Vänta 6mån på ivf eller vända oss direkt till privat?
Vi valde att gå vidare privat, för att inte förlora tid när vi väntade på landstingskön. Då åldern har en stor inverkan på bla äggens kvalitet och äggreserven. (var 35år när vi började med ivf)
Vi bor i Sthlm och valde ett 3paket på Sophiahemmet. Skatteverket godkänner bruttolöneavdrag för ivf kostnaden men det är upp till varje arbetsgivare att avgöra om man vill ge det elle inte. Både jag och min sambo pratade med våra chefer och fick ok från våra respektive arbetsgivare. Vilket gjorde de lite billigare i alla fall. När jag berättade om detta för min chef så visade det sig att de också hade genomgått ivf och nu hade två barn. Så förståelsen var stor. Även när jag pratade med min projektledare i projektet om att vi har det tufft och ska genomgå ivf så hade även de gjort det. Så det kändes skönt att några runtomkring faktiskt visste varför man inte var på topp jämnt och ibland behövde ställa in möten eller åka iväg på sjukhusbesök. Men vi berättade inget för övriga kollegor, familj eller vänner. Vi ville vara och bli behandlade som vanligt. På 9 månader gjorde vi 3 behandlingar och när vi väntade resultatet från sista behandlingen/ insättningen så hörde de av sig från landstinget och frågade hur det gick. Så vi kom överens om att återkomma med besked efter testdag. Vi fick negativt test och hörde av oss och fick komma på besök och påbörja behandling redan inom någon månad. Och ett år efter att remissen inkommit till landstinget så testade vi plus. Är idag i v24.
Min uppfattning är att det oftast är så att mannen inte riktigt är i fas med kvinnan angående tidsuppfattning. Jag tror att det är för att vi kvinnor så tydligt varje månad får ett tecken på att vi fortfarande inte är gravida iom att mensen kommer. Och att vi då blir mer medvetna om tid och hur tiden rullar på.
Stort lycka till oavsett hur ni väljer att göra! Kämpa!