• wifeandmommy

Jag känner mig som en dålig människa och mamma...

Vi fick vårt första barn (planerat) för två veckor sedan och jag mår ännu inte bra. Efter de första dagarna av gråt tänkte jag att ?det går nog snart över?. Min man är så otroligt hjälpsam med allt och han lider verkligen av att se mig så här. Jag gråter stup i kvarten och är bara nedstämd precis hela min vakna tid. Är detta normalt? Har ni andra upplevt detta, snarare än att lalla runt på rosa moln som ?alla andra? verkar göra när de fått barn? Jag orkar inte laga mat och ännu mindre bryr jag mig om att få i mig mat, jag har ingen aptit över huvud taget. Jag saknar min man och hans närhet. Han är här, men allt känns så annorlunda, så nytt och så konstigt. Jag är inte bra med förändringar alls och detta om något är ju en enorm förändring och omställning.

Jag ammar (helt) fastän jag inte tycker om det, bara för att jag vet att det är ju ?det bästa?. Allt tjat från barnmorskor om amning och att det inte finns några som helst skäl för mig att inte amma har ju också satt sig i skallen på mig. Jag älskar vårt barn och känner kärlek när jag tittar på henne, håller henne osv. men jag mår så dåligt ändå... Jag har ännu inte gått utanför dörren, för jag orkar inte...

När min man ska jobba (börjar igen kommande vecka) kommer han nog sova i vårt gästrum för att inte behöva vakna miljoner gånger under natten när han faktiskt ska orka jobba hela dagen. Jag kommer ju dö av saknad... Känns som att jag bara kommer gå runt och räkna timmarna tills han kommer hem. Får ångest över att inte kunna/orka/hinna göra matlådor åt honom, som jag alltid gjort. Han bryr sig inte, det är jag som bryr mig och mår dåligt över allt som går att må dåligt över. Jag saknar honom och allt det vanliga så mycket att jag går sönder inombords.

Finns det fler som jag? Som inte är sprudlande glada? Går detta över? Hur länge ska man stå ut innan man tar sig i kragen och kanske söker hjälp...? Jag behöver verkligen prata eller höra om andras erfarenheter. ????

• Svar på tråden Jag känner mig som en dålig människa och mamma...
  • Anonym (Tjej)

Sluta amma för hormonerna för dig mer ledsen. Ersättning och glad mamma är bättre.

Sedan sjukskriv dig för förlossningsdep och låt mannen vara hemma med er.

• Anonym (Håller med)

Kan bara hålla med ovan här!! Mannen borde vara hemma nu en tid framöver.

Och snälla snälla sluta amma. Börja med ersättning. Det kommer bli en lättnad.

Och kom ihåg: Detta är INTE föralltid. Det kommer bli bättre och du kommer må bättre! Försök nu bara göra dagarna och tiden så smärtfri det går.

• Anonym (Blomma)

Håller med ovanstående, SLUTA AMMA, ta kontakt med BVC/MVC och se till att få hjälp, kanske med antidepressiva och att bli sjukskriven så kan din man vabba ett par veckor åtminstone, och dessutom: ditt mående inte är underordnat hans sömnbehov, prata med pappan om att han måste sova med dig och bebisen tills allt är stabilt. Min man sov alltid hos oss när bebisen var liten. Vi gav också ersättning så det blev bara två/tre uppvaknanden per natt och det kan man överleva med några månader - man får lägga sig lite tidigare på kvällarna bara!!

• wifeandmommy

Min man har nyligen själv varit sjukskriven (pga dåligt mående, så det är säkert därför han är så förstående) och har således nyss börjat jobba och kan då inte vara hemma. Han har väl ingen ersättning från FK då så vi skulle inte klara oss ekonomiskt. Alla runt mig tjatar om att amma. Jag har sagt att jag funderat på att kanske delamma och delvis ge ersättning istället för att amma helt just för att jag mår som jag mår när jag ammar - ändå kommer pekpinnarna och då tjatas det om att barnet kommer att få ett sämre immunförsvar och de drar hela den ramsan - då blir det skuldkänslor istället. Jag hoppas bara att detta är något övergående, jag är inte oroad över att jag ska skada mig själv eller barnet men jag är bara så less på att alltid vara så ledsen och att inte våga/orka gå ut för att jag när som helst kan stå och vrålböla av förtvivlan.

• Anonym (Is i magen)

Jag kände likadant när jag fick mitt första barn för två år sedan. Det är ju en gigantisk omställning! Grät för att allt var annorlunda, för att jag kände mig instängd osv. Men allt blev mycket bättre med tiden. Du får försöka tänka att det är en kort period och att det snart kommer kännas bättre, förhoppningsvis. Det är viktigt att vara öppen med hur man känner, både mot partnern och mot bvc, så att de kan hjälpa till om det inte blir bättre.

Nu sitter jag och ammar andra barnet som är tre veckor. Den här gången gråter jag av helt andra anledningar, som att jag känner mig otillräcklig för båda barnen, men det går väl över det med. Man får försöka acceptera känslorna och låta dem komma och gå.

Ska dock tillägga att jag vill amma, trots att jag inte mår helt bra av amning hormonerna. Om du är säker på att du inte vill ska du förstås inte fortsätta för någon annans skull.

• Anonym (Is i magen)

*amningshormonerna

• Anonym (Håller med)
    wifeandmommy skrev 2018-04-13 18:32:54 följande:

Min man har nyligen själv varit sjukskriven (pga dåligt mående, så det är säkert därför han är så förstående) och har således nyss börjat jobba och kan då inte vara hemma. Han har väl ingen ersättning från FK då så vi skulle inte klara oss ekonomiskt. Alla runt mig tjatar om att amma. Jag har sagt att jag funderat på att kanske delamma och delvis ge ersättning istället för att amma helt just för att jag mår som jag mår när jag ammar - ändå kommer pekpinnarna och då tjatas det om att barnet kommer att få ett sämre immunförsvar och de drar hela den ramsan - då blir det skuldkänslor istället. Jag hoppas bara att detta är något övergående, jag är inte oroad över att jag ska skada mig själv eller barnet men jag är bara så less på att alltid vara så ledsen och att inte våga/orka gå ut för att jag när som helst kan stå och vrålböla av förtvivlan.

Du kan bli sjukskriven och han kan ta ut föräldrapenning. Fundera i dom banorna om det blir ohållbart.

Men snälla sluta lyssna på andra ang amningen! För mig var det jättetufft att gå köpa den där första ersättningen, men när jag väl gjorde det - vilken skillnad!

Och försök komma ut lite varje dag och få dagarna att gå så de inte känns så långa tills din man kommer hem.. sover bebisen bra i vagnen ute kan det va skönt nu att komma ut och sätta sig och ta en kaffe o läsa en tidning/scrolla i mobilen i lugn och ro... Vips så kommer du till och med njuta.. kom ihåg att sakta men säkert kommer livet tillbaka.

Jag hade riktig ångest med första barnet, kändes så ledsamt att det inte bara var vi två längre och att allt förändrats.
  • wifeandmommy

Tack snälla ni för era svar. Känns som en lättnad att jag inte är ensam om dessa känslor. Särskilt den där ledsna känslan då jag tänker på att det inte bara är vi två längre. Känns hemskt och jag har inte ens velat säga det högt men jag tänker på det nästan hela tiden. :-|

Ska försöka ett par dagar till, ska känna efter och se hur det går när han återgått till sitt arbete och om det då ändå känns ohållbart får jag söka hjälp på vårdcentralen ang. eventuell sjukskrivning. Man kan ju inte gå runt såhär i all evighet ändå...

• Snuttis2

Hormonerna svallar massor i början och kost hade jag dagar av intensiva känslor men för mig var alla känslor förstärkta både sorg, glädje, oro osv! Tucker att det du beskriver låter mer som förlossnings depression , tucker du snarast ska ta en kontakt med vården o be om hjälp. Diskutera bästa lösningarna för dig, barn o partner tillsammans. Ska du sluta amma så behöver det ske på ett klokt sätt för bebisen så gör inget förhastat utan rådgör !

Ta hand om dig

• nnnnnnnn

Det är därför vi varit lediga i 10-12 veckor tillsammans (1+-pappadagar + ena tar semester + andra tar semester = ca 12 veckor 100% tillsammans)...
    Mycket enklare efter 3 mån.

Svar på tråden Jag känner mig som en dålig människa och mamma...