• Ess

Tycker inte om min sambos son

Fixa så att han kan spela spel och kolla Youtube på sitt rum, så slipper du honom den mesta tiden.

• Ess
    FrozenGarden skrev 2018-05-19 00:01:20 följande:
    Jag ser honom inte som en inkomstkälla. Jag jobbar hårt för mina pengar. Men hans mamma däremot säger att hon inte "har råd" att dela barnbidraget. Barn kostar pengar. Mat kostar pengar. Det är ett enkelt fakta och rätt ska va rätt. Ska han va här på halvtid ska vi ha halva bidraget. Och jag förväntar mig att barn visar respekt och tacksamhet. Annars växer de bara upp till odrägliga individer. Jag sätter inte stopp för deras relation. De får umgås hur mycket de vill. Jag bjuder med pojken på allt möjligt. Så påstå inte att jag utesluter honom. Då hade vi kunnat resa utomlands utan honom och åkt på djurparker och lekland utan honom. Men han får alltid följa med. Lite tacksamhet är inte så mycket begärt.
    Det är bara att skita totalt i vad mamman säger och ansöka om halva barnbidraget. 
    Men sen får du och din sambo sätta er ner och verkligen prata igenom uppfostran och uppförande, och det ligger på din sambo att se till detta. Din sambo kanske varken vill eller har råd att ha sonen vv, då får han säga nej till det. 

Du ska i alla fall inte betala för sonen, sluta bjuda med honom på saker och gör de sakerna när ni inte har honom. Separera er ekonomi och dela upp utgifterna mellan er, allt som rör hans son och andra privata utgifter står han ensam för, även hälften av kostnaderna och arbetet med ert gemensamma barn får han ta oavsett vilken vecka det är. Mat och hushållsuppgifterna står han ensam för de veckorna sonen är där, sedan andra veckan så köper du maten och tar hand om hushållet.

Om du vill och har råd så köp nåt spel till sonen. Själv tyckte jag det var helt perfekt när hans barn satt på sina rum och spelade så man slapp dem. 
  • Ess
    Anonym (...) skrev 2018-05-19 09:12:02 följande:
    Barnbidraget idag är en sån liten del av vad barn kostar så de flesta med ordnad ekonomi väljer att spara barnbidraget eller bara helt enkelt noterar att det kommer in, men du har fastnat på "rätten" att få denna extra 500-lapp. Gör det verkligen så stor skillnad i ert liv om fk betalar ut halva barnbidraget till er eller är det ren principsak?

Du tycker barnet ska visa tacksamhet, för vadå? Att han inkluderas i era gemensamma aktiviteter? Ska han niga inför dig och tacka så mycket för att han fick följa med utomlands fastän mamma inte betalar er pengar för hans uppehälle? Tacka för maten, absolut, men han är också ett barn och de glömmer ibland. Man får ha överseende och man får tjata ibland. Men prata inte om att han ska vara tacksam för att du låter honom vara med när du tydligt inte kan visa honom tacksamhet för att han finns i ert liv utan bara visa att han är till besvär. Då är nog inte den resan så rolig för honom heller.
    Varför ska mamman ha det när hon inte har sonen på heltid?
    Du skriver att det är en så liten del så då kan ju pappan få hela istället...........

Klart han ska visa tacksamhet och tacka för maten och även om ts bjuder honom på något. 
    Men det är bättre att skippa det momentet helt och sluta bjuda honom, har inte pappan råd så kan de göra det den andra veckan istället.
  • Ess
    Anonym (...) skrev 2018-05-19 15:34:49 följande:
    Jamen absolut. Barnbidraget är dessutom enligt mig hur som helst minsta problemet. Största problemet är TS attityd gentemot bonussonen, på andra plats pappans relation till mamman.

Skulle du ha sagt tack till någon för varje sak den gör om den personen tydligt visar sin negativa syn på dig och att du bara är ivägen och till besvär? Pojken sitter ju jämt på sitt rum och spelar data. Vad ska han göra? Eller tycker du att han ska säga tack till TS för att hon ska bli nöjd/behandla honom bra? Och att istället då, som ditt råd var, att utesluta honom ÄNNU mer från familjen och aktiviteter... tror du pojken kommer säga tack för maten då? Vansinne.

Ge och ta är alltid A och O i ALLA relationer. TS tycker vi som inte håller med henne kör med bajskastning för att vi säger att hon behandlar ett barn illa, istället för att ta till sig det som konstruktiv kritik och vara den vuxna som kliver in och tar ansvar för relationen. Det är ALLTID den vuxna som ska ta det ansvaret. Barnet har inte valt TS, TS har valt barnet. När relationen sitter där, DÅ kan TS införa regler kring att tacka för maten m.m. Eller ska hon fortsätta med sin hieraki och förstöra pojken och hans självkänsla helt? "Du är inte välkommen här och känns som en inkräktare i mitt hem, du får följa med på saker men jag tilltalar dig inte för det är så svårt för du stör mig men du ska vara tacksam för att du får följa med"....
    Ja och där tycker jag att pappan ska gå in och säga åt pojken att säga tack till ts eftersom hon bjudit på tex badet. Maten säger man självklart tack för när man lämnar bordet.
    Jag tycker även att pappan ska tacka ts varje gång hon gör något för hans son.
    Det är pappans sak att inkludera sonen i familjen, vilket han inte verkar så intresserad av, han verkar inte heller ha ekonomin för det. Därför blir sonen en kvarnsten för ts. 
    Det är ju samma för ouppfostrade ungar i släkten, man morrar över deras föräldrar men det är ungarna man får avsmak för och tycker illa om.

Varken ts eller barnet har valt varann så pappan har ett enormt ansvar här både för relationen och för att sonen inte ska belasta ts varken ekonomiskt eller arbetsmässigt. 

Personligen hade jag valt att betala för sonens spel, för då hade jag sluppit honom på kuppen. Pappan verkar inte bry sig heller om att tillbringa tid med honom, så för mig hade det varit värt de pengarna.
    Jag hade dessutom ställt kravet att om pappan inte kan betala för sin son under umgänget, så får han lösa det med sonens mamma och avstå umgänge eller skära i sina personliga utgifter för att ha råd att betala för de barn han valt skaffa.
  • Ess
    Anonym (Olivia) skrev 2018-05-19 09:32:07 följande:

Alltså, när man väljer att ingå i en relation med en person som redan har ett barn så får man fan i mig finna sig i att det barnet förblir en del av familjen. Vad som helst kan ju hända, och din partner är pappa till pojken. Om mamman dött skulle han flyttat dit på heltid!
    Du går omkring med en stor hemstickad offerkofta och skyller på andra för en situation du själv har försatt dig i. Det är inte pojkens fel att han finns, barn gör igenom faser där vissa är mindre trevliga än andra, han kanske är bortskämd, men det spelar ingen roll. Han är ett barn, han är en del av din familj. Allt det där borde du ha förstått från början. Antingen finner du dig i det eller så får ni separera, för DÅ (BARA då) är det endast ditt barn du behöver bry dig om.

Man blir inte en familj bara sådär. Sonen tillhör mannens familj och inte ts, precis som mannens föräldrar och ev syskon.
    Visst allt kan hända, sonen kan ju också dö och då blir ts alla problem lösta. Jag tycker det är dumt att dra upp det argumentet, för dör någon så får man lösa den specifika situationen då, det har inget alls med det nuvarande problemet att göra.
  • Ess
    Anonym (....) skrev 2018-05-19 23:22:14 följande:
    Vilka saker du skriver... :(

"Personligen hade jag valt att betala för sonens spel, för då hade jag sluppit honom på kuppen. Pappan verkar inte bry sig heller om att tillbringa tid med honom, så för mig hade det varit värt de pengarna".

Har du ingen känsla för ett barn som blir så lite omtyckt, även om det inte är ditt barn. Blev verkligen ledsen att läsa att man kan tycka så... Släkt eller ej.
    Där kommer man in på frågan, varför behåller man ett oönskat barn?
    Nej det är inte mitt barn och jag bryr mig heller inte om pojken. Visst, det är trist att hans föräldrar inte bryr sig om honom, men det är faktiskt upp till dem att ta hand om honom.
    Det enda jag skulle tänka mig att göra om han for illa av sina föräldrar, det är en soc anmälan.

Personligen så tyckte jag bara det var skönt att makens barn satt vid sina datorer hela tiden eftersom jag ändå inte var intresserad av att umgås med dem. 
  • Ess
    Anonym (...) skrev 2018-05-19 19:48:03 följande:
    Visst är det så, att pappan har stort ansvar för att pojken ska säga tack och naturligtvis är det han som ska säga till och INTE TS. Men nu handlar ju tråden om att TS inte tycker om sin bonusson och utifrån vad hon skrivit ser jag inte att hon själv anser att det är pappans icke-ansvar som är problemet utan bonussonens existens.

Ts valde att ingå i relation med pappan och visste vid tidpunkten för sin graviditet att sambon har barn sedan tidigare. Då blev väl TS besviken när sambon inte valde att förkasta sin relation med sin son till förmån för sin nya familj. Vilket är väldigt vanligt och OCKSÅ en anledning till att många tycker illa om sina bonusbarn. Kan man då inte förlika sig med tanken att inkludera sambons barn sedan tidigare som en jämlik i familjen har man ingenting i relationen att göra. Barnen går alltid först. Har Ts försökt att få bukt med problemet? Nej, hon skyller på att hon inte vet hur man gör och att det är svårt att prata med sonen för hon tycker illa om honom samt att hon är ärrad av sin egen uppväxt och har svårt med sociala koder. Men ändå tycker hon att bonussonen ska tacka för maten och för aktiviteter. Hon begär av honom utan att ta eget ansvar och därför tror jag många reagerar för hon är den vuxna. Men hon får ha ursäkter men ingen annan. Hon säger att hon inte visar för honom att hon inte gillar honom, men barn känner sånt. Tro mig. Jag var själv ett sånt barn.

Men jag håller med om att TS bör prata med pappan och det är DÄR hon ska ställa krav. Inte på barnet.
    Det är inte så konstigt att hon blir irriterad på hans existens eftersom det verkar va hon som får betala för att ha det stora nöjet att få ha honom vv.
    Sedan verkar föräldrarna, i alla fall pappan va slapp med uppfostran. Allt ligger på honom för att få hela situationen att fungera. Han kan inte bara tro att allt löser sig av sig självt, för då blir det som nu att ts härsknar över både dåligt föräldraskap och över att få betala för hans ouppfostrade unge. Det är pappans ansvar att se till att sonen tackar för maten och även när ts har bjudit honom på något. Dessutom så ska pappan själv se till att tacka ts varje gång hon gör något eller betalar för hans son.

Men min åsikt är att om inte pappan själv klarar av att uppfostra och ta hand om sonen OCH betala alla hans kostnader så får han lösa det med mamman och i så fall inte ha något umgänge förrän han har råd till det.
    Jag hade kört stenhårt på separat ekonomi om jag varit ts.

• Ess
    Anonym (....) skrev 2018-05-20 10:02:54 följande:
    Uppfostran känns ändå sekundärt här när pappan uppenbarligen inte bryr sig om sitt barn. Jag har gränser för mitt barns skärmtittande just för att jag har omtanke om honom, och vill honom väl. Hur ska pojken kunna bli uppfostrad om pappan skiter i grundläggande saker för att inte känslorna finns där?
    Klart pojken känner av detta, folk är ju tragiska som påstår att ett barn inte märker om det är älskat eller ej.

Att barnet kostar ditt och datt kan man ALDRIG lasta barnet för. Alla problem i denna relation ligger på de VUXNA som inte klarat av den grundläggande omvårdnaden + det lösa det ekonomiska på ett bra sätt.
    OM det drabbar barnen, gå skilda vägar för guds skull!
    Men det är ju just det som är den stora grejen, pappan verkar ha noll intresse och ekonomi för att överhuvudtaget ha mer umgänge än vh. Varför då tvunget genomdriva något som bara kan sluta dåligt?

Alla vet att ett barn kostar pengar, MEN det är också FÖRÄLDRARNAS ansvar och inte "de vuxnas". Som partner vet man att ens partner kommer att behöva betala för sitt barn och det kommer att gå ut över att han inte kommer ha råd att följa med på saker, så man kommer att få göra en hel del själv och med sitt gemensamma barn när partnern stannar hemma med sitt tidigare. Men börjar det förväntas att man ska stå för det tidigare barnets kostnader, tja då kan det hålla sig borta.
    Jag skulle aldrig skjuta till en femöring för att umgänget skulle bli av, för det är inte jag som är intresserad av att träffa hans unge.

• Ess
    OlgaElvira skrev 2018-05-20 13:28:39 följande:

Mamman vill att pappa nu ska ha honom varannan vecka, men vill behålla pengarna. Pappan är inte engagerad i barnet, sambon tycker han är ouppfostrad och att det blir dyrt att ha honom där.

Och så skapar man en ångestfylld och deprimerad tonåring.

Sånt måste angripas redan från start, med att båda parter skyddar sig. Skulle det sen ändå gå åt helvete så får kvinnan ta sitt ansvar och göra abort. Detta är ju som en sommarkatt, den är gullig när den är liten och sen när den växer och blir jobbig så vill inte ägaren ha den utan slänger ut den och hoppas att någon annan vill ta över ansvaret. 
    Vet inte hur många sådana katter som dumpades utanför gården som vi sen fick ha det tvivelaktiga nöjet att avliva. 

Man ser även alla trådar på forumet där tjejen blivit gravid vid ett ons och killen inte vill bli pappa, de känner inte ens varann. Där sitter hur många som helst och hejjar på tjejen att hon ska behålla barnet. Jag tror att det många gånger blir som här, i slutänden så vill ingen av föräldrarna ha barnet utan försöker på alla sätt att antingen få en partner som tvingas ta hand om det, eller så skiter båda föräldrarna i det bara och hoppas det växer upp och försvinner fortast möjligt.
  • Ess
    mamaleona skrev 2018-05-20 17:20:44 följande:

Just pga att ingen kan veta hur man börjar känna o tänka i en ny konstellation - inte pappan/mamman, inte den nya, o inte barnet/barnen - efter att man LEVT IN DEN en LÄNGRE TID, är det enl mig så oerhört viktigt att inte skaffa nya kärleksbarn för snabbt. Blir det så sedan, att nån mår dåligt är ju hela nyfamiljen på sikt ett minne blott. Byggs inte grunden rätt så faller hela byggnaden. Detta har alltför många svårt att inse idag, när man skiljer sig, träffar en ny, flyttar ihop med den nya o skaffar barn med den nya ....på typ 1-2ÅR. Det är väl nästan klart som korvspad att barnen spec inte hinner med här, reaktioner kommer o allt börjar svaja. Om det är den stora kärleken - vart hsr man då så bråttom????

Det är nog snarare så att det inte är läge att vänta alltför länge med att skaffa barn pga åldersskäl. Det är inget ovanligt att en äldre man träffar en barnlös yngre kvinna, och då är det inte läge att vänta tills han blir 65-70 år gammal.

Sen kan jag bara svara för mig själv att jag skulle inte slängt bort min tid på en man som ville vänta med att skaffa barn, för då rätt som det är så hade han tyckt han var för gammal eller att det var bekvämt med att vi skulle leka familj med hans tidigare barn. Totalt ointressant i mina ögon och god bajs fortare än kvickt.

Sen tror jag att den vanligaste anledningen till att det faller är att mannen tror att kvinnan ska ta hand om alla barnen, och glömmer bort att de första bara är hans.
Svar på tråden Tycker inte om min sambos son