Anonym (A) skrev 2018-04-03 10:35:03 följande:
Anonym (vansinne) skrev 2018-04-03 10:13:52 följande:
Men barnlöshet är en "sjukdom" man kan leva med. Man kan jobba, leva ett normalt liv på alla sätt och vis. Akutsjukvård, benbrott, blindtarmsoperationer, cancerbehandlingar, allt sånt bör subventioneras. Men IVF borde man få bekosta själv, eller ta privata försäkringar.
Ofrivillig barnlöshet är många gånger resultatet av ett medicinskt problem, och som kan medföra långtgående konsekvenser för de drabbade som är att likställa med många andra sjukdomar. Som läkare kan jag intyga att vi inom den offentliga vården behandlar många olika tillstånd som på inget sätt är livshotande men där målet, precis som vid barnlöshetsbehandling, är en ökad livskvalitet för den drabbade. Tycker du/ni kanske att vi inom offentlig vård skall sluta operera patienter med höftartos? Avstå från att behandla patienter med lätt-måttlig depression? Plastikkirurgisk behandling av barn med ansiktsmissbildningar?
Att påstå att det skulle röra sig om naturlig selektion och att man inte bör föra sina gener vidare är bara löjligt. Infertilitet kan bero på ex. cancerbehandling, testistorsion i barndomen, infektion i äggledare osv och behöver inte alls vara genetiskt kopplat. Många av de jag känner som gjort IVF är dessutom intelligenta, framgångsrika människor vars gener i allra högsta grad är av värde att föra vidare!
Tycker det är lite skillnad på att operera någon som har ont pga artros och att få en person gravid bara för att de har väntat för länge med att skaffa barn.
Har heller ALDRIG träffat en läkare som bryr sig om mig som patient "Gå hem, ta en ipren och käka lite fibrer så ska du se att det går över" Är den attityden man får av läkare...