• lövet2

Skrik, utveckling?

Nej, det hör inte till utvecklingen. Vad gör du när han skriker?

• lövet2
    Em155 skrev 2018-03-26 19:28:40 följande:
    Gungar, vaggar och matar i omgångar. Han är helt vansinnig och magen bubblar. Min tanke var kvällskolik men det är för oregelbundet och han skriker för kort stund. Eller?
    En normal grej vid 2 månader, är att babyn hinner bli hysterisk innan maten kommer. Det finns liksom inget tålamod att äta och bli lite mättare i taget. Då fungerar det ofta att börja amma innan babyn är riktigt vaken. När den väl vaknar till och känner efter, så börjar den redan bli mätt.

En annan sak, som är väldigt enkel, är att många sitter ner och försöker trösta. Ställ dig upp, gå omkring och bär babyn. Varför det blir så stor skillnad kan vara svårt att veta. Kanske de där bubblorna i magen helt enkelt rapas upp av att det blir "stötigare" när man går omkring?

Sedan finns förstås risken att det rör sig om något problem med magen. En allergi t ex. Eller att du äter något som inte alls är lämpligt vid amning. Choklad, lök, läsk eller annat som brukar ge magknip.
  • lövet2
    Em155 skrev 2018-03-27 13:09:51 följande:
    Ska man undvika choklad? Det visste jag inte. Helammar och ska testa. Tack snälla för stödet !! Känns så skönt.
    Nu är det ju lite olika hur känsliga de är för vad mamman äter, men en standardlista som fanns t o m när min mamma fick barn, ser ut så här:
    Undvik eller ät bara små mängder av
    Choklad
    Jordgubbar
    Alla kockor (grönsaker)
    Ärtor
    Lök
    Bönor
    Kaffe
    Kolsyrade drycker

Jag kan lägga till några modernare saker som ostkrokar. Det har jag inte kunnat äta alls när jag ammat. Stuvningar har jag ätit bara lite av.

Det låter krångligt först, men det är egentligen ganska enkelt. Vräk inte i dig mängder av en grej. Ät lite av varje i stället (3 jordgubbar i stället för en halvliter, 3 rutor choklad i stället för en hel chokladkaka), minska på kaffet, låt bli läsken. Skillnaden kan bli otrolig!
Svar på tråden Skrik, utveckling?