• Anonym (Vem)

Vem betalar bensinen?

Vi är Inte sambo. Inte gemensam ekonomi heller. Förhållande sedan 3 år. Ibland hämtar vi hans barn med min bil eftersom min bil är bättre och han har ibland inte kunnat använda hans bil pga sönder osv. Men vem betalar bensinen då tycker ni?

Jag hade velat säga han, Men i praktiken, om ni försöker tänka er in i att vi ju faktiskt är i ett förhållande, så blir det ganska pinsamt att be om bensinpengar av sin partner. Och ibland verkar han inte tänka på det, eller så glömmer han...

Det är 25 mil fram o tillbaka vilket är ganska långt och det syns tydligt på mätaren då vi använt min bil. Vad tycker ni?

• Svar på tråden Vem betalar bensinen?
  • Anonym (Vem)
    Anonym (mmm) skrev 2018-03-21 13:01:31 följande:

Så pass långa sträckor anser jag att HAN skall betala. Det är ju dock hans barn och det blir mycket pengar i slutändan. 

Ja precis. En gång nämnde han något i stil med *varför vi måste ha sådär din grej o min grej, kan vi inte ha lite tillsammans*. Han menade typ att vi ska sluta räkna pengar... Men det är ju inte min sak att köra sådär långt i *onödan*. Såklart inte onödigt men ni förstår... Han blir bara sur och tycker att jag är snål ifall jag pratar om pengar, typ.
  • Anonym (Vem)
    Anonym (O) skrev 2018-03-21 13:11:53 följande:

Måste du följa med och hämta hans barn? Ge honom nycklarna till din bil och se till att tanken är nästan tom, då är det han som får tanka om han ska komma dit och hem igen.

Hur gör ni med övriga räkningar och mat? Min erfarenhet är att det är den med minst pengar som tjatar om att det "inte spelar någon roll vem som betalar."

Hur vi gör med andra räkningar är att vi betalar de egna vi har. Eftersom vi inte bor tsm eller har gemensam ekonomi. Så vi sköter varsitt.

Komiskt att du har rätt i det du säger, det ÄR han som har haft det sämre med ekonomin, han med mindre pengar. Dock börjar det gå bättre för honom nu men jag har fått låna mycket på det senaste året, dock alltid fått tillbaka men varit jobbigt ibland
  • Anonym (Vem)
    Anonym (tess) skrev 2018-03-21 13:10:22 följande:

Om du tycker det känns snålt att be om bensinpengar så kanske du kan be honom betala något annat nästa gång. Om du säger något i stil med " kan du ta det här, så jämnar det ut sig med bensinen" då får han en liten påminnelse utan att det låter som att du tjatar. 

Ja så kan man ju säga det ganska smidigt :)
  • Anonym (Vem)
    Anonym (ada) skrev 2018-03-21 13:32:32 följande:

Jag och min sambo var väldigt nog i början av vårt förhållande att dela lika på kostnader, betalade han ett restaurangbesök så betalade jag inköpen på matbutiken, osv. Jag vill minnas att vi mer eller mindre förde bok över våra utgifter men med tiden så har vi slappnat av mer och mer och det brukar jämna ut sig.

MEN jag betalar ALDRIG för hans barn.

Jag har tidigare haft snåla pojkvänner som inte gärna har erbjudit sig att betala för att jämna ut mina utgifter. Det är egendomligt det där att man är rädd att uppfattas som snål och hellre fortsätter att pumpa ut pengar än att be den andra att plocka upp plånboken. 

Kan du inte föreslå att ni gärna kan turas om att betala för det ni två gör men att allt som innefattar kostnader för hans barn måste stå för honom. Alla kostnader kring barnet ska ju delas mellan barnets mamma och pappa. Han får vara glad att han får resesällskap av dig och tillgång till en bättre bil. Vilket ju inte heller är gratis då det är en kostnad i sig att ni sliter på din bil. 

Tack för svar. Såhär hade jag velat ha det, men varför känner jag mig dum o elak o får dåligt samvete då jag nämner det då? :(
  • Anonym (Vem)
    Anonym (Freurkkfeded) skrev 2018-03-21 14:41:13 följande:

Skaffa glasögon!

Okej, vad vill du att jag ska se bättre?
  • Anonym (Vem)

Oooch here we go again, vi kan fan aldrig diskutera något. Vill skriva av mig därför skriver jag detta här. Han ringde mig, han råkade vara i stunden att tanka och han pratade något om sin lön. Så jag tog tillfället i akt och sade: på tal om pengar och tanka. Jag fick inget för dendär grejen vi gjorde (vi hade kört 18mil med min bil pga att han skulle köpa något som slutade i att han lånade pengar av mig och gav mig ingen bensinpeng). , och sedan ska vi ju hämta ditt barn på fredag också.... (han är även just nu skyldig mig 2000kr i saker han lånat)

Och det ställde till väääärldens bråk. Han tog upp allt han kom på, när vi använt hans bil, det ena med det andra. Han tyckte jag bara tjatade för att han är utan pengar just nu. Jag bara gnäller och gnäller tycker han för att jag sade det jag sa. Han tyckte att jag försökte smeta in det att han inte har pengar i facet på honom. Vilket inte är min mening, jag bara tog tillfället i akt och nämnde... men som jag skrev tidigare så går det inte att nämna något om pengar till honom för då får han dåligt samvete och jag är tydligen jätte elak. Och han ska *aaaaldrig låna pengar av dig mer*... Jag blev less och svarade ganska känslokallt på det han sade... tyckte han överdrev....

Han gick till den nivån att *okej sen då vi köper hus då så ska vi dela på summan, jag tar ett lån och du ett lån. Och ifall vi åker o hälsar på någon med min bil så ska jag ha dig att betala, kom ihåg dethär*

ÄR JAG sådär elak nu då?? Nu skriver han att jag inte behöver hälsa på honom imorgon som var planerat och inte behöver jag komma i helgen heller skriver han.

Vad ska jag göra? Be om ursäkt för något eller låta han va?

• Anonym (Vem)
    Fiona M skrev 2018-03-21 15:56:10 följande:

Vad skulle du be om ursäkt för?

Kanske för att jag svarade taskigt, eller känslokallt. För enligt honom så försöker ju han säga något, och visst, ibland har han en point. Då brukar jag säga att jag förstår eller ursäkta om jag känner så. Men det att han ropar/pratar högt blir jag riktigt less och därav blir mina svar ganska känslolösa. Typ , mmm Nee jaa okej med en låg röst utan ork. DET är kanske inte så roligt för den som pratar med mig... typ att jag är obrydd men jag orkar ju inte bråk...

Sen kanske förklara att jag ju inte försöker smeta något i ansiktet på honom. Att jag funderade på det i dag o tog tillfället i akt osv...
  • Anonym (Vem)
    Anonym (so) skrev 2018-03-21 15:58:53 följande:

Tycker som föregående inlägg. Ligg lågt till han hör av sig. Så får han en tankeställare att det inte är självklart att du alltid kommer att finnas där.

Jag ska försöka göra det. Men jag är så dålig på det. Brukar ju vara jag som får dåligt samvete o tar kontakt igen.... ska försöka hålla mig nu
  • Anonym (Vem)
    Anonym (A) skrev 2018-03-21 16:45:04 följande:

Lätt för honom om du tankar fullt innan ni åker och han tankar fullt när ni kommer hem efter att ha hämtat barnen. Då slipper du be om pengar.

Ja det var en bra ide, tack
  • Anonym (Vem)
    Anonym (A) skrev 2018-03-21 16:45:04 följande:

Lätt för honom om du tankar fullt innan ni åker och han tankar fullt när ni kommer hem efter att ha hämtat barnen. Då slipper du be om pengar.

Ja det var en bra ide, tack
    Anonym (J) skrev 2018-03-21 17:01:31 följande:

Bli singel eller skaffa en man som inte ser dig som en levande bankomat och gratistaxi?

Nej jag är värre än en bank, sade han.
  • Anonym (Vem)
    Fiona M skrev 2018-03-21 17:01:51 följande:

Men vad försöker han säga? Att ni ska dela på allt, men att bara du lägger ut pengar?

Han verkar riktigt dålig på att diskutera saker om han börjar skrika och attackerar dig med att du inte bryr dig när det gäller saker som faktiskt är hans ansvar.

Typ, nä jag vet inte... han drog upp massa gamla saker istället för att bara svara okej... han tyckte ju såklart också att jag nämnde det om pengarna på fel sätt sen hade han förslag hur jag kan säga istället och då hade det vart bra tyckte han
  • Anonym (Vem)
    Anonym (yerte) skrev 2018-03-21 18:05:59 följande:

Förstår din frustration ts och mitt råd är att faktiskt köra hårt mot nu. Efter ett par år tillsammans blir det svårare och svårare att sätta "normer" i eran relation. Bli inte rädd att han skulle göra slut för en sådan här sak. Gör han det är han ändå inte rätt för dig. Stå på dig. Han SKA betala mer för han har ju för fan ett barn som finansieras nu tydligtvis delvis av dig. 

Tack för svar. Dock har han inte sagt att han inte betalar sådana rutter, det brukar han nog ofta göra. men grejen just nu är väl snarare att han blev arg för att han tyckte att jag klagade, han säger att jag är så rädd för att jag inte ska få mina pengar. Visst har jag någon gång nämnt vad han är skyldig mig men inte menar jag att tjata... Därav tycker han att jag är *värre än en bank*, antagligen för att banker inte pratar om hans skuld till dom typ, någon sådan liknelse tror jag han menade ...
  • Anonym (Vem)
    Aiyana skrev 2018-03-22 09:19:09 följande:

Någonstans tycker man ju att den som lånar pengar av någon annan borde vara lite tacksam och ödmjuk över att den andra personen är snäll och ställer upp. Att få personen som lånat ut sina pengar att må dåligt över att den vill ha tillbaka dem är helt sjukt. 

Jaa, nu känner jag att det är väl OK att prata om vad han är skyldig mig eller om vad som uteblev. Men jag har kännt mig dum varje gång eller inte vågat riktigt säga... Dock brukar han ju ändå fixa sin skuld då han har pengar så jag får väl hålla tyst därimellan eftersom jag gått med på att låna ut... Men denhär gången fick jag ju inte säga vad som uteblivit eller jag sa ju det på fel sätt tyckte han. Visst har jag en förmåga att krångla till det jag säger istället för att säga det på ett enkelt sätt men jag är lite less på att han skall ofta komma med idéer hur jag borde ha sagt en grej...
  • Anonym (Vem)
    Anonym (ada) skrev 2018-03-22 07:35:16 följande:

Känsligt det där med pengar. Jo, men du kanske faktiskt är rädd att inte få dina pengar, skulle det vara fel? Ska han klandra dig för att han är skyldig dig pengar? Om han tycker att du verkar rädd att inte få dina pengar så borde han ju se till att skaffa fram de där pengarna någon annanstans och betala tillbaka till dig så att pengarna inte ligger i vägen för er fortsatta relation. Det är inte upp till dig att ha förtroende för honom, det är upp till honom att skapa förtroende hos dig. .

Dethär tyckte jag var bra, tycker det borde vara precis så. Men hur ska man säga det till honom? Känns som att han kommer tycka det är strunt ifall jag nämner något... Varför ska HAN bli arg på mig för att HAN är skyldig mig pengar, ifall jag nämner det. Såklart behöver jag inte säga det så ofta, och det har jag inte gjort nu. Har inte alls pratat om det, dock menade han att jag frågade efter mina pengar iförrgår vilket jag inte har något minne av, men som han säger: jag ska tro honom för att han säger så. Då har det ingen betydelse ifall JAG inte minns, för han säger ju hur det var....

Men varför vrider han saker emot sig själv då jag pratar med honom? T.ex. försökte han ju säga att jag vill smeta in det att han är pank i ansiktet på honom. Varför vänder han det på det sättet??
Svar på tråden Vem betalar bensinen?