen behöva prata med någon i samma situation och dela tankar.

• onewish
    joy85 skrev 2018-11-30 15:18:46 följande:

Hej! Vi har fått en liten kille via äggdonation för bara några veckor sedan. Jag gick in i lycklig bebisbubbla direkt och älskar denna lille hur mycket som helst. Dock hade vi en sköterska som klantade sig rejält. Hon hade inte läst vår journal eller hans journal och började prata gener med längd osv.....sedan kallade hon även donatorn för mamma. Jag blev jätte ledsen och kan nu inte sluta gråta och tankar började snurra. Tänk om vår lille pojk ser det så i framtiden med...helt plötsligt blev det jobbiga känslor som bubblade upp. Jag började tänka på att spelar dna någon roll, varför är jag ledsen över det när jag kämpat för att komma hit och få honom i famnen i flera år. Någon som har fått barn via äggdonation som berättat för sitt barn? Hur tog han/hon det? Hur se4 ni på vad omgivningen tycker eller har ni inte berättat? Skulle verkligen behöva prata med någon i samma situation och dela tankar.

Grattis till sonen !

Förstår dina känslor . Inte okej som sköterska att uttrycka sig på det sätter ! Självklart blir man ledsen och tar år sig men det är du som är hans mamma ingen annan. Jag har sagt ifrån när människor i närheten sagt onödiga kommentarer. Tyvärr handlar det mest om okunskap och därav kommer kommentarer som sårar en enormt mycket. Min bästa kompis kallade donatorn mamma och då sa jag tilö henne att det inte är okej att säga så och att det faktiskt är jag som är mamma. Sedan har några sagt att ska ni verkligen berätta det bättre ni är tysta om det han kommer aldrig att veta något och det gör mig irriterad men försöker tänka att det inte finns någon som kan säga något om den inte varit i vår sits. Men självklart tänker jag ofta på hur jag ska berätta det för sonen och när men tänker att jag kommer prata om det då och så från tidig ålder så det inte blir en stor sak av det hela utan att det är en naturlig del av vår familj och absolut ingen skamfylld hemlighet. Lika naturligt som det är att vara adopterad, ha två mammor eller två pappor osv. Finns via pm om du vill prata mer.
Svar på tråden VILL FÅ KONTAKT MED NÅGON SOM FÅTT BARN GENOM ÄGGDONATOR