Inlägg från: Anonym (Blomma) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Blomma)

Jag känner mig som en dålig människa och mamma...

Håller med ovanstående, SLUTA AMMA, ta kontakt med BVC/MVC och se till att få hjälp, kanske med antidepressiva och att bli sjukskriven så kan din man vabba ett par veckor åtminstone, och dessutom: ditt mående inte är underordnat hans sömnbehov, prata med pappan om att han måste sova med dig och bebisen tills allt är stabilt. Min man sov alltid hos oss när bebisen var liten. Vi gav också ersättning så det blev bara två/tre uppvaknanden per natt och det kan man överleva med några månader - man får lägga sig lite tidigare på kvällarna bara!!

• Anonym (Blomma)
    Alexi skrev 2018-04-15 13:27:47 följande:

Men alltså, det är helt normalt att må dåligt när man precis fått sitt första barn! Det är ju världens största omställning i livet plus alla hormoner, trötthet osv.

Varför sluta amma, om amningen fungerar? Snacka om drastiskt. Det är ju inte amningen i sig som kanske får mamman att må dåligt, det är livsomställningen och hormonerna.

Och pappan kan ju enkelt vara hemma ett tag till, med dubbeldagarna tex. Väldigt överdrivet att mamman behöver se sig som sjuk och sjukskriva sig.

Det är normalt att må dåligt, man måste bara hantera det, genom att vara två föräldrar som kämpar tillsammans, genom att försöka få ordning på tillvaron, komma ut lite i sol och frisk luft, osv.

Det är inte normalt att må så dåligt som TS beskriver. Vanligt, ja, men inget som man ska avfärda med att ?såhär är det för alla/ såhär ska det vara?, för det är det inte.

Och som lowhannah skriver, amningen kan fungera toppen rent fysiskt men vara ett helvete rent psykiskt. Så var det för mig, jag bara grät varenda gång jag skulle amma och blev såå mycket lyckligare när jag slutade. Den jävla amningshetsen i samhället är ju helt sjuk.

Och nej, det är inte så lätt för pappan att bara vara hemma med hjälp av dubbeldagar, för det måste hans arbetsgivare godkänna och då måste han anmäla tre månader i förväg. Om TS är sjukskriven däremot kan han vabba, och det kan arbetsgivaren inte neka ens med kort varsel.

Sluta skuldbelägga TS och säga att det är något hon måste uthärda för det är det inte. Det finns saker att göra åt situationen och hon kan och kommer att få hjälp av vården.
Svar på tråden Jag känner mig som en dålig människa och mamma...