Inlägg från: Anonym (Läs på lite...) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Läs på lite...)

Bruttolöneavdrag för ivf försvinner?

Anonym (.......) skrev 2018-04-03 16:38:04 följande:

Tycker det är lite skillnad på att operera någon som har ont pga artros och att få en person gravid bara för att de har väntat för länge med att skaffa barn.

Har heller ALDRIG träffat en läkare som bryr sig om mig som patient "Gå hem, ta en ipren och käka lite fibrer så ska du se att det går över" Är den attityden man får av läkare...

Jag, i likhet med flera andra jag känner till, har blivit gravida efter ivf-behandlingar. Ingen av oss har behövt hjälp för att vi har väntat länge med att försöka bli gravida, ivf-försöken har tvärtom varit sista anhalten efter många års försök. Har även noterat i väntrummen genom åren att påfallande många ser ut att vara rätt unga när de söker hjälp. Det är däremot inte alla som är öppna gentemot kreti och pleti med att de försöker få barn år ut och år in. Jag fick själv kommentaren efter många års försök att det väl snart börjar bli dags att försöka och att det är riskabelt att vänta för länge. Numera är jag mer öppen med att det har tagit tid, men jag känner fortfarande inte att jag ska behöva berätta sånt för tex kollegor jag inte har någon närmare relation till. Så, visst finns det kvinnor som väntar för länge, men att tro att det är hela förklaringen är ignorant.
  • Anonym (Läs på lite...)
    Anonym (.......) skrev 2018-04-03 17:34:11 följande:

Om jag förklarar såhär. Får en operation pga artros = Blir frisk och mår bättre.

Mår man dåligt pga att man inte kan kan föröka sig finns ju psykologhjälp. Att skaffa barn är liksom inte lösningen på allt i livet.

Jag mår dåligt pga skitmånga saker som inte staten betalar. Vill jag göra något åt det så får jag ju liksom betala det själv.

Det är nog få som inbillar sig att det är lösningen på allt i livet, men det är för många en rätt viktig del av livet. Du kan dessutom fundera över det samhällsekonomiska elementet i det hela, ivf som leder till barn skapar fler potentiella skattebetalare och leder sannolikt till minskad psykisk ohälsa hos de som annars skulle vara ofrivilligt barnlösa. Och nej, adoption är inte ett alternativ för alla, det finns förhållandevis få barn tillgängliga för internationell adoption numera.
Svar på tråden Bruttolöneavdrag för ivf försvinner?