• Ess

Mina barns styvmamma är överallt!

Du behöver inte sitta i hennes knä, se till att hålla dig på motsatta sidan gentemot där hon är så slipper du att hon säger dumma saker åt dig.

• Ess
    Anonym (Mamma) skrev 2018-03-17 15:21:56 följande:

I början försökte jag prata med henne men det gick absolut inte. När jag sedan har pratat med mitt x så har hon gett honom en annan version. Efter att detta senario upprepats x antal gånger har jag valt att ignorera eller be mitt x prata med henne. Vid något tillfälle har jag även bett min fd svägerska att prata. Kvinnan verkar dock styra familjen med järnhand.

Mitt x säger att jag ska vara glad för att hon är engagerad men känns som att hon inte är engagerad av rätt anledning.

Klart hon gjort det finns två versioner, din och hennes. Du verkar inte bättre själv än vad du anklagar henne för. Varför springer du runt och säger åt din fd svägerska att prata med henne. Hur var det med att försöka styra med järnhand?

• Ess
    Anonym (Bitterhet syns) skrev 2018-03-18 08:52:01 följande:
    Men det är mammans version. Hon själv är uppenbart avig och revirmarkerande mot den nya kvinnan och för säkert över det på sina barn. Hon försöker tillochmed blanda in andra (exets familj) i det för att "få rätt", men tydligen får hon inte dem med sig, så det kanske inte alls är bonusmamman som är den som är otrevlig...
    Jag upplever ts på precis samma vis som du gör, konflikt sökande när hon försöker dra in exets släkt.
  • Ess
    Anonym (Gränser) skrev 2018-03-18 15:06:20 följande:
    Men verkligen! Förstår dig till 100%. Jag är själv biologisk förälder, men det här med biologi är fullständigt överskattat. Hur många människor kommer inte från hem där någon annan vuxen (farmor, moster, placering hos en annan familj etc etc) för att de biologiska föräldrarna var djupt olämpliga och inkapabla att agera som en ansvarstagande förälder?!

Vi vuxna har en tendens att fokusera mycket på våra egna behov framför barnens. Men egentligen är det ganska enkelt:

1) Gör upp vem som har barnen när (exempelvis varannan vecka). Gör upp om eventuella undantag som ni kan komma överens om (typ jul varannat år, båda får komma med sin nya respektive på skolavslutning etc).

2) Håll er till uppgörelsen.

3) Vem som engagerar sig i barnet på den andre förälderns tid har man sedan inget att säga till om. Visst, man kan ha en massa åsikter. Men åsikterna behöver ingen ta notis om juridiskt. Så länge det inte rör sig om tillsynssvikt eller annan anledning till orosanmälan så får man vackert strunta i vilken kapabel vuxen som föräldern för stunden låter ta hand om ens barn. Här gör lagen ingen skillnad på om det är bonusmamma eller farmor eller en jobbarkompis med barn i samma ålder.
    Jag håller med. Funkar det inte så är det bäst att dela upp veckorna och varje förälder/familj sköter sina veckor själva.
  • Ess
    Anonym (Skriftligt) skrev 2018-03-18 15:47:40 följande:
    Så långt har du rätt. Att föräldern som har barnet kan ge i uppdrag åt vem som helst att hjälpa till. Och det är ingen som sagt att inte styvmamman får vara där på pappans tid.

Ni som pratar om juridik och att ingen behöver ta hänsyn till åsikter kan vara helt lugna med att ingen rätt någonsin kommer säga att en förälder inte får vara på sitt barns aktiviteter under den andra förälders vecka. Det kommer bara ses som positivt om föräldern beter sig sunt.

Däremot kommer styvmamman få mycket svårt i en rätt att förklara varför hon är på barnens aktiviteter på mammans vecka oönskad av både mamman och barnen.
    Det framgår inte att hon på eget bevåg går dit på mammans veckor. Jag läser in att både ts och styvmamman/pappan går oavsett vilken vecka det är och i den mån de kan. 
  • Ess
    Anonym (Mamma) skrev 2018-03-19 16:22:33 följande:

Oj så många förutfattade meningar det finns. Jag skrev här för att de är problem med mina barns styvmamma. Jag pratar aldrig skit om henne, jag har inget emot henne. Dock har hon ngt emot mig, vad vet jag inte och jag har frågat. Inte fått svar.

Om jag leker hobbypsykolog så tror jag att mitt x gett en väldigt konstig och felaktig bild av mig. Vi skildes som vänner men våra år tillsammans var kaotiska och jag tror att han är bitter.

Jag tänker inte låta mig provoceras av bonusmamman, om hon vill vara barnslig så är det upp till henne.

Nä hugg inte på kroken om hon försöker provocera. Hälsa när du träffar henne och sedan går du och ställer dig någon annanstans, hos de som du brukar prata med.
    Skulle hon komma fram och säga något dumt, så vänd ryggen till och svara inte alt gå därifrån.
  • Ess
    Anonym (Dryg) skrev 2018-03-20 12:59:46 följande:

Så här är det. Ni som är bonusföräldrar. Ni ska inte göra ett dugg annat än det ni blir ombedda att göra. Ni är inte barnens föräldrar och kommer aldrig bli. Kan säga att om den nya min ex man har nu skulle börja lägga sig i och leka mamma så skulle inte barnen fått sätta sin fot där när hon är hemma. Och det vet mitt x mycket väl. Hon försökte i början att gå på utv samtal,vara med på hälsoundersökning mm...hon tom tänkte ringde vc en gång ang sonen och krävde att hon skulle få tillgång till hans hela person nr. Vilket hon inte kommer få. Så en bonusförälder,vilket det inte ens borde få kallas ska bara hålla sig i bakgrunden och är inget annat än en flickvän/pojkvän,man/fru

Jag brukar få påhopp för att jag inte vill befatta mig med andras ungar. Men vi hade nog kommit överens, för jag skulle aldrig ta något som helst ansvar över andras ungar, bryr mig inte ens om dem. De hade bara varit välkomna hit om deras pappa varit hemma eftersom jag inte vill va nån sorts barnvakt.
Svar på tråden Mina barns styvmamma är överallt!