• Jeex

Bim Maj 2018

storformatare skrev 2018-05-02 09:24:26 följande:

Hej! Jag hoppar över och ställer min fråga i maj-tråden också :)

Hjälp! Jag hade BIM 26 april och testade negativt, testade i lördags på BIM +2, negativt det med. Fick spottings i lördags kväll och det har fortsatt till igår, förväntade mig att mensen var på ingång men den kommer aldrig igång. Testade därför ?på skoj? i morse med det sista testet jag har hemma, och fick detta idag på BIM +6.. är det bara jag som är galen och ser två streck?? Kan vi ha fått till det på första försöket? Borde det inte ha visats tidigare i så fall, och varför har jag fortfarande spottings i trosan? Jag fattar ingenting, haha????????

Tycker mig se något. Grattis i så fall. Att det i så fall inte har visats tidigare kan ju bero på att äl skedde senare.
  • Jeex
    AllaGodaTingÄrTre skrev 2018-05-02 10:33:26 följande:

Grattis!!!

Och ja, nu startar en livslång oro! Hehe

Försök tänka så här: du väntar barn, inte missfall!

Ja men gud ja ;)

Jag njuter av att fått plus dock kommer inte oron avta för ett utomkveds tills vi fått bekräftat att allt ligger rätt. Har bara en äggledare kvar sedan förra gången. Så tanken på att jag väntar barn vågar jag int släppa ut helt och hållet.
  • Jeex
    Jahajaa skrev 2018-05-02 23:38:55 följande:

Grattis till alla er som redan plussat! :) En liten fråga.. prickade ni in ägglossningen helt nu när ni lyckades? Vill verkligen att det ska ta sig denna månaden ;)

Vi testade att ha sex varannan dag under den fertila perioden och prickade in äl-dagen och dagen efter. Det funkade för oss :)
  • Jeex
    Imra skrev 2018-05-03 07:00:46 följande:

Idag gjorde jag ett digitalt test bara förvar få det svart på vitt! :D bim idag.

Grattis :)
  • Jeex

Kändes så konstigt att vara den som fick ringa ett samtal till barnmorskan och boka in ett tidigt ultraljud :) Nu är det tre långa och lite oroliga veckor tills man får veta om det är ett x igen eller inte.

• Jeex
    Meemelie skrev 2018-05-03 17:17:41 följande:

Var tvungen att ta två test innan jag vågade lita på det. Men två test ljuger nog inte :) BIM+1/ ÄL+13

Stort grattis :)
  • Jeex
    louisejohansson skrev 2018-05-04 07:56:29 följande:

Tog ett till test imorse. Ser ett tydligt blått sträck nu :D:D bilden är redigerad då det var svårt att få med tydligt på bild!

Grattis :)
  • Jeex
    Felicia1022 skrev 2018-05-04 23:27:10 följande:

Hej hörni!

Jag har en fundering. Om man får positivt på ett ägglossningstest - betyder det att man kommer ha ägglossning inom de närmsta 24-48 timmarna eller betyder det att man har ägglossning just NU?

Det betyder att din äl kommer ske inom 1-2 dagar. Ett äl-test kan tyvärr aldrig bekräfta att äl kommer att ske.
  • Jeex
    H0nd3ndär skrev 2018-05-05 07:04:01 följande:

Plussade svagt redan i förrgår och idag fick jag detta. Tror jag börjar våga tro på det nu :)

Stort grattis
  • Jeex
    Anonym (Milia) skrev 2018-05-05 08:03:04 följande:

Jag hoppar gärna in här, även om jag ligger lite längre bak än alla er som testar positivt redan nu - grattis till er! ;)

Jag har velat ha ett barn till ett bra tag nu, men mannen har varit mer tveksam, igår kom han och sa att han ville att vi testar.

Jag har förväntad mens i morgon, så första ägglossningen vi siktar på blir i mitten av maj någon gång vilket innebär BIM i slutet maj enligt min cykel. Jag är ganska övertygad om att det inte kommer ta sig på första försöket, men alltid kul att följa andra i samma sits och sååå exalterad att vi äntligen ska börja försöka! 

Jag såg BIM-listan, så jag såg att här var fler som inte har BIM förens i slutet av månaden :)

Välkommen
  • Jeex
    theteacher skrev 2018-05-05 11:04:27 följande:

Hej tjejer!!

Imorse kan ha varit den sjukaste morgon nånsin. Jag vaknar, helt säker på att mensen anlänt och tänker att det är bäst att gå på toa och sätta i en tampong så inte sängen blir blodfylld.. Haha! Väl på toa, ingen mens... Tar ett gravtest bara för att jag är knäpp som jag är.. Visar direkt svagt streck, så tar ett till, visar svagt igen. Men kan fortfarande inte förstå nånting.. Tar ett ytterligare två test till varav de ena ett digitalt. Inte förrän jag ser orden gravid förstår jag att jag faktiskt testar positivt!!! Halelulejaaaa! Helt sjukt konstig känsla... Jag skulle ju ha mens, har inte haft några symptom över huvud taget och min temp sjönk som en trasig båt för några dagar sedan?? Förstår ingenting.. 

Så nu behöver jag er hjälp, hur kommer det sig att min temp sjönk drastiskt för några dagar sedan och jag ändå testar positivt? Jag lägger upp bilder så ni kan se både test och kurva. Tacksam om nån har någon kunskap om detta då jag fortfarande knappt tror på det.. 

Kan tyvärr int svara på varför din temp gör så. Men kan däremot säga ett stort grattis till ditt plus :)
  • Jeex
    Issari skrev 2018-05-05 12:08:40 följande:

Negativt test i morse och nu mensvärk. Känns extra jobbigt att ha mensvärk när besvikelsen också inverkar. Nästa omgång ska jag försöka att inte analysera så mycket. Blir bara så tokig på när mensen är sen och tempen segar med både upp och nedgång (i vanliga fall är det tvära svängar både vid ÄL och mens).

Fy så tråkigt. Men tycker att du gör rätt i att int analysera så mycket nästa omgång :)

Jag analyserade inget denna gången, noterade bara att jag började få mina symptom som jag vanligtvis får innan mens, men la ingen större vikt vid det hela.
  • Jeex
    mulin skrev 2018-05-05 09:37:16 följande:

Lite annorlunda funderingar här..

Jag och min sambo genomgår utredning för ofrivillig barnlöshet , då hans spermieantal var alldeles för lågt, endast 1 miljon/ml. Han har fått äta vitaminer och ska göra ett nytt prov om en månad ungefär för att se om resultaten är desamma.

Då vi försökt skaffa barn i flera år släppte jag på alla ÄL-stickor och allt som har med graviditet å göra då jag bars väntar ut tiden för IVF.

Nu hör till saken att jag alltid har en hyfsat regelbunden menscykeln (26-28dagar ) och har alltid mens i 6 dagar. Förra månaden hade jag en mens på 9 dagar och tycker bara det i sig var ovanligt. Denna månad är jag sen och har nu BIM+3 . Jag vet ju hur min sambos provsvar var och med de resultaten borde vi inte kunna få egna barn, men tog ändå ett gravtest igårkväll då mensen aldrig spökat sig förr. Det var negativt.

I mitten på mars opererade jag mig under narkos vid svanskotan, vet inte om det kan ha med saken att göra? För det är det enda ?ovanliga? som hänt i mitt liv, ingen koständring , viktnedgång/uppgång eller stress osv dom borde påverka min cykel..

Någon som har idéer ?

Det kan ju vara så att din äl skedde senare. Och eftersom lutealfasen i princip alltid är samma längd så blir ju även mensen förskjuten. Det kanske är så att du inte är på BIM+3 än :)
  • Jeex
    Sanssan skrev 2018-05-24 06:02:47 följande:

Hej tjejer!

Har följt denna tråd som många andra bim-trådar för jag tycker det är jätte intressant att läsa om symtom mm...vi skulle börja försöka bli gravida under sommaren men efter att inte känt av några pmssymtom denna månad och att jag hade en konstant molvärk i 3 dagar runt bim så testade jag efter jobbet i förrigår på bim+1/2, det blev 3 tester och 3 plus med e.m urin!

Det jag vill säga är att man behöver inte alltid ha massa symtom, det var just avsaknaden av symtom som fick mig att testa (och molvärken under bim) !

Så sluta jämföra och stressa :) det kommer när det är meningen <3

Stort stort grattis till de som plussat :) :)

Och lycka till alla andra <3

Grattis till ditt plus.

Dock tror jag inte att det hjälper att säga att man inte ska stressa och det kommer när det är meningen till de som får försöka månad efter månad. Står man där månad efter månad utan plus så tror jag inte det går att undvika stressen efter en längtan som är så stor.

Det är alltid lättare att säga sådant när man själv plussat, eller om det har gått fort. Bara en liten instickare att tänka på tills nästa gång.
  • Jeex
    Sanssan skrev 2018-05-24 10:44:37 följande:

Det är just att inte stressa som hjälper, varför tror du att många blir gravida just under semestern?

Det är klart att det är påfrestande att inte bli gravid efter fler försök, men därför är det bra att försöka tänka/fokusera på annat och må bra själv så kommer (oftast)det när man minst anar det.

Det har alltid varit min teori, även innan graviditeter.

Att många barn blir till under semestern är ju också för att många gärna vill ha vår/sommarbarn.

Absolut, om man är så stressad att mensen försvinner blir det ju svårare att bli gravid. Men hade stress varit en avgörande faktor på det sättet så hade ju inga barn blivit till i tex krigsdrabbade länder.

Jag tror dock att man ska vara lite försiktigt med att uttala sig om vad man borde/inte borde göra/tänka på för att bli gravid om man själv inte suttit i den situationen själv och haft det svårt.

Det är ju bara att läsa här inne hur de flesta som har svårt att bli gravida tycker det värsta är att få höra av man ?bara? borde slappna av och tänka på annat.
  • Jeex
    Sanssan skrev 2018-05-25 05:12:50 följande:

Först och främst har jag inte skrivit "bara" som du säger, självklart spelar många faktorer roll när man försöker skaffa barn!

Jag menade mer att jämföra och stressa efter symtom, för i vissa fall (i mitt fall) hade jag inga speciella..

Sedan är det ju faktiskt så att många blir gravida under semester, och det oavsett om man tar på vintern, sommar eller höst.. och jag vet att de flesta har semester snart så jag ville bara peppa lite!

Men jag ber om ursäkt då det verkar misstolkats... önskar så klart alla lycka till!

Du behöver inte oroa dig, har inte påpekat någonstans att det är du som har skrivit bara. Utan det är vad många med svårigheter att få barn uttrycker sig med att de ofta får höra, vilket jag också skrev. Men det är inte den viktiga aspekten här.

Jag kan däremot tycka att man ska vara sparsam med sina åsikter om att slappna om man själv blir gravid direkt.

Då undrar jag vad det är som kan misstolkas ? Tycker det var ganska tydligt det du skrev, att inte stressa hjälper och att tänka på annat så kommer det oftast när man minst anar det. Tycker ditt budskap är ganska tydligt och väldigt svårt att misstolkas. Det är ju lite som att säga till någon som gör det och har svårt att få barn, att den får skylla sig själv och att det är ens egna fel att en graviditet uteblir.
  • Jeex
    XAHHA92 skrev 2018-05-24 17:57:02 följande:

Haha ursäkta mig nu & ta inte illa upp, men alltså denna teorin är den absolut värsta som finns! Stress påverkar fertiliteten ENBART om mens uteblir. Blir faktiskt irriterad när jag läser sånt här och jag har fått höra det såååå många gånger. Jag & min partner har försökt i över två år, tro fan att det inte hjälper att höra att stress är anledningen. Dessutom när det inte stämmer!! :) Som någon annan skrivit så blir ju krisdrabbade gravida, så lite stress i vardagen eller att man ?tänker för mycket på att bli gravid? är bara ren skitsnack :)

Kan inte annat än att hålla med. Därför tycker jag det är så viktigt att få upp ögonen på folk och göra den medvetna så man slipper att så mycket okunskap sprids vidare.
  • Jeex
    Sanssan skrev 2018-05-25 10:07:37 följande:

Uppenbarligen så har du inte läst mitt svar, men fortsätt repetera samma sak! Vad som kan misstolkas?! Jo Jag mena jämföra och stressa efter SYMTOM!!

Och skrev sedan om att många blir gravida just under ledigheten..som en peppande grej inför sommartider!

Shit man blir attackerad för att man är glad och försöker peppa andra!

Du behöver inte svara om du tänker skriva samma svar för femtielfte gången!

Det är ingen som har attackerat dig för din lycka över ditt plus. Däremot var vi några som tyckte att du har uttryckt dit väldigt klumpigt i vissa saker du skrivit. Det är en skillnad.

Du behöver inte fundera mer på att jag ska upprepa mig som du skriver, då jag själv upplever att du ej läser det jag skriver.

Men jag önskar dig all lycka med din graviditet :) och att du kanske har lärt dig något att vara lite försiktigt vad som sägs i framtiden.
  • Jeex
    XAHHA92 skrev 2018-05-26 10:00:51 följande:

26 maj - Ofrivilligt barnlösas dag. En kram till alla oss som kämpar månad efter månad!

Skickar en stor kram till alla er som går igenom detta.
Svar på tråden Bim Maj 2018