Inlägg från: Anonym (Gränser) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Gränser)

Mina barns styvmamma är överallt!

Det jag undrar i det här är: Vad har ni egentligen för uppgörelse kring vårdnaden av barnen? Har ni varannan vecka?

I så fall är det ju fullt möjligt att insistera på att du får ha barnen själv utan inblandning på mammaveckorna. Men givetvis så blir pappaveckorna off-limits. Sedan om det är nån stor grej; skolavslutning, dansuppvisning etc så bör man ju förstås kunna samsas.

Det låter ju som att ni redan nu kan samsas rätt bra. Och i mina öron låter det snarare som att ni är lite för nära varandra. Jag hade aldrig gått med på att diskutera min nuvarande med mitt ex, oavsett vad mitt ex:s synpunkter består i. Vår relation är avslutad och jag har ingen skyldighet att ta in hennes perspektiv eller visa lojalitet mot henne. Tough shit men ditt ex lojalitet ligger med sin nya. Det är som det ska vara. Om endera han eller hans nya som du så tydligt ogillar gör sig skyldiga till tillsynssvikt får du orosanmäla. Annars får du bli bättre på att respektera det nya livets gränser.

• Anonym (Gränser)
    Anonym (Skriftligt) skrev 2018-03-18 09:54:05 följande:

Du blandar äpplen och päron här. Som förälder är man skyldigt att uppmuntra och medverka till att barnen har en god relation med barnens andra förälder. Och eftersom man är förälder alltid så skulle en tingsrätt se väldigt negativt på att pappan eller hans nya öppet visar missnöje för att mamman dyker upp på aktiviteter på pappans vecka.

Mamman har däremot ingen som helst skydlighet att medverka till att bygga styvmammans och barnens relation på sina veckor. Om pappan vill engagera sig så bör mamman välkomna det men hon har inga skyldigheter mot styvmamman.

Nej, jag tror inte jag blandar äpplen och päron. Vilket menar du är de två sakerna som jag lägger ihop som behöver hållas åtskilda i diskussionen men där jag saknar någon viktig distinktion?

Jag tänker att det är bättre att jag svarar så här så jag försöker förstå vad du menar, istället för att gå i försvar men missa din intention eller vad du syftar på med äpplen/päron.
  • Anonym (Gränser)
    Anonym (gulli) skrev 2018-03-18 10:20:55 följande:

Fast jag skulle nog försökt få en deal om att var och en av föräldrarna sköter barnen själv sin vecka utan inblandning av den andre.

Skulle själv bli galen om mitt ex eller hans nya konstant dök upp i mitt liv och tvingade mig umgås med dem. Finns ju en anledning till att vi skilde oss.

Jag tänker precis likadant. Att vara frånskilda föräldrar innebär ju dessvärre inte att man har oinskränkt rätt att vara med sina barn närhelst man vill. Det är ju tragedin för en själv och barnen. Men vinsten är, som du säger, att man inte behöver leva med dagliga visiter från någon man verkligen inte vill ha i sitt liv.
  • Anonym (Gränser)
    Anonym (Skriftligt) skrev 2018-03-18 10:58:52 följande:

Jag menar att du jämför mamman och styvmamman som två jämbördiga när det gäller att närvara på mammans respektive pappans vecka. Det är de inte.

Jo i någon mån är de det, eftersom om det finns en uppgörelse om vem som har barnen ... då kan inte vare sig förälder eller bonusförälder bryta mot den överenskommelsen och kräva umgänge under den andra förälderns tid.
  • Anonym (Gränser)
    Anonym (MM) skrev 2018-03-18 10:55:21 följande:

Det är detta jag menar med att en styvmamma aldrig kan göra rätt. Vill man överlåta ansvaret för bonusbarnen till föräldrarna och inte engagera sig desto mer än att behandla dem väl och vara trevligmot dem,  då är man en fara för barnet och borde göra slut och lämna mannen och även göra de gemensamma barnen till skilsmässobarn. Engagerar man sig, bryr sig och visar man att man behandlar bonusbarnen som sina egna ja då tar det också hus i helvetet och man är en gräslig och gränslös bonusmamma som inte vet sin plats. 

Hur ska ni ha det egentligen? 

Men verkligen! Förstår dig till 100%. Jag är själv biologisk förälder, men det här med biologi är fullständigt överskattat. Hur många människor kommer inte från hem där någon annan vuxen (farmor, moster, placering hos en annan familj etc etc) för att de biologiska föräldrarna var djupt olämpliga och inkapabla att agera som en ansvarstagande förälder?!

Vi vuxna har en tendens att fokusera mycket på våra egna behov framför barnens. Men egentligen är det ganska enkelt:

1) Gör upp vem som har barnen när (exempelvis varannan vecka). Gör upp om eventuella undantag som ni kan komma överens om (typ jul varannat år, båda får komma med sin nya respektive på skolavslutning etc).

2) Håll er till uppgörelsen.

3) Vem som engagerar sig i barnet på den andre förälderns tid har man sedan inget att säga till om. Visst, man kan ha en massa åsikter. Men åsikterna behöver ingen ta notis om juridiskt. Så länge det inte rör sig om tillsynssvikt eller annan anledning till orosanmälan så får man vackert strunta i vilken kapabel vuxen som föräldern för stunden låter ta hand om ens barn. Här gör lagen ingen skillnad på om det är bonusmamma eller farmor eller en jobbarkompis med barn i samma ålder.
  • Anonym (Gränser)
    Anonym (Skriftligt) skrev 2018-03-18 15:47:40 följande:

Så långt har du rätt. Att föräldern som har barnet kan ge i uppdrag åt vem som helst att hjälpa till. Och det är ingen som sagt att inte styvmamman får vara där på pappans tid.

Ni som pratar om juridik och att ingen behöver ta hänsyn till åsikter kan vara helt lugna med att ingen rätt någonsin kommer säga att en förälder inte får vara på sitt barns aktiviteter under den andra förälders vecka. Det kommer bara ses som positivt om föräldern beter sig sunt.

Däremot kommer styvmamman få mycket svårt i en rätt att förklara varför hon är på barnens aktiviteter på mammans vecka oönskad av både mamman och barnen.

Vilka juridiska utlåtanden eller domar baserar du det här på?

Det är intressant att du skriver saker i stil med att det bara kommer ses som positivt om den förälder dyker upp som egentligen inte har barnen. Det beror väl på, eller hur?

Det beror, framför allt skulle jag säga, på: Kan de vuxna fungera och agera med respekt för varandra när de ses? Om inte kommer ingen socialtjänst eller familjerätt envisas med att det skulle vara i barnens intresse att trätande föräldrar vistas tillsammans när de redan gjort en överenskommelse om hur det ska se ut och överenskommelsen inte stipulerar att de båda får infinna sig. Håller du inte med?

Juridiken och domar utgår ju ifrån barnens bästa. Barnens bästa kommer före rätten för en förälder att titta in på annat än ömsesidigt överenskomna tider. Bottom line så kommer ju barnens bästa så mycket i första rummet att barn kan bli omplacerade från sina föräldrar.
  • Anonym (Gränser)
    Anonym (Dryg) skrev 2018-03-20 12:59:46 följande:

Så här är det. Ni som är bonusföräldrar. Ni ska inte göra ett dugg annat än det ni blir ombedda att göra. Ni är inte barnens föräldrar och kommer aldrig bli. Kan säga att om den nya min ex man har nu skulle börja lägga sig i och leka mamma så skulle inte barnen fått sätta sin fot där när hon är hemma. Och det vet mitt x mycket väl. Hon försökte i början att gå på utv samtal,vara med på hälsoundersökning mm...hon tom tänkte ringde vc en gång ang sonen och krävde att hon skulle få tillgång till hans hela person nr. Vilket hon inte kommer få. Så en bonusförälder,vilket det inte ens borde få kallas ska bara hålla sig i bakgrunden och är inget annat än en flickvän/pojkvän,man/fru

Hör här ni biologiska föräldrar och nya partners som är omtänksamma, kärleksfulla och lämpliga som föräldrar oavsett biologi: Ni får inte bestämma själva - det har DRYG gjort åt er på Familjeliv. Så så här är tydligen reglerna nu. Bara att gilla dryga läget.

Ok, lite allvar nu. För det första: Att du ska kunna villkora om barnen får vara hemma hos pappan eller inte förutsätter att du har ensam vårdnad. Annars kan du glömma att sätta gränser om att barnen inte får vistas där. Och varför de inte ska vistas där? Jo, för att det finns TVÅ omtänksamma, kärleksfulla och empatiska vuxna där istället för bara EN. Heeemska tanke!

Kom över ditt ego och förstå att du inte är dina barns allt. Jag är i en relation där min fru vuxit upp med en biologisk mamma och en bonusmamma. Den biologiska har bara gett min fru hjärtesorg, trauma och men för livet medan bonusmamman är den som hon ser som sin verkliga modersgestalt. Och trots den biologiska mammans attacker på pappa och hand nya så har bonusmamman aldrig attackerat eller försökt så split mellan dem eller fått min fru att känna att hon var tvungen att välja.

Summa: Biologiska föräldrar kan vara kassa föräldrar. Och om en förälder är kass; varför skulle det så vara det minsta skadligt att ha en annan vuxen person som bryr sig om en och finns där för en hela ens liv SOM OM man faktiskt varit deras barn? Hur kan det öht vara skadligt???
  • Anonym (Gränser)
    Anonym (Mamma) skrev 2018-03-20 07:06:44 följande:

Hon antyder alltid att jag inte skulle vara tillräckligt engagerad. Jag vet att hon ?fått det? från mitt ex för det var precis så han psykiskt försökte knäcka mig. Hon kan komma fram till mig mitt under en fotbollsmatch ?JASÅ! Nu passar det att dyka upp!? Eller ?Du kanske behöver hjälp med något mer??

Jag har förklarat för henne att hon har fel bild av mig, att hon måste missförstått. Mem når inte fram till henne...

Jag lider med dig. Och det råder ju en obalans i de flesta förhållanden, där den nya förmodligen fått höra alla dåliga saker om den gamla (i det här fallet dig), medan man inte vet all skit om den nuvarande. Självklart gör det att bilden skevar. Det är trist att det funkar så, men det är ju svårt att se hur det skulle vara annorlunda. Bara att beklaga.
  • Anonym (Gränser)
    Anonym (Mamma) skrev 2018-03-21 07:00:21 följande:

Jag har aldrig bett dem hjälpa till med ngt...jag är dessutom en aktiv förälder och det är jag som bakar/säljer plastpåsar till skolresan etc etc.

Jag och pappan har varit hos FR några gånger men vi kommer ingen vart där heller. Mitt x vill bara ha det på sitt sätt och vägrar ge något igen.

Det låter väldigt jobbigt. Men angående Familjerätten; är det samarbetssamtalen som strandat för att han inte klarar/vill kompromissa? Nästa steg är ju Familjerätten som tvingande instans. Där det i slutänden inte är upp till honom utan den som dömer i ärendet att se till att det finns en överenskommelse som är i barnens bästa intresse som båda är ålagda att följa med allvarliga konsekvenser om överenskommelsen/domen bryts/överträds.
  • Anonym (Gränser)
    Anonym (d) skrev 2018-03-21 07:21:52 följande:

Jag skulle nog i ditt läge ändå välja att ställa frågor när hon anklagar dig. "Vad menar du med det?" "Vad baserar du det påståendet på?" "Vad har du fått den uppgiften ifrån?" Var så neutral du kan både i röst och ansikte, du ska närhelst du tröttnar bara kunna vända ryggen till. När du tröttnat, om det inte leder nån vart, säger du bara att du inte håller med, eller att du inte tror på det hon säger, eller vad som nu stämmer in på dig och situationen och vänd ryggen till. Men försök aldrig förklara för henne att hon har fått något om bakfoten, ställ hellre frågor så att hon förklarar sig. I bästa fall får du ett samtal, i värsta fall fortsätter det som förut.

Ja! Öppna frågor! Grymt bra grej!
  • Anonym (Gränser)
    Brumma skrev 2018-03-21 10:52:44 följande:

Familjerätten är ingen dömande instans och har ingen beslutanderätt. Domstolen är nästa instans. Dvs TS måste stämma - vad skall hon stämma på?

Du har rätt: Såsom jag beskriver är förenklat. Familjerätten får i uppdrag av tingsrätten att göra utredningar kring frågor som rör barns och familjers situation och man kan där upprätta avtal som är juridiskt bindande och att det går att söka om verkställighet om avtalet inte efterföljs.

Här är en resurs som förklarar det mer ingående:

www.eskilstuna.se/omsorg-och-stod/familj-barn-och-ungdom/familjeratten/vardnads--boende--och-umgangesfragor-avtal.html
Svar på tråden Mina barns styvmamma är överallt!