• Maj88

Kan man själv utläsa kön via bild på ultraljud på KUB?

Har precis haft ultraljud i v 13. (12+4)
    Borde man kunna se via bilderna om det är någon "utbuktning" eller ej som barnets kön? Antar att det är tidigt och frågan är kanske lite dum men det blev väldigt tydliga bilder, dock är det ju lite tidigt förstås. Någon som minns hur era ultraljudsbilder såg ut och om ni såg?

• Svar på tråden Kan man själv utläsa kön via bild på ultraljud på KUB?
  • EpicNurse

Både pojk- och flickfoster har utbuktning i de veckorna. Ibland kan man se viss skillnad ändå. Men en utbuktning är definitivt inte en garanti för att det är en snopp.

~ Sjuksköterska inom gynekologi och kvinnosjukvård ~
  • Maj88
    EpicNurse skrev 2018-03-21 10:23:47 följande:

Både pojk- och flickfoster har utbuktning i de veckorna. Ibland kan man se viss skillnad ändå. Men en utbuktning är definitivt inte en garanti för att det är en snopp.

Aha ok! Tack för svar!Antar att det är svårt att utläsa från bild jag som inte är kunnig inom området. Menar du att barnmorskan kanske såg där på plats?
  • EpicNurse
    Maj88 skrev 2018-03-21 10:26:46 följande:

Aha ok! Tack för svar!Antar att det är svårt att utläsa från bild jag som inte är kunnig inom området. Menar du att barnmorskan kanske såg där på plats?

Ja det kan hon ha gjort. Men man brukar inte kolla efter kön så tidigt eftersom det är relativt osäkert om man jämför med RUL.
  • Maj88
    EpicNurse skrev 2018-03-21 10:39:07 följande:
    Ja det kan hon ha gjort. Men man brukar inte kolla efter kön så tidigt eftersom det är relativt osäkert om man jämför med RUL.
    Förstår! Men att det är "helt slätt" på bilden behöver inte per automatik indikera på en flicka? Nu spelar det absolut ingen roll, men är så otroligt nyfiken :)
  • EpicNurse
    Maj88 skrev 2018-03-21 10:59:14 följande:

Förstår! Men att det är "helt slätt" på bilden behöver inte per automatik indikera på en flicka? Nu spelar det absolut ingen roll, men är så otroligt nyfiken :)

Nej det beror helt och hållet hur bilden är tagen. I vissa vinklar syns inget alls. Men lägg upp bilden om du vill så Folk gissa :)
  • Maj88
    EpicNurse skrev 2018-03-21 11:21:58 följande:
    Nej det beror helt och hållet hur bilden är tagen. I vissa vinklar syns inget alls. Men lägg upp bilden om du vill så Folk gissa :)
    Oj vad läskigt! Ja det kanske jag kan göra :)
  • Maj88
    Maj88 skrev 2018-03-21 11:35:17 följande:
    Äsch det blev väl ingen bild haha.
  • EpicNurse

Det blåa är navelsträngen och det röda området är var man skulle kunna se könet men där syns ingenting för där är ben i vägen på denna bilden
  • Maj88
    EpicNurse skrev 2018-03-21 11:44:02 följande:

Det blåa är navelsträngen och det röda området är var man skulle kunna se könet men där syns ingenting för där är ben i vägen på denna bilden

Aha, du ser alltså bilden? Jag ser inte ett dugg! Hmm..! Ingen bild. Ska den synas här i tråden eller? Haha
  • Maj88
    Maj88 skrev 2018-03-21 13:13:27 följande:
    Bilden är väldigt suddig här så antar att det är svårt att se!
  • EpicNurse
    Maj88 skrev 2018-03-21 13:08:53 följande:

Aha, du ser alltså bilden? Jag ser inte ett dugg! Hmm..! Ingen bild. Ska den synas här i tråden eller? Haha

Ja och jag la upp bilden igen fast med markeringar. :)
  • Maj88
    EpicNurse skrev 2018-03-21 13:28:32 följande:
    Ja och jag la upp bilden igen fast med markeringar. :)
    Ah vad snällt av dig! Men ser inte bilderna. Är kanske nåt fel på min uppkoppling eller nåt!
  • EpicNurse
    Maj88 skrev 2018-03-21 13:31:29 följande:

Ah vad snällt av dig! Men ser inte bilderna. Är kanske nåt fel på min uppkoppling eller nåt!

Nej det är denna skitsidan ibland syns det ibland inte. Prova en annan webbläsare, att starta om appen eller bara prova lite senare.
  • Maj88
    EpicNurse skrev 2018-03-21 14:35:26 följande:
    Nej det är denna skitsidan ibland syns det ibland inte. Prova en annan webbläsare, att starta om appen eller bara prova lite senare.
    Det ska jag! Tack ändå! :)
  • Maj88
    EpicNurse skrev 2018-03-21 14:35:26 följande:
    Hej igen! Nu har jag sett dina markeringar och bilderna. Det gick att se på datorn. Har någon bild till men tror att vinkeln är svår att se något på. Ser ju väldigt "slätt" ut på området men antar att man inte kan utesluta att det är en pojke trots det :) kan ju lägga upp bilden så får du skriva vad du tror. Kan man se här att det är en flicka bara för att det inte är någon "utbuktning"?
  • EpicNurse
    Maj88 skrev 2018-03-24 15:40:57 följande:

Hej igen! Nu har jag sett dina markeringar och bilderna. Det gick att se på datorn. Har någon bild till men tror att vinkeln är svår att se något på. Ser ju väldigt "slätt" ut på området men antar att man inte kan utesluta att det är en pojke trots det :) kan ju lägga upp bilden så får du skriva vad du tror. Kan man se här att det är en flicka bara för att det inte är någon "utbuktning"?

Jag ser bilderna igen här nu också!

Nej som du säger så är benet lite i vägen, för både pojkar och flickor har utbuktning men dom ser oftast lite olika ut.
Svar på tråden Kan man själv utläsa kön via bild på ultraljud på KUB?