Inlägg från: Anonym (M) |Visa alla inlägg
  • Anonym (M)

Nej, för JAG skulle aaaaaaaaaaaaaaaldrig blablabla!?

Anonym (Tröttsamt) skrev 2018-04-08 16:22:53 följande:
    Har man varit i samma situation, eller liknande, så kan man också sätta sig in i saken mer.
    Har man lämnat en misshandlande partner så har man erfarenhet, eller om man levt i en familj med styv/bonusbarn. Då har man personlig erfarenhet.

Jag menar inte att man kan kopiera sin egen erfarenhet med vad ts genomlider men man kan ha ett hum om saken.
    Något man faktiskt inte kan om man inte har levt idet.

"Översittare" är precis rätt ord för dem som beter sig på det där besserwisersättet.

Det är så lätt att veta hur man skulle göra i en situation man aldrig varit i. Eller inte.
    I vissa situationer finns bara ett svar, det behöver man inte ha genomlevt  själv för att veta. Sedan är det kanske svårt för TS att ta till sig svaret, men det gör inte svaret fel för det. 
  • Anonym (M)
    Anonym (Tröttsamt) skrev 2018-04-08 16:40:56 följande:
    Jag menar inte dem som säger att ts måste lämna om hon blir misshandlad.
    Det är de som säger t ex "Jag hade aldrig..., jag skulle aldrig... jag VET att jag skulle" osv följt av något som de aldrig kan veta.
    Man vet nämligen inte innan man varit i en situation hur man skulle reagera.

Det finns modeller som socialtjänsten använder för att visa hur olika situationer och beteenden ofta fungerar i praktiken.
    Jag tror det stärker andra kvinnor att få höra att man inte behöver stå ut med skit. Om man redan innan en relation tänker "jag ska inte ta någon skit" så är risken mindre att man tar skit. För sanningen är att om alla gått vid första slaget så hade många fler kvinnor mått bättre. 
Svar på tråden Nej, för JAG skulle aaaaaaaaaaaaaaaldrig blablabla!?