LFF skrev 2018-04-03 09:17:49 följande:
För mig tog det 5 år och två misslyckade graviditeter att få levande barn och jag håller med den du citerade.
Privatfinansierad IVF ska vara just det, privatfinansierad, och inget man ska kunna göra avdrag för. Det är jättetråkigt att ha det jobbigt att bli gravid men det räcker med att du har rätt till ett visst antal försök inom sjukvården utan att behöva lägga ut en förmögenhet.
Nu är detta något som är en löneförmån, precis som många andra löneförmåner. Det verkar som man vill ta bort detta som bruttolöneavdrag (vilket innebär att man dra av kostnaden innan lönen, för de som inte vet vad det innebär, och skatten dras på den lönen som blir efteråt), det finns annat som inte är hälsorelaterat som kan ge bruttolöneavdrag.
Vi har en försäkring, dvs vi betalar via vår arbetsgivare en privat sjukförsäkring, som ger oss snabbare vård när det gäller vissa saker, den kommer också blir beskattad, men det verkar som vår arbetsgivare löser det genom att vi får en egenavgift (som jag fortfarande inte är riktigt säker på hur den fungerar).
Så den privatfinasierade IVF kommer fortfarande vara privatfinasierad, men det kan vara så att (om man inte tar bort den som förmån, då det kan bli lite komplicerat att hantera detta administrativt) att företaget fortfarande betalar för det, men det läggs på lönen, och därmed blir skatt på den.
Det är mycket som är finansierat via avtal mellan löntagare och arbetsgivare som andra får betala för.