• LFF

Sluta glorifiera Natural Cycles och hormon-stopp

Beklagar att du blivit gravid när du inte velat det men jag måste få fråga, varför slutade du med ett välbeprövat, väldigt säkert, preventivmedel som fungerade för dig och gick över till en (förhållandevis) obeprövat system som bygger på säkra perioder (som inte alltid är så säkra)?

• LFF

Och en sak till, har din läkare anmält detta till Läkemedelsverket (eller vilka det nu är som håller på och nystar i hel NC-härvan av ofrivilliga graviditeter)? Om inte, se till att det görs!

• LFF
    Anonym (Inte glad) skrev 2018-03-22 09:14:37 följande:
    Hej, mådde väl inte toppen på preventivmedel heller och hoppades på att man skulle må bättre utan hormoner eftersom i princip alla sa det. Ångrar mig bittert. Och enligt Natural Cycles är det ju lika säkert som p-piller (vilket är bullshit)
    Beklagar att du fått vara ofrivillig försökskanin. Så sent som 2015 fick ju NC inte kallas för preventivmedel just för att de var för osäkra. Därefter ska de ha uppdaterat algoritmen etc och därmed blev de godkända som p-medel då de ska ha en noggrannhet på 93%, det betyder ändå att det är 7 oönskade graviditeter på 100 användare.

Hoppas du snart mår bättre.
  • LFF
    Anonym (Inte glad) skrev 2018-03-22 09:33:34 följande:
    Tack! Haft en jobbigt höst/vinter och är typ inte förvånad att detta händer också. När någon pissar en i ansiktet kan de ju också skita samtidigt (sorry för målande beskrivning) haha. Ska se om jag kan anmäla NC på något vis. Antingen via läkaren eller konsumentverket.
    Se till att läkaren anmäler eftersom det just nu är en stor anmälan mot dem. Först la ju Läkemedelsverket ner den men de verkar ha tagit upp den igen:

www.breakit.se/artikel/12070/utredningen-mot-natural-cycles-fortsatter-har-ar-faktorerna-som-kan-falla-p-appen

Håller tummarna för att resten av året blir bra!
Svar på tråden Sluta glorifiera Natural Cycles och hormon-stopp