• Anonym (TS)

Bruttolöneavdrag för ivf försvinner?

Läste nyss att möjligheten att kunna göra bruttolöneavdrag inom hälsa förväntas försvinna och dit hör ju ivf

Tycker det känns så korkat och känner mig arg. Såg via Benify portalen att det redan försvunnit för mig

Hur tänker ni andra?

• Svar på tråden Bruttolöneavdrag för ivf försvinner?
  • sextiotalist
    Anonym (.......) skrev 2018-04-03 10:18:54 följande:

Kanske för att det ses som ett lyxproblem, jorden är överbefolkad etc. Finns miljontals barn där ute som redan finns och väntar på en mamma eller pappa. 

Har man dessutom svårt att få barn kanske det inte är några gener som man bör föra vidare?

Nej det finns inte miljonstal barn som väntar på en mamma och en pappa, det finns barn som inte har närvarande föräldrar, men numera (tack och lov) så arbetar länderna på att ge barnen en trygg uppväxt i deras eget land. De allra flesta barn har en mamma och en pappa, men tyvärr finns det alltför många föräldrar som inte har möjlighet att ta hand om sina barn, men i de flesta kulturer tas då barnen hand om nära släktingar. Det är ytterst få barn som finns på barnhem och bland de så är det än färre som är "tillgängliga" för adoption
  • Anonym (A)
    Anonym (vansinne) skrev 2018-04-03 08:55:51 följande:

Det kanske ses som ett hälsoproblem, men det är knappast ett livshotande tillstånd. IVF, diverse plastikoperationer och liknande ska självklart inte betalas av staten. det är ingen mänsklig rättighet att få barn.

Anonym (vansinne) skrev 2018-04-03 10:13:52 följande:

Men barnlöshet är en "sjukdom" man kan leva med. Man kan jobba, leva ett normalt liv på alla sätt och vis. Akutsjukvård, benbrott, blindtarmsoperationer, cancerbehandlingar, allt sånt bör subventioneras. Men IVF borde man få bekosta själv, eller ta privata försäkringar.

Anonym (.......) skrev 2018-04-03 10:18:54 följande:

Kanske för att det ses som ett lyxproblem, jorden är överbefolkad etc. Finns miljontals barn där ute som redan finns och väntar på en mamma eller pappa. 

Har man dessutom svårt att få barn kanske det inte är några gener som man bör föra vidare?

Ofrivillig barnlöshet är många gånger resultatet av ett medicinskt problem, och som kan medföra långtgående konsekvenser för de drabbade som är att likställa med många andra sjukdomar. Som läkare kan jag intyga att vi inom den offentliga vården behandlar många olika tillstånd som på inget sätt är livshotande men där målet, precis som vid barnlöshetsbehandling, är en ökad livskvalitet för den drabbade. Tycker du/ni kanske att vi inom offentlig vård skall sluta operera patienter med höftartos? Avstå från att behandla patienter med lätt-måttlig depression? Plastikkirurgisk behandling av barn med ansiktsmissbildningar?

Att påstå att det skulle röra sig om naturlig selektion och att man inte bör föra sina gener vidare är bara löjligt. Infertilitet kan bero på ex. cancerbehandling, testistorsion i barndomen, infektion i äggledare osv och behöver inte alls vara genetiskt kopplat. Många av de jag känner som gjort IVF är dessutom intelligenta, framgångsrika människor vars gener i allra högsta grad är av värde att föra vidare!
  • Anonym (.......)
    Anonym (A) skrev 2018-04-03 10:35:03 följande:
    Anonym (vansinne) skrev 2018-04-03 10:13:52 följande:

Men barnlöshet är en "sjukdom" man kan leva med. Man kan jobba, leva ett normalt liv på alla sätt och vis. Akutsjukvård, benbrott, blindtarmsoperationer, cancerbehandlingar, allt sånt bör subventioneras. Men IVF borde man få bekosta själv, eller ta privata försäkringar.

Ofrivillig barnlöshet är många gånger resultatet av ett medicinskt problem, och som kan medföra långtgående konsekvenser för de drabbade som är att likställa med många andra sjukdomar. Som läkare kan jag intyga att vi inom den offentliga vården behandlar många olika tillstånd som på inget sätt är livshotande men där målet, precis som vid barnlöshetsbehandling, är en ökad livskvalitet för den drabbade. Tycker du/ni kanske att vi inom offentlig vård skall sluta operera patienter med höftartos? Avstå från att behandla patienter med lätt-måttlig depression? Plastikkirurgisk behandling av barn med ansiktsmissbildningar?

Att påstå att det skulle röra sig om naturlig selektion och att man inte bör föra sina gener vidare är bara löjligt. Infertilitet kan bero på ex. cancerbehandling, testistorsion i barndomen, infektion i äggledare osv och behöver inte alls vara genetiskt kopplat. Många av de jag känner som gjort IVF är dessutom intelligenta, framgångsrika människor vars gener i allra högsta grad är av värde att föra vidare!

Tycker det är lite skillnad på att operera någon som har ont pga artros och att få en person gravid bara för att de har väntat för länge med att skaffa barn.

Har heller ALDRIG träffat en läkare som bryr sig om mig som patient "Gå hem, ta en ipren och käka lite fibrer så ska du se att det går över" Är den attityden man får av läkare...

• sextiotalist
    Anonym (.......) skrev 2018-04-03 16:38:04 följande:

Tycker det är lite skillnad på att operera någon som har ont pga artros och att få en person gravid bara för att de har väntat för länge med att skaffa barn.

Har heller ALDRIG träffat en läkare som bryr sig om mig som patient "Gå hem, ta en ipren och käka lite fibrer så ska du se att det går över" Är den attityden man får av läkare...

Alla som gör ivf gör det inte för att de väntat för länge, det finns dessutom en övre gräns som träder in innan kvinnans naturliga fertilitet är borta.

De jag känner som gjort ivf har samtliga haft en infertilitet som beror på medicinska orsaker, antingen hos mannen eller kvinnan
  • Anonym (.......)
    sextiotalist skrev 2018-04-03 17:18:11 följande:
    Alla som gör ivf gör det inte för att de väntat för länge, det finns dessutom en övre gräns som träder in innan kvinnans naturliga fertilitet är borta.

De jag känner som gjort ivf har samtliga haft en infertilitet som beror på medicinska orsaker, antingen hos mannen eller kvinnan

Om jag förklarar såhär. Får en operation pga artros = Blir frisk och mår bättre.

Mår man dåligt pga att man inte kan kan föröka sig finns ju psykologhjälp. Att skaffa barn är liksom inte lösningen på allt i livet.

Jag mår dåligt pga skitmånga saker som inte staten betalar. Vill jag göra något åt det så får jag ju liksom betala det själv.

• Anonym (Läs på lite...)
    Anonym (.......) skrev 2018-04-03 16:38:04 följande:

Jag, i likhet med flera andra jag känner till, har blivit gravida efter ivf-behandlingar. Ingen av oss har behövt hjälp för att vi har väntat länge med att försöka bli gravida, ivf-försöken har tvärtom varit sista anhalten efter många års försök. Har även noterat i väntrummen genom åren att påfallande många ser ut att vara rätt unga när de söker hjälp. Det är däremot inte alla som är öppna gentemot kreti och pleti med att de försöker få barn år ut och år in. Jag fick själv kommentaren efter många års försök att det väl snart börjar bli dags att försöka och att det är riskabelt att vänta för länge. Numera är jag mer öppen med att det har tagit tid, men jag känner fortfarande inte att jag ska behöva berätta sånt för tex kollegor jag inte har någon närmare relation till. Så, visst finns det kvinnor som väntar för länge, men att tro att det är hela förklaringen är ignorant.
  • Anonym (Läs på lite...)
    Anonym (.......) skrev 2018-04-03 17:34:11 följande:

Om jag förklarar såhär. Får en operation pga artros = Blir frisk och mår bättre.

Mår man dåligt pga att man inte kan kan föröka sig finns ju psykologhjälp. Att skaffa barn är liksom inte lösningen på allt i livet.

Jag mår dåligt pga skitmånga saker som inte staten betalar. Vill jag göra något åt det så får jag ju liksom betala det själv.

Det är nog få som inbillar sig att det är lösningen på allt i livet, men det är för många en rätt viktig del av livet. Du kan dessutom fundera över det samhällsekonomiska elementet i det hela, ivf som leder till barn skapar fler potentiella skattebetalare och leder sannolikt till minskad psykisk ohälsa hos de som annars skulle vara ofrivilligt barnlösa. Och nej, adoption är inte ett alternativ för alla, det finns förhållandevis få barn tillgängliga för internationell adoption numera.
  • Anonym (Nio)

Blir så förbannad för har upplevt stora nedskärningar inom vården senaste tiden, både själv men även bland nära som t ex bokstavligen tvingats jobba 100% under pågående cellgiftsbehandling samt med stora rörelsehinder m.m. och som utförsäkras. Även med BB som inte tagit emot vid förlossning utan nära som skickats till annan stad samt m.m. Nu senast var det en vän som inte fick hjälp efter våldtäkt pga att våldtäktsmottagning inte hade resurser som räckte till och hon skickades då vidare till en annan mottagning som.hon nu precis fick beskedet om att de ska läggas ned.

Kunde inte i min vildaste fantasi tro att de faktiskt skulle börja fiffla i IVF också.. Men då ska man behöva oroa sig för det med!

Har själv endometrios samt störd hormonbalans med oregelbunden mens, så att vissa jämför det med plastikoperationer visar bara på okunskap.

Det är som att man ska straffas dubbelt när man är sjuk i detta samhälle. Får hoppas det inte är så illa som det låter utan t ex bara rör skatt. Oavsett går samhället i fel riktning..

• Fakzaz
    Anonym (vansinne) skrev 2018-04-03 08:55:51 följande:
    Det kanske ses som ett hälsoproblem, men det är knappast ett livshotande tillstånd. IVF, diverse plastikoperationer och liknande ska självklart inte betalas av staten. det är ingen mänsklig rättighet att få barn.
    Nu är det mycket i vården som vi gör som ej enbart är att ta hand om livshotande sjukdomar. Infertilitet kan absolut vara ett hälsoproblem. Kanske man skall sluta med fetmaoperationer, ingen mänsklig rättighet att vara smal, en sån kostar ca 100'. Kan man leva utan korsband? Samma tjocka människa behöver en ny knäled då det gamla knät inte pallat den extra vikten. Ska staten bjussa på det? Isåfall ytterligare 100'. För dessa behöver man inte ta en spänn ifrån sin lön, skulle väl va för parkeringen. Men personer som skall genomgå IVF kan inte få ett bruttoavdrag på den redan astronomiska marginalskatten? Sjukt land sjuk kommentar. 

Kan dra exempel hur långt som helst. 
  • Anonym (RobinH)
    Anonym (Nio) skrev 2018-04-04 16:21:00 följande:

Blir så förbannad för har upplevt stora nedskärningar inom vården senaste tiden, både själv men även bland nära som t ex bokstavligen tvingats jobba 100% under pågående cellgiftsbehandling samt med stora rörelsehinder m.m. och som utförsäkras. Även med BB som inte tagit emot vid förlossning utan nära som skickats till annan stad samt m.m. Nu senast var det en vän som inte fick hjälp efter våldtäkt pga att våldtäktsmottagning inte hade resurser som räckte till och hon skickades då vidare till en annan mottagning som.hon nu precis fick beskedet om att de ska läggas ned.

Kunde inte i min vildaste fantasi tro att de faktiskt skulle börja fiffla i IVF också.. Men då ska man behöva oroa sig för det med!

Har själv endometrios samt störd hormonbalans med oregelbunden mens, så att vissa jämför det med plastikoperationer visar bara på okunskap.

Det är som att man ska straffas dubbelt när man är sjuk i detta samhälle. Får hoppas det inte är så illa som det låter utan t ex bara rör skatt. Oavsett går samhället i fel riktning..

Det är inte rätten till vård med IFV som det skärs i, utan i den förmån det innebär för den som har turen att jobba på ett företag med såna avtal att få betala privata IVF-försök med oskattade pengar. Kort sagt så är det ofta ganska välbetalda tjänstemän på privata företag som nyttjar förmånerna. Jag till exempel tjänar 400 000+ kr per år och kom undan med att betala motsvarande 32 000 kr för en, icke nödvändig, operation som annars hade kostat mig 70 000 kr tack vare att min arbetsgivare tidigare erbjudit den förmånen. Lågavlönade har sällan råd att utnyttja den typen av förmåner ändå.

Jag tycker att de pengarna istället ska satsas på de som bäst behöver det, inte på oss som.har större möjligheter redan som det är att söka vård privat.
  • Tavelramen

Tänk efter lite nu.

Jag som högavlönad betalar ca 200 000 mer i skatt jämfört med dig. Dvs betalar jag mer för den nödvändiga operationen en lågavlönad får än vad du gör.

Att du tycker att företagen ska gå in och sponsra icke nödvändiga operationer till lågavlönade är lite konstigt. Då anledningen att dessa förmåner finns är för att attrahera svårrekryterad personal. När man når en viss lönenivå är kanske inte 5 eller 10 k i månaden avgörande vid val av arbetsgivare utan snarare företagets personalpolitik. Subventionerad eller fri privat sjukvård är mycket attraktivt hos en arbetsgivare. Sen glömmer du även bort att du som nyttjade förmånen blir förmånsbeskattad för denna så det är inte helt fritt

• Anonym (RobinH)
    Tavelramen skrev 2018-11-21 19:25:57 följande:

Tänk efter lite nu.

Jag som högavlönad betalar ca 200 000 mer i skatt jämfört med dig. Dvs betalar jag mer för den nödvändiga operationen en lågavlönad får än vad du gör.

Att du tycker att företagen ska gå in och sponsra icke nödvändiga operationer till lågavlönade är lite konstigt. Då anledningen att dessa förmåner finns är för att attrahera svårrekryterad personal. När man når en viss lönenivå är kanske inte 5 eller 10 k i månaden avgörande vid val av arbetsgivare utan snarare företagets personalpolitik. Subventionerad eller fri privat sjukvård är mycket attraktivt hos en arbetsgivare. Sen glömmer du även bort att du som nyttjade förmånen blir förmånsbeskattad för denna så det är inte helt fritt

Jag tycker inte företag ska sponsra någon, jag tycker att de skatteintäkter som idag förloras på förmånerna ska användas för att förbättra den allmänna vården.
  • Fakzaz
    Anonym (RobinH) skrev 2018-11-21 19:28:40 följande:

Jag tycker inte företag ska sponsra någon, jag tycker att de skatteintäkter som idag förloras på förmånerna ska användas för att förbättra den allmänna vården.

Just detta drabbar ju privatpersoner det handlade inte om att företag sponsrar. Man behöver väl inte ha beskattning på precis allt? Detta handlade ju om att du skall kunna betala för sjukvård med bruttolön. Det som urholkar vården är att vi lägger pengar på fel saker. Nu sparkas läkare för att de är för gamla. Klinikerna kommer nog få hyra tillbaks dem fast för dubbla priset.
  • sextiotalist
    Anonym (RobinH) skrev 2018-11-21 19:28:40 följande:
    Företag har all rätt att göra bra saker för sina anställda, en del får de göra enligt skattelagstiftningen utan att den anställda behöver skatta för det (t.ex friskvårdsbidraget), andra saker måste den anställda skatta för.
    Är det något företag kan göra med gott samvete är att ge bra förmåner för sina anställda, bra löner etc
Svar på tråden Bruttolöneavdrag för ivf försvinner?