• Varmtass

IVF augusti 2018

Hej! Jag har precis tillsammans med min sambo gjort en utredning. Och verkar som att vi behöver göra en ivf. Vi har försökt i 1,5 år utan resultat.

Men måste också vänta tills eftersom sommarhuppehållet. Det känns som en evighet dit. Jag vill så gärna bli mamma idag att de gör ont. Svårt att fokusera på annat när man redan väntat i 1,5 år.

• Varmtass

Tvärtom för vår del. Manlig faktor. Lite chockade av beskedet kanske, ingen av oss tänkte på att fråga om papper på resultaten. Vi kommer att fråga om provsvaren vid nästa besök.

Hur det påverkar mig till vardags, oftast håller jag humöret uppe och försöker tänka på annat. Men visst påverkar det mig. Jag har svårt att se andra gravida kvinnor.. jobbigt när folk undrar om barnfrågan. Jobbigt att inte riktigt ha någon mer utanför min sambo att bolla tankar med. Då jag vill hålla tyst om ev graviditet tills man kommit en bit på väg.

Min sambo ville ha katter, jag sa om ja inte blivit gravid inom sex månader så kan vi skaffa katter. Månaderna gick å de blev kattungar som precis nu fylt ett år. Fortfarande inget plus fårn vår sida. Jag funderade till och med på att ta kattungar på våra katter för att de inte blir nå andra ungar här...

SJ då?

• Varmtass

Hej, jag kommer göra min första ivf efter sommaruppehållet. De känns både jättespännande och läskigt. Sjukt va vi Jag som kvinna ska gå igenom för att få barn när de egentligen är min sambo som har dålig kvar på spermierna. Jag är rädd att de ska påverkar mina ägg, alltså min framtida chans att få barn. Eftersom man man är inne och påverkar ägglossning osv.

Men jag hoppas verkligen att de är flask oro och att de kan bli både ett och två barn!

Just nu väntar jag på mensen som kommer om typ fem veckor. Då får vi äntligen börja räkna ner tills de är dax för sprayen.

• Varmtass
    Luradggr2 skrev 2018-06-27 20:15:58 följande:

Äntligen någon som tänker samma som mig. Infertilitetsvården är inte jämnställd. Varför behandla kvinnor när män är infertila? Står ju i fass att män kan ta gonal f för att få mer spermier men jag har aldrig hört om någon som gjort det.

Är de så? Jag visste inte ens om att de gick. Då blir jag ännu mer irriterad på att jag ska gå igenom massa hormoner med sprayen och sprutor. Och äggplock. När de finns en annan väg å försöka med först. Vi står redan ut med mens varje månad. Vi ska sedan bära ett barn om de blir till något de vill säga i 9 månader. Och pappan behöver i princip bara titta på...
  • Varmtass
    Luradggr2 skrev 2018-06-28 19:17:49 följande:

Jag har också börjar med sprayen och troligen fått en cysta av den. Har tid bokad på måndag då jag har ont i vänster äggstock och fått en stor knöl. Mår extremt psykiskt dåligt av sprayen också. Hur har det gått för er när ni tagit sprayen?

Usvh de låter inge kul! Jag är så orolig att jag också ska få negativa biverkningar av sprayen och sprutorna. De är ju ändå min sambo som har få spermier. Så känns så dumt å gå in å rota i min kropp. Som faktiskt enligt undersökning såg bra ut!

Hoppas de går bra för dig! Jag väntar fortfarande på mens så jag kan starta med sprayen:)
  • Varmtass
    Luradggr2 skrev 2018-06-29 07:28:08 följande:

Vilken cykeldag ska du börja med sprayen? Min teori är att det inte var så bra att börja dag två. Är ju som gjort för att bli ägglossning på ge som sen inte släpper pga sprayen och blir en cysta istället. Blä! Får se vad doktorn säger på måndag!

Ja det är inte klokt och jag känner samma sak! Ibland tänker jag den förbjudna tanken att få barn på vanligt vis med någon annan. Vågar inte säga det till kuratorn för jag är rädd vi blir nekade fortsatta försök då.

Åh så skönt att du säger de! För jag tänker också så och vågar inte säga de till någon heller. Min sambo skulle bli jätteledsen. Men tanken att skaffa barn med någon annan på vanligt vis tänker man ju. Då skulle man slippa sprayen, sprutorna, äggplock. De är mkt som vi utsätter vår kropp för deras skull. För att dom inte funkar..

Jag kommer börja på dag 18 efter första dagens på mens... vilken skillnad..
  • Varmtass
    LillaAw skrev 2018-06-29 08:04:36 följande:

Känner som ni. Min kropp fungerar prima men min man har få och dåliga spermier. Jag fick ut 16 ägg sist men 3 blev befruktade med icsi. Jag har varit gravid tidigare med annan man (avslutades dock då jag var rätt ung). Utomlands gör de imsi. De förstorar upp en spermie 6000 gånger för att hitta den bästa. Det finns ännu inte i Sverige. Min läkare pratar bara om hur vi med mediciner och spray ska göra mina ägg "bättre" när de är pga min partner vi ens är där. Han säger inget alls om min partners spermier. Blir så less på det. Kan de inte göra ultraljud eller ens känna på pungen om den är normal så att bitestiklar och allt är okej, men icke.

Blir faktiskt lite irriterad av att höra det. Kart man måste titta på den manliga faktorn också!

Dom har iaf kollat på sperman och klämt på hans pung för vår del. Men känns helknäppt att de är mig behandlingen görs på då de vet att de är dåliga spermier som är problemet..

Vill så gärna prova på de vanliga sättet först. Eller med insemination. Från nån donator så man vet att de går den vägen. Men min sambo vill mkt väl förståeligt att de dka va hans spermier. Men de skulle innebära så mkt mindre strul för min del. Som faktiskt har en fungerande kropp
  • Varmtass
    Luradggr2 skrev 2018-06-29 17:09:29 följande:

Det är så befriande att få skriva med någon som har samma tankar och känslor kring det hela. <3 Jag skulle heller aldrig säga det till min man och våga inte säga till kuratorn så nu har jag någon att ventilera med.

Det är säker inga problem att ta sprayen! Jag hade knappt biverkningar de första två veckorna. Det kom sen när jag blev helt nedreglerad. Jag kör längre än er andra i tråden pga misstänkt lindrig endometrios. Jag har gjort en ivf tidigare med kort program. Örebro kör kort på rutin, Linné långt på rutin sa min läkare som samarbetar med båda. Tycker nässprayen är bättre än Oraglutran sprutan som ska hämma ägglossningen istället för sprayen. Oralgutran är riktigt otrevlig. Grov kanyl, huvudvärk och allergisk reaktion på injektionsstället. Svullnar, gör ont och kliar som busen. På det viset är sprayen så mycket lättare.

Ja riktigt skönt å ha någon att ventilera med<3 känns lite lättare när man vet att man inte är ensam om dessa tankar.

Åh de va ju bra de iaf! Att sprayen är lindrig!
  • Varmtass

Hejhopp! De var längre sen jag skrev här. Nu har jag börjat med sprayen för första gången och sprayat i en vecka imorgon. Känner ingen biverkningar alls. Väntar in mens, typiskt när man vill att den kommer lyser den med sin frånvaro. Hehe

• Varmtass
    Ettnamn4sep skrev 2018-08-30 19:00:39 följande:

Hej,

Hoppas det går bra för dig. Har själv precis slutat med sprutorna och ÄP är planerat imorgon. Vårt andra försök.

Vi hoppas verkligen på denna gång. Vår absolut största dröm är att få en liten bebis. Blir gråtfärdig av tanken.

När planeras du för ÄP?

Hej! Min mens lyser fortfarande med sin frånvaro, ska ringa kliniken på tisdag om den inte behagar att dyka upp! Hoppas verkligen jag får börja med sprutorna snart! Vill ta nästa steg nu. Har sprayat i över en vecka nu..

Åh så spännande! Berätta gärna hur de gick sen:D

Längtar också något enormt efter bäbis!
  • Varmtass
    Ettnamn4sep skrev 2018-08-31 17:40:31 följande:

Vad tror du det kan bero på!? Skulle du möjligtvis kunna vara gravid? Har själv aldrig sprayat.

ÄP var idag på morgonen. Det kändes lite mer den här gången än förra. Men känner att jag mår bättre är förra gången. Sist fick man ut 26 ägg, man valde totalfrys då jag blev överstimulerad. Men inget gick till frysen då äggen slutade dela sig.

Nu fick man ut 10 ägg(avsevärd skillnad). Känns ändå som för få ägg. Men aa, uppenbarligen har det ingen betydelse hur många ägg man får ut, utan snarare hur kvaliten är. Jag får inte veta hur många som bekfrutades förrän på måndag.

Planen är att en återföring ska göras på måndag om äggen delar sig som det ska. Annars blir tiden avbokad.

Vi är supernervösa. Vi vill så gärna få till en återföring då det inte gjordes sist.

Tror inte det beror på graviditet, kanske stress eller något.. fortfarande inget menstecken..

Åh så spännande! Hoppas de går bra för er! Håller tummarna för att allt går bra!
  • Varmtass
    Ettnamn4sep skrev 2018-09-06 15:25:12 följande:

Hej,

Tack. Lite uppdatering. Återföring gjordes i måndags och ett till frysen. Känns bra att det händer något denna gång! Sist fick vi aldrig en återföring och inget till frysen.

Vi hoppas verkligen på ett plus. Känns dock konstigt att återföringen gjordes i måndags när min mens( efter min vanliga cykel) är beräknad om cirka 3 dagar från nu. Aa.. vet inte. Man bara hoppas.

Hur går det för er? Hur långt har ni kommit?

Hoppas bönan vill va kvar i magen då

Väntar med spänning.:D

Jag var inte nedreglerad som jag skulle. Så får spraya en vecka till. Min mens kom tillslut iaf. Nu väntar jag på klartecken att börja med injektioner. Vul och blodprov på torsdag för att ta reda på det!:)
Svar på tråden IVF augusti 2018